VEĽKONOČNÁ NEDEĽA PÁNOVHO ZMŔTVYCHVSTANIA

Veľkonočná vigília vo Svätej noci

1. Podľa pradávnej tradície táto noc je nocou bdenia zasvätenou Pánovi (Ex 12,42). Preto podľa výzvy evanjelia (Lk 12, 35-37) sa veriaci s horiacimi sviecami v rukách majú podobať ľudom očakávajúcim návrat svojho Pána. Keď príde a nájde ich bdieť, dá im miesto pri svojom stole.
2. Vigília tejto noci, ktorá je najväčšou a najvznešenejšou spomedzi všetkých slávností, sa má v každom kostole sláviť len raz. Slávi sa takto: po obrade svetla a veľkonočnom chválospeve (prvá časť vigílie) svätá Cirkev rozjíma o obdivuhodných skutkoch, ktoré Pán konal od začiatku pre svoj ľud, a prejavuje dôveru v Pánovo slovo a v jeho prísľub (druhá časť vigílie - liturgia slova); keď nastáva deň, Cirkev so svojimi novými členmi, čo sa znovuzrodili v krste (tretia časť vigílie), je pozvaná na sviatostnú hostinu, ktorú svojmu ľudu pripravil Pán ako pamiatku na svoju smrť a zmŕtvychvstanie, kým znova nepríde (štvrtá časť vigílie).
3. Celá slávnosť Veľkonočnej vigílie sa má konať v noci. Nemá sa začať pred zotmením a má sa skončiť pred svitaním nedeľného rána.
4. Omša vigílie, aj keď sa slávi pred polnocou, je omšou Veľkonočnej nedele.
5. Kto sa zúčastnil na omši v noci, môže znova pristúpiť k prijímaniu v omši vo dne. Kto celebroval alebo koncelebroval omšu v noci, môže znova celebrovať alebo koncelebrovať omšu vo dne. Slávenie Veľkonočnej vigílie je náhradou posvätného čítania.
6. Kňazovi zvyčajne posluhuje diakon. Ak však chýba, jeho úlohy okrem prípadov, kde je to uvedené inak, prevezme celebrujúci alebo koncelebrujúci kňaz. Kňaz a diakon si oblečú biele omšové rúcho.
7. Pre všetkých účastníkov vigílie treba pripraviť sviece. Svetlá v kostole sa zhasnú.

I. časť
Slávnostný začiatok vigílie: Obrad svetla
Požehnanie ohňa a príprava veľkonočnej sviece

8. Na vhodnom mieste mimo kostola sa pripraví oheň. Keď sa tam už zhromaždili veriaci, príde kňaz s posluhujúcimi; jeden z nich nesie veľkonočnú sviecu (paškál).
Procesiový kríž a sviece sa neprinášajú.
Keď nemožno posvätiť oheň mimo kostola, obrad sa koná, ako je uvedené pod č. 13.
9. Kňaz a veriaci sa prežehnajú, pričom kňaz hovorí: V mene Otca i Syna i Ducha Svätého. Potom pozdraví zhromaždený ľud zvyčajným spôsobom a krátko ho poučí o Veľkonočnej vigílii týmito alebo podobnými slovami.
Bratia a sestry, v túto presvätú noc náš Pán Ježiš Kristus prešiel zo smrti do života. Preto Cirkev po celom svete zvoláva svojich synov a dcéry a zhromažďuje ich, aby bdeli a modlili sa.
Pripomeňme si teda Pánovo zmŕtvychvstanie počúvaním Božieho slova a slávením jeho tajomstiev, aby sme mali nádej, že budeme mať účasť na Kristovom víťazstve nad smrťou a na živote s ním v Bohu.

10. Potom kňaz požehná oheň. S rozopätými rukami prednáša modlitbu:
Modlime sa.
Bože, skrze svojho Syna
si nás ožiaril svetlom svojej slávy; *
posväť tento nový oheň a veľkonočnou slávnosťou
roznieť v nás túžbu po nebeských veciach,
aby sme s čistým srdcom mohli vojsť
do kráľovstva večného svetla.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.

