VIANOČNÉ OBDOBIE

 

VIANOČNÁ POBOŽNOSŤ PRE DETI

 

1. Pieseň

 

2. Úvodné obrady

 

K.    V mene Otca i Syna i Ducha Svätého.

Ľ.    Amen.

K.    Pokoj a láska, ktorú svojím narodením priniesol Ježiš na svet, nech je s vami všetkými.

Ľ.    I s duchom tvojím.

 

K.   Milé deti, bratia a sestry, v tieto dni myslíme na to, že Boh prišiel k ľuďom. Prišiel ako malé dieťa. Boží Syn  sa stal človekom, aby nás vykúpil. Leží ako malé dieťa v jasliach. Osobitne sa takto približuje k deťom. Boh chce mať blízko všetky deti. Preto neskôr Pán Ježiš povedal: „Nechajte deti prichádzať ku mne, lebo takým patrí Božie kráľovstvo.“ (Mk 10, 14)

 

3. Čítanie Božieho slova

 

Teraz počujme slová evanjelia, ako volal  Pán Ježiš deti k sebe a ako ich žehnal:

Ježišovi  prinášali deti, aby sa ich dotkol. Ale učeníci ich okrikovali. Keď to Ježiš videl, namrzený im povedal: „Nechajte deti prichádzať ku mne! Nebráňte im, lebo takým patrí Božie kráľovstvo. Veru, hovorím vám: Kto neprijme Božie kráľovstvo ako dieťa, nevojde doň.“ Potom ich objímal, kládol na ne ruky a požehnával ich. (Mk 10, 13-16)    

 

Alebo: Počúvajme slová evanjelia o Ježišovom narodení.

 

V tých dňoch vyšiel rozkaz od cisára Augusta vykonať súpis ľudu po celom svete. Tento prvý súpis sa konal, keď Sýriu spravoval Kvirínius. A všetci šli dať sa zapísať, každý do svojho mesta. Vybral sa aj Jozef z galilejského mesta Nazareta do Judey, do Dávidovho mesta, ktoré sa volá Betlehem, lebo pochádzal z Dávidovho domu a rodu, aby sa dal zapísať s Máriou, svojou manželkou, ktorá bola v požehnanom stave. Kým tam boli, nadišiel jej čas pôrodu. I porodila svojho prvorodeného syna, zavinula ho do plienok a uložila do jasieľ, lebo pre nich nebolo miesta v hostinci. (Lk 2, 1-7)

 

Môže nasledovať krátka homília.

 

4. Poďakovanie

 

L.    Milý Ježiš, ty si priateľ všetkých detí, preto si nás pozval k sebe.

Všetci: Ďakujeme ti za to.

L.    Ty si povedal, že deťom patrí nebeské kráľovstvo.

Všetci: Ďakujeme ti za to.

L.    Z lásky k nám si sa stal človekom a narodil si sa ako dieťa  Panny Márie.

Všetci: Ďakujeme ti za to.

L.    Keď si sa stal dospelým, rozprával si  o tvojom a našom nebeskom Otcovi.

Všetci: Ďakujeme ti za to.

 

Kňaz: Ježišu, náš Spasiteľ, ďakujeme ti za to, že nás tak veľmi miluješ; tešíme sa, že stále na nás myslíš. My ťa chválime a velebíme, lebo ty si Boží Syn a žiješ a kraľuješ na veky vekov.

Všetci: Amen.

 

5. Pieseň: Narodil sa Kristus Pán (JKS 44)

 

6. Prosby

 

Svätý Otče, tvoj Syn nám o tebe rozprával a ukázal nám cestu k tebe. V spojení s ním voláme:

1.    Zachovaj nás vo svojej láske a milosti.

       R.: Prosíme ťa, vyslyš nás.

2.    Ochraňuj nás od hriechu a nešťastia. –R.

 

3.    Žehnaj našich rodičov, súrodencov a našich priateľov. –R.

 

4.    Daj, aby sme milovali svojich rodičov a boli im na radosť. –R.

 

5.    Daj, aby sme čoraz lepšie chápali, že Panna Mária je aj našou matkou. –R.

 

6.    Pomôž chorým, opusteným a hladujúcim deťom. –R.

 

7.    Prikáž svojim svätým anjelom, aby chránili všetky deti na svete. –R.

 

A teraz sa modlime, ako nás naučil náš Pán Ježiš Kristus:

Otče náš…

 

7. Požehnanie

 

K. Nech Boh žehná tieto deti, aby si zachovali krstnú milosť a nevinnosť, a tak raz vyznávali 

   Krista slovom i životom. –R. Amen

K. Nech Boh žehná rodičov týchto detí, aby boli prvými svedkami viery pre svoje deti a 

    vychovávali ich podľa Kristovho evanjelia. – R. Amen.

K. Nech Boh žehná všetkých príbuzných týchto detí i prítomných veriacich, aby im svojím

    príkladom pomáhali na ceste spásy. – R. Amen.

K.  Nech vás žehná všemohúci Boh, Otec i Syn, + i Duch Svätý. – R. Amen.

 

 

 

 

NA SVIATOK  SVÄTEJ RODINY JEŽIŠA, MÁRIE A JOZEFA

 

Ak sa pobožnosť koná pred vyloženou Sviatosťou, cibórium alebo monštrancia sa vyloží hneď na začiatku a na konci je požehnanie.

 

1. Úvodné zvolania

 

Ant. Poďte, klaňajme sa Kristovi, Božiemu Synovi, ktorý bol poddaný Márii a Jozefovi.

 

                                                 Žalm 67

 

Bože, buď nám milostivý a žehnaj nás;

a tvoja tvár nech žiari nad nami,

aby sa tvoja cesta stala známou na zemi

a tvoja spása medzi všetkými národmi.

 

(Opakuje sa antifóna)

 

Bože, nech ťa velebia národy,

nech ťa velebia všetky národy.

Nech sa tešia a jasajú národy,

že spravodlivo súdiš ľudí

a spravuješ národy na zemi.

 

(Opakuje sa antifóna)

 

Bože, nech ťa velebia národy,

nech ťa velebia všetky národy.

Zem vydala svoj plod;

nech nás požehná Boh, náš Boh;

nech nás Boh požehná

a nech si ho ctia všetky končiny zeme.

 

(Opakuje sa antifóna)

 

2. Hymnus

 

Sladko nám padne sprítomniť si vzťahy

Rodiny svätej, domček v Nazarete

a tichý život Kristov, svätý, krásny

ospievať v básni.

 

Tam s Jozefom Pán trávi mladé letá

v remesle skromnom, skrytý očiam sveta,

a mladý Ježiš prácou v tesárčine

k nemu sa vinie.

 

Premilá matka opatruje syna,

manželka nežná stará sa o muža

je šťastná; pomáha a s láskou túži

obidvom slúžiť.

 

Vy, čo poznáte ťažkú prácu ľudí

i zlobu ľudskú, pomôžte nám biednym;

veď z našich duší vrúcne prosby planú

k vám o ochranu.

 

Nech sa ti vzdáva, Ježiš, česť a sláva

za príklad, ktorý nám tvoj život dáva.

Ty vládneš s Otcom, Duchom Tešiteľom

vo svete celom. Amen.

 

3. Čítanie Božieho slova

 

      Počúvajme slová svätého Evanjelia podľa Lukáša.

 

     Keď anjeli odišli od pastierov do neba, pastieri si povedali: „Poďme teda do Betlehema a pozrime, čo sa to stalo, ako nám oznámil Pán.“ Poponáhľali sa a našli Máriu a Jozefa i dieťa uložené v jasliach. Keď ich videli, vyrozprávali, čo im bolo povedané o tomto dieťati. A všetci, ktorí to počúvali, divili sa nad tým, čo im pastieri rozprávali. Ale Mária zachovávala všetky tieto slová vo svojom srdci a premýšľala o nich. Pastieri sa potom vrátili a oslavovali a chválili Boha za všetko, čo počuli a videli.  (Lk 2, 15-20)

 

4. Responzórium

 

 R. Pastieri sa poponáhľali a našli Máriu a Jozefa i dieťa v jasliach.

 

Nech je zvelebený Boh a Otec nášho Pána Ježiša Krista,

ktorý nás  v Kristovi požehnal

všetkým nebeským duchovným požehnaním.

Veď  v ňom si nás ešte pred stvorením sveta vyvolil,

aby sme boli svätí a nepoškvrnení v láske.- R.

