OBRAD ZMIERENIA JEDNOTLIVÝCH KAJÚCNIKOV
(Z Ordo paenitentiae, 1977)

PRIVÍTANIE KAJÚCNIKA

Keď kajúcnik prichádza vyznať svoje hriechy, kňaz ho láskavo prijme a primerane pozdraví.
Kajúcnik sa prežehná. Podľa okolností sa môže prežehnať aj kňaz.

V mene Otca i Syna i Ducha Svätého. Amen.

Kňaz povzbudí kajúcnika k dôvere v Boha takto alebo podobne:

1. formula:
Nech ti pomáha Boh, ktorý zažiaril v našich srdciach, aby si opravdivo spoznal svoje hriechy a jeho milosrdenstvo.
Kajúcnik odpovie:
Amen.

2. formula:
S dôverou pristúp k Pánovi. Veď on nechce smrť hriešnika, ale chce, aby sa obrátil a žil.
℟. Amen.

3. formula:
Nech ťa prijme Pán Ježiš. Veď on neprišiel volať spravodlivých, ale hriešnikov.
℟. Amen.

4. formula:
Milosť Ducha Svätého nech ti osvieti myseľ, aby si s dôverou vyznal svoje hriechy a spoznal Božie milosrdenstvo.
℟. Amen.

5. formula:
Pán nech je v tvojom srdci, aby si skrúšene vyznal svoje hriechy.
℟. Amen.

6. formula:
Ak si zhrešil, nestrácaj nádej. U Otca máme Zástancu, spravodlivého Ježiša Krista. On je zmiernou obetou za naše hriechy. A nielen za naše, ale aj za hriechy celého sveta.
℟. Amen.


ČÍTANIE BOŽIEHO SLOVA
(Podľa ľubovôle)

Podľa okolnosti kňaz číta alebo spamäti hovorí nejaký text z Písma, ktorý ohlasuje Božie milosrdenstvo a nabáda človeka, aby sa obrátil.

1
Očami viery pozrime na nášho Pána Ježiša Krista, ktorý trpel za naše hriechy a vstal z mŕtvych pre našu spásu (Iz 53, 4-6):
Vskutku on niesol naše hriechy a našimi bôľmi sa obťažil. No my sme ho pokladali za zbitého, strestaného Bohom a pokoreného.
On však bol prebodnutý pre naše hriechy, strýznený pre naše neprávosti. Je na ňom trest pre našu spásu a jeho ranami sme uzdravení. Všetci sme blúdili ako ovce, išli sme každý vlastnou cestou. Á Pán naňho uvalil neprávosť nás všetkých.

2
Počúvajme, čo nám hovorí Pán Ježiš (Mt 6, 14-15):
Ak vy odpustíte ľuďom ich poklesky, aj vám odpustí váš nebeský Otec. Ale ak vy neodpustíte ľuďom, ani váš Otec neodpustí vám vaše poklesky.

3
Pán Ježiš hovorí (Lk 15, 7):
V nebi bude väčšia radosť nad jedným hriešnikom, čo robí pokánie, ako nad deväťdesiatimideviatimi spravodlivými, čo nepotrebujú pokánie.

4
Sv. Ján apoštol hovorí (1 Jn 1, 9):
Ak vyznávame svoje hriechy, Boh je verný i spravodlivý a odpustí nám hriechy i očistí nás od každej neprávosti.

5
Sv. Pavol apoštol hovorí (Kol 1,12-14):
Ďakujem Otcovi, že nás urobil hodnými mať so svätými účasť na údele svetla. On nás vytrhol z moci tmy a preniesol do Kráľovstva svojho milovaného Syna, v ktorom máme vykúpenie a odpustenie hriechov.


.


VYZNANIE HRIECHOV A PRIJATIE ÚKONU POKÁNIA

Kde je taký zvyk, kajúcnik najprv povie formulu všeobecného vyznania a potom vyznáva svoje hriechy.
Spovedám sa Pánu Bohu i vám, (duchovný) otče, že som od poslednej spovede spáchal tieto hriechy:

Alebo:
Vyznávam všemohúcemu Bohu i vám, duchovný otče, že som veľa hrešil myšlienkami, slovami, skutkami a zanedbávaním dobrého.