11. Po požehnaní nového ohňa jeden z posluhujúcich prinesie pred kňaza veľkonočnú sviecu. Celebrant vryje do sviece kríž; nad kríž napíše grécke písmeno alfa, pod kríž písmeno omega a medzi ramená kríža vpíše štyri číslice aktuálneho roka. Pritom hovorí:

1. Kristus je ten istý včera i dnes.
(celebrant vrýva zvislú čiaru kríža)

2. On je počiatok a koniec,
(kňaz vrýva vodorovnú čiaru kríža)

3. Alfa
(nad zvislú čiaru kríža vrýva písmeno alfa)

4. i Omega,
(pod zvislú čiaru kríža vrýva písmeno omega)

5. Pán času
(do ľavého horného uhla kríža vrýva prvú číslicu letopočtu)

6. i večnosti.
(do pravého horného uhla kríža vrýva druhú číslicu letopočtu).

7. Jemu patrí sláva i moc
(do ľavého spodného uhla kríža vrýva tretiu číslicu letopočtu)

8.po všetky veky vekov. Amen.
(do spodného pravého uhla kríža vrýva štvrtú číslicu letopočtu).

Α
Ω
2   0
2   1











12. Keď už vryl do sviece kríž a ostatné znaky, môže do nej vsadiť v podobe kríža päť hrudiek tymianu. Pritom hovorí:

1. Pre svoje sväté
2. a oslávené rany
3. nech nás ochraňuje
4. a zachováva
5. Kristus, náš Pán. Amen.

         1
    4   2   5
         3

13. Ak sa pre pripadne ťažkosti nežehná oheň vonku, obrad požehnania ohňa sa prispôsobí okolnostiam. Keď sa ľud zhromaždí v kostole, kňaz a posluhujúci s veľkonočnou sviecou prídu k bráne kostola. Ak je to možné, ľud sa obráti tvárou ku kňazovi.
Nasleduje pozdrav a poučenie (pozri č. 9). Potom žehná oheň a pripraví sa veľkonočná svieca (pozri č. 10 - 12).
14. Kňaz od požehnaného ohňa zapáli veľkonočnú sviecu a hovorí:
Svetlo Krista, ktorý slávne vstal z mŕtvych,
nech zaženie tmu z našich sŕdc a myslí.

Pokiaľ ide o vyššie opísané prvky, konferencie biskupov môžu stanoviť iný spôsob, lepšie vyhovujúci mentalite veriacich.

Sprievod

15. Po zapálení sviece jeden z posluhujúcich vloží žeravé uhlíky z ohňa do kadidelnice a kňaz, ako zvyčajne, nasype tymian. Diakon, alebo ak ho niet, iný vhodný posluhujúci vezme od posluhujúceho veľkonočnú sviecu a zoradí sa procesia. Turiferár s dymiacou kadidelnicou ide pred diakonom alebo posluhujúcim nesúcim veľkonočnú sviecu, za nimi ide kňaz s posluhujúcimi a veriaci. Všetci nesú v rukách sviece.
Pred bránou kostola diakon zastane, pozdvihne sviecu a spieva:
Svetlo Kristovo.

Všetci odpovedia:
Bohu vďaka.

Kňaz zažne svoju sviecu od veľkonočnej sviece.
16. Potom diakon pokračuje do stredu kostola, zastane, pozdvihne sviecu a znova spieva:
Svetlo Kristovo.

Všetci odpovedia:
Bohu vďaka.

Všetci si zapália sviece od veľkonočnej sviece a pokračujú.
17. Keď diakon príde pred oltár, obráti sa k ľudu, pozdvihne sviecu a tretíkrát spieva:
Svetlo Kristovo.

Všetci odpovedia:
Bohu vďaka.