 

On nás podľa dobrotivého rozhodnutia svojej vôle predurčil,

aby sme sa skrze Ježiša Krista

stali jeho adoptovanými synmi

na chválu a slávu jeho milosti,

ktorou nás obdaroval v milovanom Synovi. – R.

 

Alebo:

 

    Mudrci kráľa vypočuli a odišli. A hľa, hviezda, ktorú videli na východe, išla pred nimi, až sa zastavila nad miestom, kde bolo dieťa. Ako zbadali hviezdu, nesmierne sa zaradovali. Vošli do domu a uvideli dieťa s Máriou, jeho matkou, padli na zem a klaňali sa mu. Potom otvorili svoje pokladnice a dali mu dary: zlato, kadidlo a myrhu.  (Mt 2, 9-11)

 

Responzórium

 

R. Mudrci vošli do domu a uvideli dieťa s Máriou, jeho matkou.

 

Králi Taršišu a ostrovov prinesú mu dary,

oddajú mu dane králi Arabov aj zo Sáby.

Budú sa mu klaňať všetci králi,

slúžiť mu budú všetky národy. – R.

 

Jeho meno nech je velebené naveky;

kým bude svietiť slnko, jeho meno potrvá.

V ňom budú požehnané všetky kmene zeme,

zvelebovať ho budú všetky národy. – R.

 

Namiesto tohto responzória možno spievať pieseň Hľa, aká to hviezda krásna (JKS 109, 2 verše)

 

Alebo:

 

    Po ich odchode mudrcov sa Jozefovi vo sne zjavil Pánov anjel a povedal: „Vstaň, vezmi so sebou dieťa i jeho matku, ujdi do Egypta a zostaň tam, kým ti nedám vedieť, lebo Herodes bude hľadať dieťa, aby ho zmárnil.“ On vstal, vzal za noci dieťa i jeho matku a odišiel do Egypta. (Mt 2, 13-14)

 

Responzórium

 

R. Jozef vstal, vzal za noci dieťa i jeho matku a odišiel do Egypta.

 

Prečo sa búria pohania?

Prečo národy snujú plány daromné?

Povstávajú pozemskí králi

a vladári sa spolčujú

proti Pánovi a proti jeho pomazanému. – R.

 

A teraz, králi, pochopte;

dajte si povedať, pozemskí vladári.

V bázni slúžte Pánovi

a s chvením sa mu klaňajte. – R.

 

Namiesto responzória možno spievať pieseň Kdes’ moje spasenie (JKS 118, 1. a 3. verš).

 

4. Meditácia

 

Nazaretský dom je škola, v ktorej začíname poznávať Kristov život: je to škola evanjelia.

Tu sa naučíme najprv pozerať, počúvať, rozjímať a znútra poznávať, aká hlboká a tajomná sila sa skrýva v tomto najjednoduchšom, najpokornejšom a najkrajšom zjavení Božieho Syna. Ale, myslím si, že sa ho tým učíme aj pomaly napodobňovať.

Tu totiž nachádzame spôsob a cestu, ktorou ľahko poznáme, kto je Kristus. Tu najlepšie pochopíme, ako brať do úvahy všetko, čo poznačuje, ba až akoby určuje jeho pobyt medzi nami; teda miesto, čas, zvyky, posvätné obrady a vôbec všetko, čo použil Ježiš, aby sa zjavil svetu. Všetko tu má svoj hlas, všetko má svoj význam.

Tu v tejto škole jasne vidíme, prečo musí zachovať duchovný poriadok každý, kto sa hlási k náuke evanjelia a chce byť Kristovým učeníkom.

Ako radi by sme sa vrátili do svojich detských rokov a odznova začali túto pokornú a zároveň vznešenú nazaretskú školu! Ako veľmi by sme si priali u Márie doplniť svoje štúdiá, aby sme poznali pravý život a získali schopnosť chápať Božie pravdy!

Tento dom nás učí predovšetkým mlčanlivosti. Kiež by v nás ožila hlboká úcta k mlčaniu, k tomuto obdivuhodnému a nevyhnutne potrebnému postoju ducha, najmä v našich búrlivých časoch, vo veľkom zhone života, keď sme vystavení toľkému hluku, vrave a kriku. Nazaretské mlčanie, nauč nás ponárať sa do dobrých myšlienok, pozorne sledovať hlbiny ducha a ochotne počúvať Božie tajomné vnuknutia a príkazy pravých učiteľov. Nauč nás, aká potrebná a užitočná je duchovná príprava, štúdium, rozjímanie, osobný vnútorný poriadok života  a modlitba, ktorú vidí len Boh v skrytosti.

Okrem toho tu vidíme pravý spôsob rodinného života. Nech nám Nazaret pripomína, čo je rodina, jej posvätná a nedotknuteľná osobitosť; nech nám ukazuje, aká láskavá má byť výchova v rodine, ktorú nemôže nič iné nahradiť; nech nás učí, aká je prirodzená úloha rodiny v spoločenskom poriadku.

A napokon tu poznávame vznešený význam práce. Nazaretský domov, dom tesárovho syna! Tu by sme chceli pochopiť a osláviť tvrdý, ale výkupný zákon ľudskej práce; tu by sme chceli vrátiť práci jej dôstojnosť, aby ju pociťovali všetci. Pod touto strechou si chceme pripomenúť, že práca nemôže mať cieľ sama v sebe, že svoju slobodu a vznešenosť nečerpá len z takzvaného ekonomického hľadiska, ale zo všetkého, čo ju zameriava na vznešený cieľ. A tu chceme robotníkom celého sveta ohlásiť spásu a ukázať im veľký vzor, božského brata a proroka všetkých ich spravodlivých požiadaviek, totiž Krista, nášho Pána. (Pavol VI., Príhovor v Nazarete 5. 1. 1964).

 

5. Prosby

 

Otec rodiny:

Pane Ježišu, o teba sa otcovsky staral svätý Jozef, ženích tvojej matky Márie; prosíme ťa, daj nám milosť, aby sme si dôstojne plnili povinnosti verných manželov a starostlivých otcov; daj, aby sme boli prvými svedkami a učiteľmi  tvojho evanjelia pre naše deti a vychovávali ich v bázni pred Bohom, aby sa tak vzmáhali v múdrosti, veku a v obľube u Boha  a u ľudí. Prosíme ťa o to.

 

Všetci otcovia: Pane, vyslyš nás.

 

Matka rodiny:

Pane Ježišu, ty si svojím narodením z Panny Márie a ustanovením sviatosti manželstva vyzdvihol dôstojnosť ženy a matky; prosíme ťa, daj nám milosť, aby sme prijímali deti ako Boží dar a vychovávali ich podľa evanjelia; daj, aby sme im vštepovali do sŕdc lásku k tebe a k blížnym a aby sme boli slnkom v našich rodinách. Prosíme ťa o to.

 

Všetky matky: Pane, vyslyš nás.

 

Dieťa:

Pane Ježišu, ty si sa v nazaretskej rodine vzmáhal v múdrosti, veku a bol si v obľube u Boha i u ľudí; prosíme ťa, daj nám milosť, aby sme boli poslušní svojim rodičom, ako si bol ty poslušný Jozefovi a Márii, a aby sme vierou a láskou rástli v tebe, veď ty si náš Pán a Spasiteľ a veľmi nás miluješ. Prosíme ťa o to.

 

Všetky deti: Pane, vyslyš nás.

 

K. Klaňajme sa Synovi živého Boha, ktorý sa stal synom ľudskej rodiny, a vyznávajme:

       Pane Ježišu, ty si vzor a spasiteľ všetkých ľudí.

 

Kriste, pre tajomstvo tvojej poddanosti Márii a Jozefovi

– uč nás úcte a poslušnosti voči našim zákonitým predstaveným.

Ty si miloval svojich rodičov a oni milovali teba;

– upevni všetky rodiny v pokoji a vo vzájomnej láske.

Ty si sa horlivo staral o záujmy svojho Otca;

– daj, aby vo všetkých rodinách uctievali Boha.

Kriste, teba rodičia plní úzkosti našli na tretí deň v dome tvojho Otca;

– nauč nás vždy hľadať Božie kráľovstvo.

Kriste, ty si Máriu a Jozefa prijal k sebe do nebeskej slávy;

– prijmi aj našich zosnulých do rodiny blažených v nebi.

 

A teraz sa spoločne modlime, ako nás naučil náš Pán Ježiš Kristus:

Otče náš.