Kňaz podľa potreby pomáha kajúcnikovi, aby vykonal úplnú spoveď. Poskytne mu dobré rady, povzbudí ho k dokonalej ľútosti nad hriechmi
a pripomenie mu, že kresťan sa prostredníctvom sviatosti pokánia obnovuje vo veľkonočnom tajomstve tým, že umiera a vstáva s Kristom.
Napokon mu určí úkon pokánia, ktorý kajúcnik prijíma ako zadosťučinenie za hriechy a ako prostriedok na nápravu života.
Kňaz má dbať na to. aby sa vo všetkom prispôsobil situácii kajúcnika, a to tak v spôsobe reči. ako aj pri poskytovaní rád.


MODLITBA KAJÚCNIKA (ĽÚTOSŤ)

Potom kňaz vyzve kajúcnika, aby prejavil dokonalú ľútosť. Kajúcnik to urobí takto alebo podobne:

1. formula:
Môj Bože, z celého srdca ľutujem,
že som konal zlo a zanedbával dobro,
lebo hriechom som urazil teba,
najvyššie dobro, ktoré mám nadovšetko milovať.
Pevne si zaumieňujem, že s tvojou pomocou
budem konať pokánie, chrániť sa hriechu
a vyhýbať sa príležitosti hrešiť.
Bože môj, zmiluj sa nado mnou
pre zásluhy umučenia nášho Spasiteľa, Ježiša Krista.

Alebo:
Bože môj, celým srdcom ťa milujem,
a preto veľmi ľutujem,
že som ťa hriechmi urazil.
Chcem sa naozaj polepšiť
a hriechu sa chrániť.
Otče, odpusť mi pre krv Kristovu.

2. formula:    (Ž 24, 6-7)
Rozpomeň sa, Pane, na svoje zľutovanie
a na svoje milosrdenstvo, ktoré trvá od veku.
Zabudni na moje hriechy a na moje priestupky.
Pamätaj na mňa, Pane, veď si milosrdný a dobrotivý.

3. formula:    (Ž 50, 4-5)
Pane, úplne zmy zo mňa moju vinu
a očisť ma od hriechu.
Vedomý som si svojej neprávosti
a svoj hriech mám stále pred sebou.

4. formula:    (Lk 15, 18; 18, 13)
Otče, zhrešil som proti tebe.
Už nie som hoden volať sa tvojím synom.
Buď milostivý mne hriešnemu!

5. formula:
Svätý Otče, ako kajúci syn sa vraciam k tebe
a vyznávam: „Zhrešil som proti tebe.
Už nie som hoden volať sa tvojim synom.“
Ježišu Kriste, Spasiteľ sveta,
prosím ťa, ako prosil kajúci lotor,
ktorému si otvoril bránu raja:
„Pamätaj na mňa vo svojom Kráľovstve.“
Duchu Svätý, žriedlo lásky, s dôverou ťa vzývam:
„Očisť ma od hriechu a zmier ma s Otcom,
aby som žil ako syn svetla.“

6. formula:
Pane Ježišu, ty si uzdravil chorých
a otvoril oči slepým.
Ty si rozhrešil ženu hriešnicu
a Petra si po jeho páde posilnil v láske k tebe.
Odpusť mi všetky hriechy
a obnov vo mne lásku k tebe,
aby som mohol žiť v dokonalej jednote s bratmi
a všetkým zvestoval spásu.

7. formula:
Pane Ježišu, ty si chcel,
aby ťa volali priateľom hriešnikov.
Pre tajomstvo tvojej smrti a tvojho zmŕtvychvstania
zbav ma hriechov a daruj mi svoj pokoj,
aby som prinášal ovocie lásky, spravodlivosti a pravdy.

8. formula:
Pane Ježišu, Baránok Boží,
ty snímaš hriechy sveta;
milosťou Ducha Svätého
ma zmier so svojím Otcom;
obmy ma vo svojej krvi od každého hriechu
a urob zo mňa nového človeka
na tvoju chválu a slávu.

9. formula:
Zmiluj sa, Bože, nado mnou
veď si milosrdný;
odvráť svoju tvár od mojich hriechov
a znič všetky moje viny;
stvor vo mne srdce čisté
a obnov v mojom vnútri ducha pevného.

Alebo:
Pane Ježišu, Synu Boží,
zmiluj sa nado mnou, hriešnikom.