Diakon umiestni veľkonočnú sviecu na veľký svietnik pripravený pri ambóne alebo uprostred presbytéria.
V kostole sa zažnú svetlá okrem sviec na oltári.

Veľkonočný chválospev

18. Po príchode k oltáru kňaz ide k sedadlu, sviecu odovzdá posluhujúcemu, vloží do kadidelnice tymian a požehná ho ako na evanjelium v omši. Diakon predstúpi pred kňaza a slovami: Požehnaj ma, otče, požiada kňaza o požehnanie. Kňaz mu ho dá polohlasne týmito slovami:
Pán nech je v tvojom srdci i na tvojich perách,
aby si dôstojne a náležité predniesol
jeho veľkonočný chválospev;
v mene Otca i Syna i Ducha Svätého.

Diakon odpovie:
Amen.

Toto požehnanie sa vynechá, ak chválospev prednesie niekto iný ako diakon.
19. Diakon incenzuje knihu i sviecu a potom na ambóne alebo pri stojane prednesie veľkonočný chválospev. Všetci zatiaľ stoja a držia v rukách zažaté sviece.
Ak chyba diakon, môže veľkonočný chválospev predniesť sám kňaz alebo iný koncelebrant. Ak v prípade potreby prednáša chválospev spevák laik, vynechá stať Prosím vás teda, bratia a sestry až do konca úvodu a pozdravenie Pán s vami. Chválospev možno spievať aj v skrátenom znení (s. 337 - 342).


DLHŠÍ VEĽKONOČNÝ CHVÁLOSPEV

KRATŠÍ VEĽKONOČNÝ CHVÁLOSPEV

Zaplesaj, nebeský chór anjelov,
zaplesajte, Boží služobníci,
nech zahlaholí poľnica na oslavu víťazného Kráľa.
Zaraduj sa, zem, zaplavená toľkým jasom,
lebo svetlo večného Kráľa
vymanilo ťa z moci temnôt.
Raduj sa aj ty, Matka Cirkev,
ozdobená žiarou Pánovej slávy,
a tento chrám nech zaznie naším jasavým spevom.

℣. (Pán s vami.
℟. I s duchom tvojím.)
℣. Hore srdcia.
℟. Máme ich u Pána.
℣. Vzdávajme vďaky Pánovi, nášmu Bohu.
℟. Je to dôstojné a správne.
 
Je naozaj dôstojné a správne
z hĺbky srdca a z celej duše zvelebovať
neviditeľného, všemohúceho Boha Otca
a ospevovať jeho jednorodeného Syna,
nášho Pána Ježiša Krista.
On namiesto nás splatil večnému Otcovi
dlžobu za hriech Adamov
a svojou krvou zrušil výrok odsúdenia za prvotnú vinu.
Lebo slávime veľkonočné sviatky,
keď bol zabitý pravý Baránok,
ktorého krv posväcuje dveraje veriacich.
Toto je noc,
v ktorej si našim otcom, synom Izraela,
pomohol prejsť suchou nohou cez Červené more,
keď si ich vyviedol z Egypta.
Toto je noc,
v ktorej jas ohnivého stĺpa
rozohnal temnoty hriechu.
Toto je noc,
ktorá dnes na celej zemi veriacich v Krista
vymaňuje z neprávosti sveta a z otroctva hriechu,
vracia im Božiu milosť
a vovádza ich do spoločenstva svätých.
Toto je noc,
v ktorej Kristus rozlámal okovy smrti
a víťazne vstal z hrobu.
Aká nesmierna je voči nám tvoja dobrota, Otče,
aká nevyspytateľná je tvoja láska!
Aby si vykúpil otroka,
vydal si na smrť vlastného Syna!
Naozaj potrebný bol hriech Adamov,
ktorý zotrela smrť Kristova!
Ó, šťastná vina,
pre ktorú k nám prišiel taký vznešený Vykupiteľ!
Posvätné tajomstvo tejto noci premáha zlobu, zmýva viny,
hriešnikom vracia nevinnosť a radosť zarmúteným.
Naozaj požehnaná noc,
ktorá spája nebo so zemou a človeka s Bohom.
Preto v túto milostivú noc
prijmi, svätý Otče, našu večernú obetu chvály,
ktorú ti prináša svätá Cirkev,
keď rukami svojich služobníkov
slávnostne ti predkladá túto veľkonočnú sviecu,
pripravenú z vosku pracovitých včiel.
Preto ťa, Pane, prosíme,
nech táto svieca, zasvätená oslave tvojho mena,
žiari nehasnúcim svetlom a zaháňa nočné temnoty.
Prijmi ju so záľubou
a jej žiara nech sa spojí
so svetlom nebeských hviezd.
Nech ju nájde horieť ranná zornica,
tá zornica, ktorá nikdy nezapadá:
tvoj Syn Ježiš Kristus, ktorý slávne vstal z mŕtvych,
osvecuje ľudstvo veľkonočným svetlom
a žije a kraľuje na veky vekov.