 

Modlitba

 

   Nebeský Otče, ty si nám dal Svätú rodinu ako žiarivý vzor; láskavo dopraj, aby sme ju nasledovali vo vzájomnej láske a v rodinných čnostiach, a tak dosiahli večnú blaženosť v tvojom nebeskom domove. Skrze  Krista, nášho Pána.

 

    Na záver kňaz udelí požehnanie.

    Ak pobožnosť bola pred vyloženou Sviatosťou, udelí eucharistické požehnanie (s. ).

 

 

 

 

NA SVIATOK SVÄTÉHO ŠTEFANA, PRVÉHO MUČENÍKA

26. decembra

 

 1. Úvodné zvolania

 

   Ant. Poďte, klaňajme sa Kristovi, ktorý sa pre nás narodil, lebo on udelil svätému Štefanovi korunu slávy.

 

Žalm, ako je na s.

 

2. Hymnus

 

       Kristus je život, ktorý prišiel na svet

       odstrániť smrť a znášať naše strasti;

       potom sa vrátil; s Otcom vládne šťastne

       v nebeskej vlasti.

 

       Prvý šiel za ním Štefan, sluha Boží,

       s titulom krásnym, čo je zhodný s menom;

       Duch Pánov doňho silu lásky vložil

       s nebeským venom.

 

       Bezbožní zúria, zatínajú päste,

       kamene prudko hádžu na Štefana;

       za svojich vrahov Boha prosí ešte

       a vidí Pána.

    

       Poprosme vrúcne; požehnaný svätec,

       prvý mučník, občan neba šťastný,

       ty svojou prosbou otvor aj nám brány

       nebeskej vlasti.

 

       Trojici božskej zaspievajme chvály,

       my, ktorých láska s mučeníkmi spája,

       že Štefanovi dal korunu slávy

       a radosť raja. Amen.

 

2. Čítanie Božieho slova

 

      Počúvajme slová zo Skutkov apoštolov:

Štefan, plný Ducha Svätého, uprene sa zahľadel na nebo, uvidel Božiu slávu a Ježiša stáť po pravici Boha a povedal: „Vidím otvorené nebo a Syna človeka stáť po pravici Boha.“ Strašne vykríkli, zapchávali si uši a všetci sa naňho vrhli. Vyhnali ho za mesto a kameňovali. Svedkovia si odložili šaty k nohám mladého muža, ktorý sa volal Šavol. Štefana kameňovali a on sa modlil: „Pane Ježišu, prijmi môjho ducha.“ Potom si kľakol a zvolal veľkým hlasom: „Pane, nezapočítaj im tento hriech.“ (Sk 7, 55-60)

 

3. Úvaha

 

Štefan, aby si zaslúžil veniec, ako naznačuje jeho meno, chopil sa lásky ako zbrane a ňou všade víťazil. Pre lásku k Bohu necúvol pred zúrivými Židmi. Pre lásku k blížnemu prosil za tých, čo ho kameňovali. Z lásky napomínal hriešnikov, aby sa napravili, a s láskou sa modlil za tých, ktorí ho kameňovali, aby ich Boh netrestal.

Mocou lásky premohol ukrutne zúriaceho Šavla a ten, čo ho na zemi prenasledoval, môže byť v nebi jeho bratom. Jeho svätá a neúnavná láska chcela modlitbou získať tých, ktorých nemohla obrátiť slovami. (Sv. Fulgenc Ruspenský)

Svätý Štefan bol Kristovým spoločníkom: Kristus zomrel ukrižovaný nepriateľmi za všetkých, Štefan, jeho nasledovník, prvý mučeník za Ježiša, ktorého videl po Božej pravici, umiera pod kameňmi zúrivých nepriateľov za vieru v Krista a za spásu svojich kameňovateľov, z ktorých prvým svätcom je  apoštol Pavol. A ako Kristus odpúšťal svojim križovateľom, tak aj Štefan sa modlí, aby im Pán kameňovanie nezapočítal za hriech.

Svätý Štefan je prvý plný klas zožatý v Pánovej žatve a začiatkom radu podobných klasov mučeníkov.

Svätý Štefan je vzor lásky, aby sme podľa jeho príkladu milovali aj svojich nepriateľov.

Svätý Štefan podstúpil mučeníctvo aj vôľou, aj v skutočnosti. A to je najvyšší stupeň mučeníctva.

Jeho sviatok bol v stredoveku  sviatkom diakonov. Z toho pochádza slávenie tohoto sviatku ako dňa mládeže v krajinách strednej Európy. Pre mládež sa konali osobitné pobožnosti spolu so spoločným svätým prijímaním.

 Po tejto  úvahe nasledujú Litánie k svätým.

        Napokon kňaz udelí požehnanie.

 

 

 Ak je pobožnosť  pred  vyloženou Sviatosťou vtedy namiesto Litánii k svätým sa berú prosby.

 

Prosby

 

Bratia, oslavujme nášho Spasiteľa, verného svedka, za vyznavačov umučených kvôli     

    Božiemu slovu a volajme:

    Vykúpil si nás Bohu svojou krvou.

 

Pre zásluhy tvojich mučeníkov, ktorí slobodne prijali smrť na svedectvo viery,

– daj nám, Pane, pravú slobodu ducha.

Pre zásluhy tvojich mučeníkov, krorí vyznali vieru až po preliatie krvi,

– daj nám, Pane, čistú a pevnú vieru.

Pre zásluhy tvojich mučeníkov, ktorí ochotne vzali kríž a šli za tebou,

– daj nám,  Pane, statočne znášať útrapy života.

Pre zásluhy tvojich mučeníkov, ktorí si vyprali rúcho v Baránkovej krvi,

– daj nám, Pane, zvíťaziť nad pokušeniami tela i sveta.

Otče náš.

 

    Nasleduje eucharistická pieseň, orácia a požehnanie.

 

 

 

 Na SVIATOK SVätých neviniatok

28. decembra

 

 

Ak sa pobožnosť koná hneď po omši, kňaz po svätom prijímaní nechá cibórium na oltári a po modlitbe po prijímaní zostúpi pred oltár (chrbtom k ľudu) a kľakne si. Medzitým sa spieva eucharistická pieseň.

 

1. úvodné zvolania

 

     Ant. Poďte, klaňajme sa Kristovi,  ktorý sa pre nás narodil.

 

(Opakuje sa antifóna)

 

Lebo on udelil Neviniatkam korunu slávy.

 

 (Opakuje sa antifóna)

 

Nemluvňatá zvelebujú Pána;

  zabité ohlasujú, čo živé povedať nemohli.

 

  (Opakuje sa antifóna)

 

Z úst nemluvniat a dojčeniec si pripravil chválu

naprotiveň svojim nepriateľom.

 

(Opakuje sa antifóna)

 

2. hymnus

 

Zdesený tyran čuje zvesť,

že Knieža kráľov už je tu,

ten, čo má Izraela viesť,

na trón Dávida zasadnúť.

 

Tá zvesť mu rozum zmútila;

vykríkne: Berte kopije,

naplňte krvou kolísky,

nástupcu tohto zabijem!

 

Načo tie vraždy, zločiny?

Herodes, čo ti pomôže?

Veď Kristus je Pán jediný,

on žije; ty nič nezmôžeš!

 

Vám, kvety mučeníkov, česť!

Na samom prahu života

nepriateľ Krista chce vás zmiesť

jak víchor ruže zo sveta.

 

Hľa, prvá obeť pre Krista:

baránky na smrť vedené!

A teraz radosť prečistá:

vavrínmi v nebi zdobené.

 

Ježišu, z Panny zrodený,

sláva ti, Bože útechy;

Otcovi, Duchu Svätému

nech sa česť vzdáva naveky. Amen.

 

3. čítanie božieho slova

 

Počúvajme Božie slovo z Knihy Exodus.

 

Egyptský kráľ rozkázal hebrejským babiciam – jedna z nich sa volala Sefra, druhá Fua – : „Keď budete pomáhať Hebrejkám pri pôrode a nadíde čas pôrodu: ak to bude chlapec, zabite ho, ak dievča, nechajte ho nažive.“ Ale babice sa báli Boha a nerobili, čo im egyptský kráľ rozkázal; nechávali chlapcov nažive. (Ex 1, 15-17)

 

4. úvaha

 

Pri sobášnych obradoch sa kňaz pýta snúbencov: „Pýtam sa vás pred Bohom a Cirkvou: Ste ochotní s láskou prijať deti ako Boží dar a vychovávať ich podľa Kristovho evanjelia a podľa zákonov jeho Cirkvi?“

Vtedy ochotne odpovedajú: Áno.