ROZHREŠENIE

Potom kňaz vystrie ruky (alebo aspoň pravú ruku) nad hlavu kajúcnika a hovorí:

Milosrdný Boh Otec,
ktorý smrťou a zmŕtvychvstaním svojho Syna
zmieril svet so sebou
a zoslal Ducha Svätého
na odpustenie hriechov,
nech ti službou Cirkvi
udelí odpustenie a pokoj.
A JA ŤA ROZHREŠUJEM OD TVOJICH HRIECHOV
V MENE OTCA I SYNA I DUCHA SVÄTÉHO.
Kajúcnik odpovie:
Amen.

Latinsky:
Deus, Pater misericordiarum,
qui per mortem et resurrectionem Filii sui
mundum sibi reconciliavit
et Spiritum Sanctum effudit in remissionem peccatorum,
per ministerium Ecclesiae
indulgentiam tibi tribuat et pacem.
ET EGO TE ABSOLVO A PECCATIS TUIS
IN NOMINE PATRIS, ET FILII, ET SPIRITUS SANCTI.


POĎAKOVANIE PÁNOVI A PREPUSTENIE KAJÚCNIKA

Po rozhrešení kňaz pokračuje:
Ďakujte Pánovi, lebo je dobrý,

Kajúcnik odpovie:
Lebo jeho milosrdenstvo trvá naveky.

Napokon kňaz prepusti uzmiereného kajúcnika slovami:
Pán Ježiš ti odpustil hriechy. Choď v pokoji.

Namiesto prejavu vďaky a formuly na prepustenie môže kňaz povedať:
1
Umučenie nášho Pána Ježiša Krista,
orodovanie preblahoslavenej Panny Márie
i všetkých svätých
a všetko, čo urobíš dobré a pretrpíš zlé,
nech ti je liekom proti hriechom,
nech ti slúži na rozmnoženie milostí
a na získanie večného života.
Choď v pokoji.

2
Pán, ktorý ťa oslobodil od hriechov,
nech ti dá dedičstvo vo svojom Kráľovstve.
Jemu sláva naveky. Amen.

3
Blažený človek,
ktorému sa odpustila neprávosť
a ktorému sa zotrel hriech.
Veseľ sa, brat (sestra),
raduj sa v Pánovi.
Choď v pokoji.

4
Choď v pokoji!
A ohlasuj veľké skutky Boha, ktorý ťa uzdravil.



SKRÁTENÝ OBRAD ZMIERENIA JEDNOTLIVÝCH KAJÚCNIKOV

Z pastoračných dôvodov kňaz môže niektoré časti obradu vynechať alebo skrátiť; vždy však treba zachovať v celku tieto úkony: vyznanie
hriechov a prijatie zadosťučinenia, výzvu na ľútosť, formulu rozhrešenia a formulu prepustenia.
Tu uvádzame formu skráteného obradu zmierenia jednotlivých kajúcnikov.

Kajúcnik sa prežehná. Podľa okolnosti sa môže prežehnať aj kňaz.
Kňaz môže povedať:
Pán nech je v tvojom srdci, aby si skrúšene vyznal svoje hriechy.
℟. Amen.

Kde je taký zvyk, kajúcnik môže povedať formulu všeobecného vyznania a potom vyznáva svoje hriechy.

Spovedám sa Pánu Bohu i vám, (duchovný) otče, že som od poslednej spovede spáchal tieto hriechy:

Kňaz podľa potreby pomáha kajúcnikovi, aby si vykonal úplnú spoveď. Poskytne mu dobré rady, povzbudí ho k dokonalej ľútosti nad hriechmi a pripomenie mu, že sa kresťan prostredníctvom sviatosti pokánia obnovuje vo veľkonočnom tajomstve tým, že umiera a vstáva s Kristom.
Kňaz má dbať na to, aby sa vo všetkom prispôsobil životnej situácii kajúcnika, a to tak v spôsobe reči, ako aj pri poskytovaní rád.

PRIJATIE ÚKONU POKÁNIA
Kňaz určí kajúcnikovi úkon pokánia, ktorý kajúcnik prijíma ako zadosťučinenie za hriechy a ako prostriedok na nápravu života.

MODLITBA KAJÚCNIKA
Potom kňaz vyzve kajúcnika, aby prejavil dokonalú ľútosť. Kajúcnik to urobí takto alebo podobne:
Bože môj, celým srdcom ťa milujem,
a preto veľmi ľutujem,
že som ťa hriechmi urazil.
Chcem sa naozaj polepšiť
a hriechu sa chrániť.
Otče, odpusť mi pre krv Kristovu.