Ľud: Amen.

II. časť
Liturgia slova

20. Na túto vigíliu, matku všetkých vigílii, je určených deväť čítaní, a to sedem zo Starého zákona a dve (epištola a evanjelium) z Nového zákona. Treba ich čítať všetky všade, kde je to možné, aby sa zachoval charakter vigílie, ktorá si vyžaduje dlhšie trvanie.
21. Ak si to vyžadujú veľmi vážne pastoračné dôvody, možno vynechať niektoré čítania zo Starého zákona. Treba však vždy pamätať na to, že čítanie Božieho slova je podstatnou zložkou tejto vigílie.
Majú sa čítať aspoň tri čítania zo Starého zákona, čiže zo Zákona a Prorokov, a spievať príslušné responzóriové žalmy. Nikdy sa však nemá vynechať čítanie zo 14. kapitoly Knihy Exodus so svojím spevom.
22. Všetci odložia sviece a sadnú si. Pred čítaniami kňaz povzbudí ľud týmito alebo podobnými slovami:

Drahí bratia a sestry, po slávnostnom úvode veľkonočnej vigílie teraz pozorne počúvajme Božie slovo. Uvažujme, ako Boh ochraňoval svoj ľud v minulosti a ako napokon poslal svojho Syna ako Vykupiteľa. Modlime sa, aby náš Boh dovŕšil toto veľkonočné dielo spásy a priviedol nás k plnosti vykúpenia.

23. Nasledujú čítania. Lektor príde k ambóne a prečíta čítanie. Žalmista, čiže spevák, prednáša žalm, pričom ľud opakuje responzórium. Potom všetci vstanú. Kňaz povie Modlime sa a všetci sa chvíľu potichu modlia. Napokon sa kňaz nahlas modlí príslušnú modlitbu.
Namiesto responzóriového žalmu sa môže zachovať chvíľa posvätného ticha. V tomto prípade po výzve Modlime sa kňaz hneď prednesie príslušnú modlitbu.