A ako to často potom býva? Tí, ktorí majú byť rodičmi, stávajú sa často vrahmi. Matka, ktorá má s láskou očakávať príchod nového človeka na svet, príchod svojho vlastného dieťaťa, nemilosrdne ho odpratáva zo sveta. To bezbranné dieťa, ktoré sa má cítiť najbezpečnejšie pod srdcom matky, musí sa chvieť pod vražedným nástrojom!

S hrôzou sa dívame na Herodesa, ako vraždí nevinné deti. A predsa tam išlo iba o niekoľko desiatok detí. A o koľko detí zavraždených v živote matky ide teraz, v našom takzvanom kultúrnom, humánnom storočí? Nie o desiatky, ale len na Slovensku o desiatky tisícov! Bojujeme za mier, odsudzujeme lokálne vojny a plačeme nad stovkami alebo tisíckami ranených a mŕtvych. Správne. Ale prečo potom trpíme také liberálne zákonodarstvo týkajúce sa potratov, interupcií? Prečo tu neplačeme? Veď ide o nevinné deti, ktoré sa nedopustili nijakého zla. Veď ide o hrozné porušenie Božieho zákona: Nezabiješ! Našou morálnou povinnosťou je život chrániť.

 

Chvíľa ticha.

 

5. odprosenie

 

K. Bratia a sestry, v hlbokej pokore odprosujme Pána za toľké vraždy ešte

    nenarodených detí.  Volajme: Pane, zmiluj sa.

L. Pane Ježišu, teba s láskou nosila pod srdcom tvoja matka Mária;

     – daj, aby každá matka pokladala život počatý vo svojom lone za Boží

    dar a chránila ho s materinskou láskou.

L. Pane Ježišu, ty si už ako dieťa zakúsil prenasledovanie a vyhnanstvo;

    – chráň deti ohrozené biedou, vojnou a inými pohromami.

L.  Pane Ježišu, ty si naša cesta, pravda a život;

    – hlboko vštep do sŕdc veriacich aj ostatných ľudí pravdu, že Boh všetko

       stvoril pre život.

L. Pane Ježišu, ty si prišiel na svet, aby ľudia mali život a mali ho v hojnosti;

     – daj, aby sa rodičia tešili na narodenie svojho dieťaťa a sprostredkovali

         mu aj účasť na Božom živote.

L. Pane Ježišu, Herodes vraždil nevinné deti, lebo chcel zabiť aj teba;

     – odvráť mysle všetkých matiek, aj slobodných, od herodesovského

         zmýšľania a konania.

 

6.  druhá úvaha

 

Čoho sa bojíš, Herodes, keď počuješ, že sa narodil Kráľ? On ťa neprišiel zosadiť, on prišiel poraziť diabla. Ale ty tomu nerozumieš a desíš sa a zúriš. A aby si zabil jedného, ktorého hľadáš, povraždíš toľké deti a si ukrutný.

Nezadrží ťa ani láska plačúcich matiek, ani žiaľ otcov nad mŕtvolkami synov, ba ani krik a nárek detí. Zabíjaš telá malých, lebo teba zabíja strach v srdci. Chceš zabiť sám Život a myslíš si, že budeš dlho žiť, keď sa ti to podarí. (Sv. Quodvultdeus)

 

        7. MODLITBA

 

Pane Ježišu, odprosujeme ťa za vraždy toľkých miliónov nenarodených detí; daj, nech si všetci, najmä zákonodarcovia, uvedomia, že vraždenie takýchto detí je vraždou a nešťastím národov a je v ostrom protiklade s Božím zákonom: Nezabiješ! Naprav pomýlených, posilni slabých a buď útočiskom zúfalých. Ty žiješ a kraľuješ na veky vekov.

 

Nasleduje eucharistická pieseň, orácia  a požehnanie.

 

 

 

 

ĎAKOVNÁ POBOŽNOSŤ NA KONCI ROKA

 

Po modlitbe po prijímaní je incenzácia Oltárnej sviatosti. Potom nasleduje:

 

    A

 

K.    Rok korunuješ, Pane, svojou dobrotou.

Ľ.    Rok korunuješ, Pane, svojou dobrotou.

K.    Pane, u teba je tisíc rokov ako deň včerajší, čo sa pominul, ako jedna nočná stráž. A predsa si na nás myslel, viedol si nás a sprevádzal, ochraňoval si náš život a strážil.Počúvajme slová žalmu:

 

L.    Ako tráva sú dni človeka,

odkvitá sťa poľný kvet.

Ledva ho vietor oveje, už ho niet,

nezostane po ňom ani stopa.

No milosrdenstvo Pánovo je od večnosti až na večnosť

voči tým, čo sa ho boja,

a jeho spravodlivosť chráni ich detné deti,

tie, čo zachovávajú jeho zmluvu,

čo pamätajú na jeho prikázania a plnia ich. (Ž 103, 15-18)

 

K.    Ďakujeme ti, Pane, že si nás v uplynulom roku viedol a ochraňoval.

Ľ.    Lebo tvoje milosrdenstvo trvá naveky.

 

      1. verš piesne  Pán časov  (JKS 104).

 

     B

 

K.    Rok korunuješ, Pane, svojou dobrotou.

Ľ.    Rok korunuješ, Pane, svojou dobrotou.

K.    Práve v týchto vianočných dňoch cítime, že Boh nie je ďaleko od nás. Napriek tomu, že tróni v nebi, prichádza  k nám vo svojom Synovi. Boh nás tak miloval, že nám poslal svojho jednorodeného Syna za spasiteľa. Svätý apoštol Pavol hovorí:

 

L.    Ježiš Kristus, hoci má božskú prirodzenosť, nezakladal si násilne na svojej rovnosti s Bohom, ale zriekol sa seba samého, prijal prirodzenosť sluhu, stal sa podobný ľuďom a navonok bol ako človek. (Flp 2, 6-7)

 

K.    Ďakujeme ti, Pane, že si bol v uplynulom roku tak blízko k nám v Ježišovi Kristovi.

Ľ.    Lebo tvoje  milosrdenstvo trvá naveky.

 

      2. verš piesne Pán časov (JKS 104).

 

    C

 

K.    Rok korunuješ, Pane, svojou dobrotou.

Ľ.    Rok korunuješ, Pane, svojou dobrotou.

K.    Nebeský Otec nás v Kristovi obdaroval veľkými darmi. Zhromažďoval nás v Božom chráme ako svoju rodinu. Posilňoval nás pokrmom svojho slova a živil telom a krvou svojho Syna. Zjednocoval nás láskou Svätého Ducha. Boh sa stal človekom, aby sme sa my mohli stať Božími deťmi. Svätý Pavol oslavuje Pána slovami:

 

L.    Nech je zvelebený Boh a Otec nášho Pána Ježiša Krista, ktorý nás v Kristovi požehnal a zahrnul nebeskými duchovnými darmi! V ňom si nás ešte pred stvorením sveta vyvolil, aby sme boli pred jeho tvárou svätí a nepoškvrnení v láske. (Ef 1, 3-4)

 

K.    Ďakujeme ti, Pane, že si nás, našu farnosť, zachovával v uplynulom roku vo svojej milosti a láske.

Ľ.    Lebo tvoje milosrdenstvo trvá naveky.

 

      3. verš piesne Pán časov (JKS 104).

 

     D

 

K.    Rok korunuješ, Pane, svojou dobrotou.

Ľ.    Rok korunuješ, Pane, svojou dobrotou.

K.    Nie všetky dni v uplynulom roku boli pokojné a šťastné. Boli aj ťažké hodiny. Ale aj v utrpení je nám Boh blízko. A utrpenie má svoj zmysel v Ježišovi Kristovi. Počúvajme slová svätého Pavla:

 

L.    Teraz sa radujem v utrpení, ktoré znášam pre vás, a na vlastnom tele dopĺňam, čo ešte chýba Kristovmu umučeniu pre dobro jeho tela, ktorým je Cirkev. Bohaté a slávne je toto tajomstvo: totiž, že je vo vás Kristus, nádej slávy. (Kol 1, 24. 27)

 

K.    Ďakujeme ti, Pane, že si nám dal v uplynulom roku silu aj v utrpeniach a v ťažkých chvíľach.

Ľ.    Lebo tvoje milosrdenstvo trvá naveky.

 

    4. verš piesne Pán časov (JKS 104).