ROZHREŠENIE
Potom kňaz vystrie ruky (alebo aspoň pravú ruku) nad hlavu kajúcnika a hovorí:
Milosrdný Boh Otec,
ktorý smrťou a zmŕtvychvstaním svojho Syna
zmieril svet so sebou
a zoslal Ducha Svätého
na odpustenie hriechov,
nech ti službou Cirkvi
udelí odpustenie a pokoj.
A JA ŤA ROZHREŠUJEM OD TVOJICH HRIECHOV
V MENE OTCA I SYNA I DUCHA SVÄTÉHO.
Kajúcnik odpovie:
Amen.

PREPUSTENIE KAJÚCNIKA
Kňaz prepustí uzmiereného kajúcnika slovami:
Pán Ježiš ti odpustil hriechy. Choď v pokoji!

.

ROZHREŠENIE OD CENZÚR

Pre hriechy toho času rezervované, či už sú rezervované samy osebe alebo cenzúrou (ratione sui vel ratione censurae), nie je osobitná formula rozhrešenia; stačí, keď spovedník má v úmysle rozhrešiť riadne disponovaného kajúcnika aj od týchto rezervovaných hriechov. Treba však dodržať – kým nebudú nové smernice a keď sú také okolnosti – predpisy platného práva, čo sa týka povinnosti rekurzu na kompetentnú autoritu.
Spovedník však môže, prv než by rozhrešoval od hriechov, rozhrešiť aj od cenzúry nižšie uvedenou formulou, ktorá sa používa mimo sviatosti pokánia.
Ak kňaz podľa právnych predpisov oslobodzuje kajúcnika od cenzúry mimo sviatosti pokánia, použije túto formulu:

JA, MOCOU MNE ZVERENOU,
OSLOBODZUJEM ŤA OD TRESTU
EXKOMUNIKÁCIE (alebo: SUSPENZIE, alebo INTERDIKTU)
V MENE OTCA I SYNA I DUCHA SVÄTÉHO.

Kajúcnik odpovie:
Amen.

DISPENZÁCIA OD IRREGUARITY

Ak kajúcnik upadol do nejakej irregularity, kňaz ho podľa právnych predpisov dišpenzuje od irregularity, a to buď v spovedi po rozhrešení alebo mimo spovedi, takto:

JA, MOCOU MNE ZVERENOU,
OSLOBODZUJEM ŤA OD IRREGULARITY,
DO KTOREJ SI UPADOL.
V MENE OTCA I SYNA I DUCHA SVÄTÉHO.

Kajúcnik odpovie:
Amen.

SCHÉMY NA SPYTOVANIE SVEDOMIA





ŽALM NA POĎAKOVANIE
(Ž 118, 1, 10-12 a 15-16, 18, 33, 105, 169, 174-175)

R. Velebím ťa, Pane; nauč ma zachovávať tvoje príkazy.
1. Blažení tí, čo idú cestou života bez poškvrny, *
čo kráčajú podľa zákona Pánovho.
2. Celým svojím srdcom ťa vyhľadávam; *
nedaj, aby som zablúdil od tvojich príkazov. — R.
3. Tvoje výroky si uchovávam v srdci, *
aby som proti tebe nezhrešil.
4. Pane, ty si velebný; *
nauč ma svoje ustanovenia. — R.
5. Chcem sa cvičiť v tvojich predpisoch, *
o tvojich cestách rozjímať.
6 . V tvojich ustanoveniach mám záľubu, *
na tvoje slová nechcem zabúdať. — R.
7. Otvor mi oči, *
aby som pozoroval divy tvojho zákona.
8. Pane, daj mi zákon, cestu tvojich ustanovení, *
a ja vždy pôjdem po nej. — R.
9. Tvoje slovo je svetlom mojim nohám *
a pochodňou na mojich chodníkoch.
K tebe, Pane, nech moja úpenlivá prosba prenikne: *
podľa svojho slova daj mi chápavosť. — R.
11. Pane, túžim za tvojou pomocou *
a tvoj zákon je mi slasťou.
12. Moja duša bude žiť a teba chváliť. *
a tvoje rozhodnutia mi pomôžu. — R.