Čítania a modlitby po čítaniach

PRVÉ ČÍTANIE

DRUHÉ ČÍTANIE

TRETIE ČÍTANIE

Čítanie z Knihy Exodus
Pán povedal Mojžišovi: „Čo voláš ku mne? Povedz Izraelitom, aby sa pohli. Ty zdvihni svoju palicu a vystri ruku nad more a rozdeľ ho, aby Izraeliti mohli prejsť stredom mora ako po súši.
Ja zatvrdím srdce Egypťanov a budú sa hnať za nimi; a na faraónovi, na celom jeho vojsku, na jeho vozoch a jazde ukážem svoju slávu.
Egypťania spoznajú, že ja som Pán, keď ukážem svoju slávu na faraónovi i na jeho vozoch a jazde.“
Tu sa Boží anjel, čo šiel pred izraelským táborom, zdvihol a išiel za ním. A s ním aj oblačný stĺp zmenil svoje doterajšie miesto – prešiel spredu zaň. Postavil sa medzi egyptský tábor a izraelský tábor. Oblak bol pre jedných temný, druhým osvetľoval noc, a tak sa celú noc nemohli jedni k druhým priblížiť.
Mojžiš vystrel ruku nad more a Pán ho celú noc prudkým horúcim vetrom rozháňal a vysúšal. Voda sa rozdelila a Izraeliti šli stredom mora po suchu, kým voda bola ako múr po ich pravici a ľavici.
Egypťania ich prenasledovali. Všetky faraónove kone, vozy a jazdci sa pustili za nimi doprostred mora.
Ale v čase rannej stráže sa Pán pozrel z ohnivého a oblačného stĺpa na Egypťanov a ich vojsko uviedol do zmätku. Hamoval kolesá na ich vozoch, takže mohli len ťažko napredovať. Preto Egypťania hovorili: „Utekajme pred Izraelitmi, lebo Pán za nich bojuje proti nám.“
A Pán povedal Mojžišovi: „Vystri ruku nad more, aby sa vody vrátili na Egypťanov, na ich vozy a na ich jazdcov.“ Mojžiš vystrel ruku nad more a ono sa nad ránom vrátilo na svoje pôvodné miesto. Vody sa valili oproti utekajúcim Egypťanom a Pán ich prikryl vlnami uprostred mora. Vody sa vrátili a pokryli vozy i jazdcov celého faraónovho vojska, ktoré sa pustilo za Izraelitmi do mora. Ani jeden z nich neostal.
No Izraeliti prešli stredom mora po suchu a voda bola ako múr po ich pravici a ľavici.
Takto Pán v tento deň vyslobodil Izrael z rúk Egypťanov. Videli mŕtvych Egypťanov na morskom brehu i mocnú ruku, ktorú Pán zdvihol proti nim. Ľud sa bál a uverili Pánovi i jeho služobníkovi Mojžišovi.
Vtedy Mojžiš a synovia Izraela zaspievali Pánovi túto pieseň:

Spievajme Pánovi, lebo sa preslávil.
Spievajme Pánovi, lebo sa preslávil: *
koňa i jazdca zmietol do mora.
Pán je moja sila a moja udatnosť, *
on ma zachránil.
On je môj Boh, chcem ho velebiť; *
Boh môjho otca, budem ho chváliť. R.
Pán je ako bojovník; *
Jahve je jeho meno.
Faraónove vozy a jeho vojsko zmietol do mora; *
jeho najlepší bojovníci utonuli v Červenom mori. R.
Vlny ich pokryli; *
sťa kameň klesli do hlbín.
Tvoja pravica, Pane, vyniká mocou, *
tvoja pravica, Pane, zasiahla nepriateľa. R.
Vovedieš ich a zasadíš na vrchu svojho dedičstva, *
v svojom bezpečnom príbytku, ktorý si ty, Pane, urobil;
vo svätyni, ktorej základy kládli tvoje ruky, Pane. *
Pán bude kraľovať naveky a navždy. R.


26. Po treťom čítaní (O prechode cez Červené more: Ex 14, 15 – 15,1) a jeho speve (Ex 15):
Modlime sa.
Bože, tvoje dávne veľké činy
sa obnovujú aj za našich čias; *
veď čo si v minulosti mocou svojej pravice
preukázal jednému národu,
keď si ho zachránil pred faraónom,
to za našich čias vodou znovuzrodenia
uskutočňuješ na spásu všetkých národov;
daj, prosíme, aby sa všetci ľudia
stali duchovnými deťmi praotca Abraháma
a dosiahli výsady vyvoleného ľudu.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.