 

K.    Klaniame sa ti, Bože, všemohúci Otče. V tvojich rukách je  všetko a nik sa nemôže vzoprieť proti tvojej vôli. Ty máš moc urobiť viac, než my môžeme prosiť alebo myslieť. Ochraňuj nás aj v budúcom roku, aby sme vždy cítili tvoju otcovskú lásku, a keď príde náš posledný rok a naša posledná hodina, vezmi nás do radosti svojho nebeského kráľovstva. O to ťa prosíme skrze Krista, nášho Pána.

Ľ.    Amen.

K.    Nech je zvelebený Ježiš v najsvätejšej Oltárnej sviatosti.

Ľ.    Od tohto času až naveky.

K.    Pane Ježišu, kto teba vidí, vidí aj Otca.

Ľ.    Velebíme ťa prítomného v Oltárnej sviatosti.

K.    Pane Ježišu, ty si Chlieb, čo zostúpil z neba a dáva život svetu.

Ľ.    Velebíme ťa  prítomného v Oltárnej sviatosti.

K.    Pane Ježišu, ty nás miluješ a seba samého si obetoval za nás.

Ľ.    Velebíme ťa  prítomného v Oltárnej sviatosti.

K.    Pane Ježišu, ďakujeme ti za každú chvíľku, čo sme mohli byť s tebou tu v tvojom chráme.

Ľ.    Ďakujeme ti, Pane Ježišu.

 

      Nasleduje hymnus teba, bože, chválime, s.

 

     Po hymnuse:

K. Dobrorečme Otcovi i Synovi so Svätým Duchom.

Ľ.  Chváľme ho a vyvyšujme ho naveky.

K. Pán s vami.

Ľ.  I s duchom tvojím.

K. Modlime sa.

     Bože, tvoje milosrdenstvo je bez hraníc a tvoja dobrota je nekonečná;  ďakujeme tvojej

     láskavej velebnosti za udelené dary; ty vždy vyhovuješ našim prosbám, preto  prosíme

     tvoju dobrotivosť, aby si nás neopúšťal  a pripravil nás na budúce odmeny. Skrze Krista,

     nášho Pána.

Ľ.    Amen.

 

Nasleduje ctíme túto sviatosť (s. ) alebo po latinsky tantum ergo (s.).

 

Celebrant incenzuje Oltárnu sviatosť. Po speve povie:

 

K.  Z neba si im dal Chlieb

Ľ.   Ktorý má v sebe všetku slasť.

K.  Modlime sa.

     Pane Ježišu,

     vo vznešenej Oltárnej sviatosti

     zanechal si nám pamiatku

     svojho umučenia a zmŕtvychvstania;

     prosíme ťa,

     pomáhaj nám uctievať tajomstvo

tvojho tela a krvi s takou vierou a láskou,

aby sme vždy pociťovali

účinky tvojho vykupiteľského diela.

Lebo ty žiješ a kraľuješ na veky vekov.

Ľ. Amen.

 

Alebo:

 

K. Panem de caelo praestitísti eis.

Ľ. Omne delectaméntum in se habéntem.

K. Oremus.

Deus, qui nobis sub sacraménto mirábili

passionis tuae memoriam reliquisti,

tribue, quaésumus,

ita nos Córporis et Sánguinis tui

sacra mystéria venerári,

ut redemptiónis tuae fructum

in nobis iúgiter sentiámus.

Qui vivis et regnas in saécula saeculórum.

Ľ.    Amen.

 

Iná modlitba:

 

K.    Modlime sa.

Pane a Bože náš,

veríme a vyznávame,

že tvoj Syn Ježiš Kristus,

ktorý sa pre nás narodil z Márie Panny

a trpel na kríži,

je prítomný v najsvätejšej Sviatosti;

daj, aby sme z tohto božského prameňa

čerpali večnú spásu.

Skrze Krista, nášho Pána.

Ľ.    Amen.

 

     Kňaz požehná ľud Oltárnou sviatosťou.

     Keď kňaz ukladá Sviatosť do svätostánku, ľud povie tieto zvolania:

 

   Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat.

 

     Alebo:

 

   Nech je zvelebený Boh.

   Nech je zvelebené jeho sväté Meno.

   Nech je zvelebený Ježiš Kristus, pravý Boh a pravý človek.

   Nech je zvelebené meno Ježišovo.

   Nech je zvelebené jeho najsvätejšie Srdce.

   Nech je zvelebená jeho predrahá Krv. 

   Nech je zvelebený Ježiš v najsvätejšej Oltárnej sviatosti.

   Nech je zvelebený Tešiteľ Duch Svätý.

   Nech je zvelebená svätá Matka Božia Mária.

   Nech je zvelebené jej sväté a nepoškvrnené počatie.

   Nech je zvelebené jej slávne nanebovzatie.

   Nech je zvelebené meno panenskej Matky Márie.

   Nech je zvelebený  svätý Jozef, jej prečistý ženích.

   Nech je zvelebený Boh vo svojicha njeloch a svätých. Amen.

 

        Napokon sa zaspieva mariánska antifona (Vianočná).

 

 

 

vo vianočnom období

 

     Ak sa pobožnosť koná pred vzloženou Sviatosťou, cibórium alebo monštrancia sa vyloží hneď na začiatku

a na konci je požehnanie.

 

1. PIESEŇ (JKS 52, 1-2 alebo JKS  90, 1)

 

2. ÚVODNÉ ZVOLANIA

K.    Kristus sa nám narodil; poďte, klaňajme sa mu.

 

(Opakuje sa antifóna)

 

      Alebo po zjavení Pána:

 

K.    Kristus sa nám zjavil; poďte, klaňajme sa mu.

 

(Opakuje sa antifóna)

 

1.    Jasaj na chválu Božiu, celá zem, +

       s radosťou slúžte Pánovi.

       S plesaním vstupujte pred jeho tvár.

 

(Opakuje sa antifóna)

 

2.    Vedzte, že náš Pán je Boh; +

       on je náš stvoriteľ a jemu patríme.

       Sme jeho ľud a ovce z jeho stáda.

 

(Opakuje sa antifóna)          

 

3.    Vstupujte do jeho brán s piesňou chvály

       a do jeho nádvorí s piesňami oslavnými;

       chváľte ho a velebte jeho meno.

       Lebo Pán je dobrý; +

       jeho milosrdenstvo trvá naveky

       a jeho vernosť z pokolenia na pokolenie.

      

(Opakuje sa antifóna)

 

3. ČÍTANIE BOŽIEHO SLOVA

    

     Prorok Izaiáš vidí prorockým zrakom narodenie Božieho Syna a spieva o ňom:

    „Chlapček sa nám narodil, daný nám je syn; na jeho pleciach spočíva vláda a

volajú ho: obdivuhodný Radca, mocný Boh, večný Otec, Knieža pokoja“ (Iz 9, 5).

 

Môže byť krátka homília alebo táto úvaha:

 

Milovaní, radujme sa, veď sa dnes narodil náš Spasiteľ. Smútok nemá miesto pri zrode nového života; a tento život odstránil strach zo smrti a vlieva do nás radosť z prisľúbenej večnosti.

Nech jasá svätý, lebo sa blíži k palme víťazstva; nech sa teší hriešnik, lebo sa mu ponúka odpustenie; nech si vydýchne pohan, lebo je pozvaný k životu. (Sv. Lev Veľký)

 

Alebo:

 

    Apoštol Ján hovorí:

„Božia láska k nám sa prejavila v tom, že Boh poslal svojho jednorodeného Syna na svet, aby sme skrze neho mali život.“ ( 1 Jn 4, 9).

 

Môže byť krátka homília alebo táto úvaha:

 

Pri Pánovom narodení jasajúci anjeli spievajú: „Sláva Bohu na výsostiach a na zemi“ zvestujú „pokoj ľuďom dobrej vôle“, lebo vidia, že sa ide zo všetkých národov sveta budovať nebeský Jeruzalem. Ako sa potom musia nad takým nevýslovným dielom Božej dobroty tešiť úbohí ľudia, keď sa tak z neho radujú vznešení anjeli!“ (Sv. Lev Veľký)

 

Alebo:

 

       Prorok Izaiáš vidí prichádzať národy a kráľov ku Kristovi:

„Vstaň, zažiar, lebo prichádza tvoje svetlo a Pánova veleba vzišla nad tebou. Lebo hľa, tma zahaľuje zem a temnota pokrýva národy; ale nad tebou vzíde Pán a jeho veleba sa zjaví na tebe. Národy budú kráčať v tvojom svetle a králi v jase, čo ti vzišiel.“ (Iz 80, 1-3)

 

Môže byť krátka homília alebo táto úvaha:

 

Kresťan, poznaj svoju veľkosť. Dostal si účasť na Božej prirodzenosti, preto sa nevracaj nízkymi skutkami k starému potupnému životu. Uvedom si, k akej hlave a telu patríš ako úd. Spomeň si, že si bol vytrhnutý z moci tmy a prenesený do Božieho svetla a kráľovstva. (Sv. Lev Veľký)

 

Chvíľa ticha.