Alebo:
Bože, ty si objasnil význam starozákonných
zázrakov svetlom Nového zákona:
Červené more je predobrazom krstnej vody
a izraelský ľud, vyslobodený z otroctva,
je predobrazom kresťanského ľudu; *
daj, aby všetci ľudia vierou nadobudli
výsady vyvoleného ľudu
a znovuzrodili sa z Ducha Svätého.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.

ŠTVRTÉ ČÍTANIE

PIATE ČÍTANIE

ŠIESTE ČÍTANIE

SIEDME ČÍTANIE


31. Po poslednom čítaní zo Starého zákona s príslušným responzóriovým žalmom a modlitbou sa zažnú na oltári sviece a kňaz začne hymnus Sláva Bohu na výsostiach. Všetci pokračujú. Ak je zvykom, zvonia pritom zvony.

Sláva Bohu na výsostiach.

32. Keď sa skončí hymnus, kňaz prednesie zvyčajným spôsobom kolektu:

Modlime sa.
Bože, ty ožiaruješ túto presvätú noc
slávou Pánovho zmŕtvychvstania; *
oživuj vo svojej Cirkvi ducha Božieho synovstva a pomáhaj nám obnoviť sa na tele i na duši,
aby sme ti vždy verne slúžili.
Skrze nášho Pána Ježiša Krista, tvojho Syna, ktorý je Boh
a s tebou žije a kraľuje v jednote Ducha Svätého
po všetky veky vekov.

33. Potom lektor číta z listu apoštola Pavla.

EPIŠTOLA

Čítanie z Listu svätého apoštola Pavla Rimanom
Bratia, všetci, čo sme pokrstení v Kristovi Ježišovi, v jeho smrť sme pokrstení. Krstom sme teda s ním pochovaní v smrť, aby sme tak, ako bol Kristus vzkriesený z mŕtvych Otcovou slávou, aj my žili novým životom.
Lebo ak sme s ním zrástli a stali sa mu podobnými v smrti, tak mu budeme podobní aj v zmŕtvychvstaní. Veď vieme, že náš starý človek bol s ním ukrižovaný, aby bolo hriešne telo zničené, aby sme už neotročili hriechu. Lebo kto zomrel, je ospravedlnený od hriechu.
Ale ak sme zomreli s Kristom, veríme, že s ním budeme aj žiť. Veď vieme, že Kristus vzkriesený z mŕtvych už neumiera, smrť nad ním už nepanuje. Lebo keď zomrel, zomrel raz navždy hriechu, ale keď žije, žije Bohu. Tak zmýšľajte o sebe aj vy: že ste mŕtvi hriechu a žijete Bohu v Kristovi Ježišovi.
Počuli sme Božie slovo.

34. Po čítaní všetci vstanú. Kňaz trikrát slávnostne zaintonuje (postupne vždy vo vyššej tónine) Aleluja a všetci po ňom opakujú. Ak je to potrebné, Aleluja zaintonuje spevák.
Potom žalmista alebo spevák prednesie Žalm 118 a ľud odpovedá Aleluja.

Aleluja, aleluja, aleluja.
Oslavujte Pána, lebo je dobrý, *
lebo jeho milosrdenstvo trvá naveky.
Teraz nech hovorí Izrael, že Pán je dobrý, *
že jeho milosrdenstvo trvá naveky. R.
„Pánova pravica mocne zasiahla, *
Pánova pravica ma zdvihla;
Ja nezomriem, budem žiť *
a vyrozprávam skutky Pánove. R.
Kameň, čo stavitelia zavrhli, *
stal sa kameňom uholným.
To sa stalo na pokyn Pána; *
vec v našich očiach obdivuhodná. R.


35. Kňaz zvyčajným spôsobom vloží do kadidelnice tymian a požehná diakona. Na evanjelium sa neprinášajú sviece, ale iba kadidlo.
36. Po evanjeliu nech sa nevynechá homília, hoci aj krátka.