 

4.    litánie k najsvätejšiemu menu ježiš, s.

 

5.    chválospev

 

K.    Oslavujme veľké činy Pánove, lebo nás potešil narodením svojho Syna, a všetci s veľkou radosťou volajme: Sláva Bohu na výsostiach.

Ľ.    Sláva Bohu na výsostiach.

K.    S anjelmi, patriarchami a prorokmi

       – chválime ťa, Pane. – R.

K.    S Pannou Máriou, Božou Rodičkou,

       – velebí ťa naša duša, Pane. – R.

K.    S apoštolmi a evanjelistami

       – vzdávame ti vďaky, Pane. – R.

K.    So všetkými svätými Kristovými mučeníkmi

       – dávame ti svoje telo ako živú obetu. – R.

K.    So všetkými svätými svedkami Cirkvi

       – zasväcujeme ti svoj život. – R.

       Nasleduje hymnus o Oltárnej sviatosti, modlitba a požehnanie (s. ).

 

      Keď kňaz ukladá Sviatosť do svätostánku ľud môže zvolať Christus vincit alebo Nech je zvelebený Boh (s.  )

 


 

 

slávnosť panny márie bohorodičky

1. januára

 

Úvod

 

   Ant. Oslavujme materstvo Panny Márie: klaňajme sa Kristovi, jej Synovi a nášmu Pánovi.

       Žalm 100 (s. ).

 

I. B o h o r o d i č k a

 

Čitanie Božieho slova

     Prorok hovorí:

     Chlapček sa nám narodil, daný nám je syn; na jeho pleciach spočíva vláda a volajú ho: obdivuhodný Radca, mocný Boh, večný Otec, Knieža pokoja (Iz 9, 1-3). 

Zajasaj, dcéra sionská, plesaj, dcéra jeruzalemská! Hľa, tvoj kráľ prichádza k tebe; je spravodlivý a prináša spásu (Zach 9, 9a).

 

Responzórium

    

      R. Z Márie sa zrodil Bohočlovek; sám Najvyšší ju vyvolil.

Požehnal ťa, dcéra, Boh, Najvyšší,  *

nad všetky ženy na svete.

A zvelebený je Pán, Boh náš, *

ktorý stvoril nebo i zem.  R.

Preto nevymizne tvoja chvála zo sŕdc ľudí, +

ktorí si budú naveky pripomínať *

Pánovu slávu. – R.

 

Responzórium

 

„Nech sa tešia nebesia a z oblakov nech prší pravda. Lebo Pán sa zmiloval nad svojím ľudom. Nech sa tešia nebesia“, lebo tak, ako boli ony na počiatku stvorené, Stvoriteľ urobil aj Adama z panenskej zeme a on sa stal Božím dôverným priateľom. „Nech sa tešia nebesia“, lebo teraz je zásluhou nášho Pána, ktorý prišiel v tele, zem posvätená a ľudské pokolenie oslobodené od modlárskych obetí. „Z oblakov nech prší pravda“, lebo dnes bol odstránený Evin hriech, vyrovnaný čistotou Panny a Bohočlovekom, ktorý sa z nej narodil. Dnes bol Adam vyslobodený zo starej kliatby noci, do ktorej bol odsúdený.

Kristus sa narodil z Panny. Vzal si z nej telo v tomto prirodzenom poriadku, ako sa mu páčilo: „Slovo sa telom stalo a prebývalo medzi nami.“ Preto sa Panna stala matkou Božou. (Sv. Proklus)

 

Oslavný verš

 

Všetci: Aleluja. Šťastná si naozaj, svätá Panna Mária, a všetkej chvály najhodnejšia, lebo z teba vyšlo slnko spravodlivosti, Kristus, náš Boh. Aleluja.

 

II.  M e n o    J e ž i š

 

Čítanie Božieho slova

 

       Svätý evanjelista Lukáš hovorí:

Pastieri sa poponáhľali a našli Máriu a Jozefa i dieťa uložené v jasliach. Keď ich videli, vyrozprávali, čo im bolo povedané o tomto dieťati. A všetci, ktorí to počúvali, divili sa nad tým, čo im pastieri rozprávali. Ale Mária zachovávala všetky tieto slová vo svojom srdci a premýšľala o nich

Po ôsmich dňoch, keď ho bolo treba obrezať, dali mu meno Ježiš, ktorým ho anjel nazval skôr, ako sa počal v živote matky. (Lk 2, 16-19. 21)

 

Alebo:

 

Zmýšľajte tak ako Kristus Ježiš. On, hoci má božskú prirodzenosť, nepridŕžal sa svojej rovnosti s Bohom, ale zriekol sa seba samého, vzal si priro-dzenosť sluhu, stal sa podobný ľuďom; a podľa vonkajšieho zjavu bol pokla-daný za človeka. Uponížil sa, stal sa poslušným až na smrť, až na smrť na kríži. Preto ho Boh nad všetko povýšil a dal mu meno,           ktoré je nad každé iné meno, aby sa na meno Ježiš zohlo každé koleno v nebi, na zemi i v podsvetí  a aby každý jazyk vyznával: „Ježiš Kristus je Pán!“ na slávu Boha Otca. (Flp 2, 5-11)   

 

Úvaha

 

Všimni si hĺbku slova: Keď sa narodil Ježiš... Ľudia tak nazývajú Ježiša, ako ho nazval anjel skôr, ako sa počal v živote. On je totiž Spasiteľ aj anjela, aj človeka; ale človeka od vtelenia, anjela od začiatku stvorenstva. Dali mu – hovorí – meno Ježiš, ktorým ho nazval anjel. (Sv. Bernard)

Ježišovo meno je svetlom kazateľov, lebo dodáva hlásaniu a počúvaniu jeho slova žiarivú jasnosť. Veď čo myslíš, kde by sa vzalo na celom svete také veľké, neočakávané a prudké svetlo viery, ak nie z ohlasovania Ježiša? Či nás Boh nepovolal „do svojho obdivuhodného svetla“ aj svetlom a vôňou tohto mena? (Sv. Bernardín)

 

Pieseň

      Ježišu, Ježišu, nad slnko jasnejší,

      nad mesiac si krajší,

nad perly vzácnejší,

Ježišu môj!

Meno to presväté nech je zvelebené,

nábožne uctené,

Ježišu môj! (JKS 115)

 

V.    V nikom inom niet spásy, lebo niet pod nebom iného mena daného ľuďom.

R.    V ktorom by sme mali byť spasení.

 

Môžu nasledovať Litánie k menu Ježiš (s. )

 

III.  K n i e ž a     p o k o j a

 

Čítanie Božieho slova

      Pán Ježiš hovorí:

Pokoj vám zanechávam, svoj pokoj vám dávam. Ale ja nedávam, ako svet dáva. Nech sa vám srdce nevzrušuje a nestrachuje (Jn 14, 27).

 

Úvaha

 

Pozemský mier, ktorý vzniká z lásky k blížnemu, je obrazom a účinkom Kristovho pokoja a ten má svoj pôvod v Bohu Otcovi. Lebo sám vtelený Syn Boží, Knieža pokoja,  svojím krížom zmieril s Bohom všetkých ľudí a obnoviac jednotu všetkých v jednom ľude a v jednom Tele, vo vlastnom tele zahubil nenávisť a po slávnom vzkriesení rozlial Ducha lásky v ľudských srdciach. Preto sa všetci kresťania vrele pozývajú, aby žili podľa pravdy v  láske (Ef 4, 15)  a  spojili sa so skutočne pokojamilovnými ľuďmi, aby vyprosovali  pokoj a pracovali na jeho nastolení. (GS  78)

 

Prosby

 

Oslavujme Ježiša Krista, ktorý sa mocou Ducha Svätého narodil z Panny Márie a prosme ho:

Syn Panny Márie, zmiluj sa nad nami.

Kriste, zrodený z Panny Márie, ty si obdivuhodné Dieťa a Knieža pokoja;

     daj, nech vo svete zavládne spravodlivosť a mier.

Náš Kráľ a Boh, poctil si nás svojím príchodom;

     daj, aby sme ťa vierou a skutkami uctievali po všetky dni svojho života.

Ty si sa nám stal vo všetkom podobným;

     daj, nech sa aj my stávame čoraz viac podobnými tebe.

Ty si sa stal obyvateľom našej zeme;

     daj, aby sme sa aj my stali obyvateľmi tvojho nebeského kráľovstva.

 

Otče náš.

 

Pane Ježišu, ty si cesta, pravda a život. Na začiatku tohto nového roka, ktorý začíname v tvojom mene pod ochranou tvojej a našej Matky, Panny Márie, vrúcne ťa prosíme: zachovaj nás vo svojej milosti a láske. Buď cestou našej vôle, buď pravdou našej mysle, buď životom našich duší a jediným cieľom nášho života. Chráň nás od zlého, zachovaj nás v zdraví, upevňuj našu vieru, obdarúvaj nás darmi Ducha Svätého, aby nás nič neodlúčilo od teba, aby sme žili ako Božie deti, ktoré dennodenne vzývajú Otca na nebesiach.

Prosíme ťa, daj, aby sme celý rok prežili v posväcujúcej milosti, aby sme svoje utrpenie a bolesti spájali s tvojimi utrpeniami pre dobro tvojej Cirkvi a na spásu sveta. Pomáhaj nám, aby tento rok bol pre každého z nás rokom spásy; aby sme nepadli do ťažkého hriechu, aby sme konali pokánie, nech Eucharistia stvárňuje v našich srdciach teba a, nech  v blížnych slúžime tebe. Daj, aby sme v tomto novom roku posvätnou liturgiou ešte väčšmi vzdávali vďaky Bohu Otcovi, spolu s tebou ho oslavovali, plnšie posväcovali seba, horlivejšie budovali Cirkev a tebe sa vrúcnejšie klaňali ako svojmu Bohu.

Pane Ježišu, daj, aby sa zlí stali dobrými a dobrí nech sa deň čo deň stávajú lepšími, a tak blaženejšími a šťastnejšími. Nech nik márne neprosí, ale nech každý u teba nájde, čo potrebuje: smutný útechu, chorý zdravie, hriešnik odpustenie a milosť, slabý pomoc, bezradný radcu, pochybujúci istotu, opustený lásku, blúdiaci pravdu a každý spásu.

A napokon, ak by mal byť tento rok posledným rokom našej životnej púte, daj, aby sme odchádzali z tohto sveta posilnení a pripravení sviatosťami na cestu do večnosti, a tak šťastne mohli vojsť do nebeského kráľovstva, kde ťa budeme vidieť z tváre do tváre a s preblahoslavenou Pannou Máriou, so všetkými anjelmi a svätými chváliť a velebiť na veky vekov.

Ľ.    Amen.

 

Vzývanie Ducha Svätého

 

Kňaz alebo spevák intonuje hymnus Veni, Creator Spiritus, (s. )  – Príď, Duchu Svätý, tvorivý (s. ).

 

Kto sa pri verejnej pobožnosti zúčastní na speve alebo recitovaní hymnusu Veni  Greator – Príď Duchu Svätý, tvorivý, získava za obvyklých podmienok úplné odpustky. Tie isté odpustky možno získať aj na slávnosť Zoslania Ducha Svätého.

V iných dňoch alebo pri súkromnom  recitovaní možno získoť čiastočné odpustky.

 

Eucharistické požehnanie

 

Ak je táto pobožnosť pred vyloženou Oltárnou sviatosťou, nasleduje eucharistická pieseň   orácia a požehnanie (s. ).

 


 

 

zjavenie pána

6. januára

 

Úvod

 

   Ant. Kristus sa nám zjavil; poďte, klaňajme sa mu.

   Žalm 100, s.

 

Čítanie Božieho slova

 

       Prorok hovorí:

Vstaň, zažiar, Jeruzalem, lebo prichádza tvoje svetlo a Pánova veleba vzišla nad tebou. Lebo hľa, tma zahaľuje zem a temnota pokrýva národy; ale nad tebou vzíde Pán a jeho veleba sa zjaví na tebe. Národy budú kráčať v tvojom svetle a králi v jase, čo ti vzišiel. Uvidíš to a zažiariš; rozochveje a rozšíri sa tvoje srdce. Lebo k tebe sa obráti bohatstvo mora, poklady národov prídu k tebe. Záplava tiav ťa pokryje, ťavätá z Madianu a Efy; prídu všetci zo Sáby, zlato a kadidlo prinesú a zvestujú Pánovu slávu. (Iz 60, 1-3-. 5-6)

 

Responzórium

 

R.    Videli sme jeho hviezdu na východe a prišli sme sa pokloniť Pánovi.

 

1.    Tri zázraky sa dnes stali,

príchod Krista zvestovali.

Deň tento každý kresťan sláv,

on je pre nás vždy pravdy zjav. – R.

 

2.    Dnes šli mudrci na cestu,

nasledujúc jasnú hviezdu.

Svetlo svetlom vyhľadali,

Ježišovi dary dali. – R.

 

3.    Nový div dnes z moci božskej

stal sa v Káne Galilejskej,

kde z vody víno sa stalo,

božský zásah ukázalo. – R.

 

4.    Vo vode rieky Jordána

Kristus prijal krst od Jána;

Boh Otec zjavil Syna nám,

v ňom našiel zaľúbenie sám. – R.

 

5.    Nech ti je sláva, Ježišu,

cez večnosť, v ktorej kraľuješ

s Otcom i Duchom presvätým,

že sa dnes ľudstvu zjavuješ. – R.

 

Čítanie z evanjelia

 

      Evanjelista Matúš píše:

A hľa, hviezda, ktorú mudrci videli na východe, išla pred nimi, až sa zastavila nad miestom, kde bolo dieťa. Ako zbadali hviezdu, nesmierne sa zaradovali. Vošli do domu a uvideli dieťa s Máriou, jeho matkou, padli na zem a klaňali sa mu. Potom otvorili svoje pokladnice a dali mu dary: zlato, kadidlo a myrhu. (Mt 2, 9b-11)

 

Responzórium

 

R. Toto je veľmi slávny deň, lebo sa zjavil Spasiteľ sveta; jeho predpovedali proroci, klaňali sa mu anjeli. * Mudrci uvideli jeho hviezdu, zaradovali sa a dali mu dary.

V. Posvätný deň nám zažiaril: poďte, národy, a klaňajte sa Pánovi. * Mudrci.

 

Čítanie z Cirkevných  otcov

 

Nech sa v troch mudrcoch klaňajú všetky národy Pôvodcovi vesmíru a Boh

nech je známy nielen v Judei, ale na celom svete, aby všade „v Izraeli bolo jeho meno veľké“.

Milovaní, poučení o týchto tajomstvách Božej milosti oslavujme s pravou radosťou deň svojich prvotín a začiatok povolania pohanov. Vzdávajme vďaky milosrdnému Bohu, „ktorý nás urobil súcimi“, ako hovorí Apoštol, „mať účasť na podiele svätých vo svetle. On nás vytrhol z moci tmy a preniesol do kráľovstva svojho milovaného Syna“; tak ako prorokoval Izaiáš, „pohanský ľud, čo sedí vo tmách, uzrie veľké svetlo a nad tými, čo bývajú v krajine temnôt, zažiari svetlo“. A ten istý prorok hovorí o nich Pánovi: „Budú ťa vzývať národy, ktoré ťa nepoznali, národy, ktoré o tebe nevedeli, pribehnú k tebe.“

Tento deň „uvidel Abrahám a zaradoval sa“, keď poznal, že synovia jeho viery budú požehnaní v jeho potomkovi, v Kristovi, a keď videl, že sa pre svoju vieru stane Otcom všetkých národov. „Vzdal Bohu slávu pevne presvedčený, že Boh má moc aj splniť, čo prisľúbil.“

Dávid ospieval tento deň v žalmoch takto: „Všetky národy, ktoré si stvoril, prídu k tebe a budú sa ti klaňať, Pane, a tvoje meno oslavovať.“ A inde: „Pán oznámil svoju spásu, pred očami pohanov vyjavil svoju spravodlivosť.“

My vieme, že toto sa uskutočnilo vtedy, keď hviezda vyvolala mudrcov z ich ďalekej krajiny a priviedla ich ku Kráľovi neba i zeme, aby ho poznali a aby sa mu klaňali. A jej služba je pre nás vzorom ochoty zo všetkých síl slúžiť tej milosti, ktorá volá všetkých ku Kristovi. (Sv. Lev Veľký)

 

Alebo:

 

Dnes mudrc našiel plakať v kolíske toho, ktorého hľadal ako žiaru medzi hviezdami. Dnes mudrc obdivuje viditeľného v plienkach toho, ktorý mu tak dlho ostával skrytý za hviezdami.

Dnes mudrc s hlbokým úžasom premýšľa nad tým, čo vidí: nebo na zemi, zem v nebesiach, človeka v Bohu, Boha v človeku, toho, ktorého nemôže obsiahnuť celý svet, v maličkom tele. A keď to vidí, tajomnými darmi vyznáva, že verí, a nediskutuje: kadidlom vyznáva Boha, zlatom kráľa a myrhou, že má zomrieť. (Sv. Peter Chryzológ)

 

Prosby

 

Vzdajme hold nášmu Spasiteľovi, ktorému sa dnes poklonili mudrci, a s veľkou radosťou volajme:

Svetlo zo svetla, ožiar tento deň.

Kriste, ty si sa zjavil v tele;

     posväcuj nás Božím slovom a modlitbou.

Kriste, ty si bol ospravodlivený v Duchu;

     ochráň náš život od každého bludu.

Kriste, ty si sa ukázal anjelom;

     daj, nech už na zemi okusujeme nebeskú radosť.

Kriste, teba zvestovali národom;

     otváraj silou Ducha Svätého ľudské srdcia.

Kriste, mnohí na tomto svete v teba uverili;

     obnovuj vieru všetkých veriacich.

Kriste, ty si bol vzatý v sláve;

     zapáľ v nás túžbu po tvojom kráľovstve.

 

Otče náš.

 

Alebo:

 

Chválospev

 

R.    Chváľte Pána, všetky národy.

       On sa zjavil v tele, *

       bol ospravodlivený v Duchu.

R.    Chváľte Pána, všetky národy.

      Ukázal sa anjelom, *

       zvestovali ho národom.

R.    Chváľte Pána, všetky národy.

       Uverili v neho na svete, *

       vzatý bol v sláve.

R.    Chváľte Pána, všetky národy.

 

Eucharistické požehnanie

 

Ak je táto pobožnosť pred vyloženou Oltárnou sviatosťou, nasleduje eucharistická pieseň, orácia a požehnanie.

(s. )

 


 

krst krista pána

V nedeľu po 6. januári

 

Úvod

    Ant. Poďte, klaňajme sa Kristovi, milovanému Synovi, v ktorom má Otec zaľúbenie.

     Žalm 67 (s. ).

 

Čítanie Božieho slova

 

Hľa, môj služobník, priviniem si ho,

vyvolený môj, mám v ňom zaľúbenie!

Vložil som na neho svojho ducha;

právo prinesie národom.

Nebude kričať ani hlučne volať,

nebude počuť na ulici jeho hlas.

Nalomenú trstinu nedolomí,

hasnúci knôtik nedohasí,

bude uplatňovať právo. (Iz 42, 1-3)

 

Responzórium

 

R. Keď bol Pán dnes pokrstený v Jordáne, otvorilo sa nebo, spočinul nad ním Duch ako holubica a zaznel Otcov hlas: Toto je môj milovaný Syn, v ktorom mám zaľúbenie.

V. Duch Svätý zostúpil na neho v telesnej podobe ako holubica a z neba zaznel hlas: * Toto je.

 

Hymnus

 

    Syn Otca jednorodený,

    prvopočiatok stvorení,

    ty krstom všetkých posviacaš

    a Božie deti tvoríš z nás.

 

   Prišiel si z rajskej výsosti

   v podobe ľudskej bytosti

   smrťou vykúpiť stvorenie,

   aby žil človek blažene.

 

   Prosíme teba, Kriste náš,

   prebývaj vierou, láskou v nás;

   daj svetlo srdcu, ktoré ho

   pretvorí v stánok Milého.

 

   Ty, Pane, s nami zostávaj,

   noc tmavú od nás odháňaj,

   zmy z našej duše vinu, hriech

   a udeľ milosť, spásny liek.

 

   Kriste, si pravda, život náš,

   kiež od nás úctu, slávu máš;

   ty sláva Otca, Ducha jas,

   zjavuješ sa nám v každý čas. Amen.

 

Čítanie z evanjelia

 

Keď bol Ježiš pokrstený, hneď vystúpil z vody. Vtom sa mu otvorilo nebo a on videl Božieho Ducha, ktorý ako holubica zostupoval a prichádzal nad neho. A z neba zaznel hlas: „Toto je môj milovaný Syn, v ktorom mám zaľúbenie.“

 

Čítanie z Cirkevných otcov

 

Ježiš vystupuje z vody a vynáša so sebou svet do výšav a vidí, ako sa otvára nebo, ktoré Adam zavrel sebe i svojim potomkom tak, ako bol raj zavretý ohnivým mečom.

Duch svedčí o Ježišovom božstve, veď prichádza ako k seberovnému. Hlas zaznieva z neba, lebo odtiaľ pochádza ten, ktorému svedectvo patrí. Prichádza ako holubica, ktorú vidno v telesnej podobe, lebo chce vzdať poctu Ježišovmu telu, ktoré je zbožštené, je teda Božie. A zároveň oznamuje, ako holubica kedysi pred dávnymi vekmi, koniec potopy.

Uctime si teda dnes Kristov krst a slávme dôstojne tento sviatok.

Celkom sa očistite a dajte sa očistiť. Boh sa z ničoho tak neteší, ako z obrátenia a spásy človeka, pre ktorého je každé slovo a každá sviatosť, aby ste svietili ako hviezdy na oblohe a boli akousi životnou silou pre ostatných. (Sv. Gregor Nazianzský)

 

Prosby

 

Vzývajme nášho Vykupiteľa, ktorý pokorne prijal krst od Jána v Jordáne a s dôverou volajme:

Pane, zošli na nás svojho Ducha.

Kriste, Boží služobník, teba Otec prijal a mal v tebe zaľúbenie;

     daj, aby sme žili ako dobré Božie deti.

Kriste, Boží vyvolenec, ty si nalomenú trstinu nedolomil a hasnúci knôtik 

      nedohasil;

     zmiluj sa nad všetkými, čo ťa hľadajú s úprimným srdcom.

Kriste, Boží Syn, teba Otec v novej zmluve ustanovil za svetlo národov;

     otvor vo sviatosti krstu oči tým, čo ťa ešte nepoznajú.

Kriste, Spasiteľ ľudí, teba Otec pomazal Duchom Svätým na službu spásy;

     daj, nech ťa poznajú a uveria v teba všetci ľudia, aby mali večný život.

Kriste, naša nádej, ty vedieš tých, čo sedia vo tme, k svetlu spásy;

     prijmi našich zosnulých bratov a sestry do svojho kráľovstva.

Otče náš.

 

Obnovenie krstných sľubov

 

K.    Milí bratia a sestry, dnes na sviatok Krstu Krista Pána si obnovíme krstné sľuby:

V.    Bože Otče, sme šťastní,

že sme tvojimi synmi a dcérami,

bratmi a sestrami tvojho Syna Ježiša Krista,

chrámami Ducha Svätého

a členmi svätej katolíckej Cirkvi.

Zo srdca ti ďakujeme za túto nesmiernu milosť.

 

(Na  výročie svojho krstu)

Znova sa zriekam zlého ducha

aj všetkých jeho skutkov

a všetkých jeho pokušení

a vyznávam svoju vieru

i vieru tvojej Cirkvi:

 

Verím v Boha, Otca všemohúceho,

Stvoriteľa neba i zeme.

Verím v Ježiša Krista,

tvojho Syna a nášho Pána,

narodeného z Márie Panny,

umučeného a pochovaného,

ktorý vstal z mŕtvych

a sedí po tvojej pravici.

 

Verím v Ducha Svätého,

vo svätú katolícku Cirkev,

v spoločenstvo svätých,

v odpustenie hriechov,

vo vzkriesenie tela

a v život večný.

 

Toto je viera naša, toto je viera Cirkvi.

Túto vieru vyznávame

a ona je našou slávou v Ježišovi Kristovi, našom Pánovi.

Amen.

 

Požehnanie

 Napokon kňaz požehná veriacich alebo ak je pobožnosť pred vyloženou Oltárnou sviatosťou, nasleduje eucharistická pieseň, orácia a požehnanie. (s. )