EVANJELIUM



Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Matúša
Keď sa pominula sobota, na úsvite prvého dňa v týždni prišla Mária Magdaléna a iná Mária pozrieť hrob. Vtom nastalo veľké zemetrasenie, lebo z neba zostúpil Pánov anjel, pristúpil, odvalil kameň a sadol si naň. Jeho zjav bol ako blesk a jeho odev biely ako sneh. Strážnici strnuli od strachu z neho a ostali ako mŕtvi.
Anjel sa prihovoril ženám: „Vy sa nebojte! Viem, že hľadáte Ježiša, ktorý bol ukrižovaný. Niet ho tu, lebo vstal, ako povedal. Poďte, pozrite si miesto, kde ležal. A rýchlo choďte povedať jeho učeníkom: ‚Vstal z mŕtvych a ide pred vami do Galiley. Tam ho uvidíte.‘ Hľa, povedal som vám to.“
Rýchlo vyšli z hrobu a so strachom i s veľkou radosťou bežali to oznámiť jeho učeníkom.
Ježiš im išiel v ústrety a oslovil ich: „Pozdravujem vás!“ Ony pristúpili, objali mu nohy a klaňali sa mu. Tu im Ježiš povedal: „Nebojte sa! Choďte, oznámte mojim bratom, aby šli do Galiley; tam ma uvidia.“
Počuli sme slovo Pánovo.

Myšlienky k Evanjeliu

III. časť
Liturgia krstu

37. Po homílii nasleduje liturgia krstu. Kňaz s posluhujúcimi ide ku krstiteľnici. ak je veriacim na dohľad. Ak nie, nádobu s vodou treba umiestniť v presbytériu.
38. Zavolajú sa katechumeni, ak sú prítomní. Pred zhromaždenie veriacich ich privedú krstní rodičia. Ak ide o malé deti, prinesú ich rodičia a krstní rodičia
39. Potom, ak sa má konať, hneď sa začne procesia do baptistéria alebo ku krstnému prameňu. Prvý ide posluhujúci s veľkonočnou sviecou, nasledujú krstenci s krstnými rodičmi, posluhujúci, diakon a kňaz. Počas procesie sa spievajú litánie (č. 43). Po ich skončení kňaz pokračuje povzbudením (č. 40).
40. Ak sa však liturgia krstu koná v presbytériu, kňaz hneď prednesie povzbudenie týmito alebo podobnými slovami:
Ak bude krst:
Drahí bratia a sestry, všetci sprevádzajme svojou modlitbou našich bratov (sestry) (bratov a sestry), ktorí(é) pristupujú v blaženej nádeji k prameňu znovuzrodenia. Všemohúci Boh Otec nech ich ochraňuje vo svojom milosrdenstve.

Ak sa požehnáva krstný prameň, ale nebude krst:
Drahí bratia a sestry, pokorne vzývajme všemohúceho Boha Otca, aby zoslal svoju milosť na túto vodu a tých, čo sa z nej znovuzrodia, prijal v Kristovi za svoje deti.

41. Potom dvaja speváci spievajú litánie. Všetci stoja (pretože je už Veľkonočné obdobie) a odpovedajú.
Ak treba ísť ku krstiteľnici v dlhšom sprievode, litánie sa spievajú počas procesie. V tomto prípade sa krstenci zavolajú dopredu ešte pred procesiou.
Na čele sprievodu sa nesie veľkonočná svieca, za ňou idú katechumeni s krstnými rodičmi, posluhujúci, diakon a kňaz. Prihovor je až pred požehnaním vody.
42. Ak sa nevysluhuje krst a nepožehnáva sa krstný prameň, litánie sa vynechajú a hneď nasleduje obrad požehnania vody (pozri č. 54).
43. Do litánií možno vsunúť aj mená iných svätých, najmä z titulu kostola alebo patróna miesta a patrónov krstencov.

Pane, zmiluj sa.
Kriste, zmiluj sa.
Pane, zmiluj sa.
Svätá Mária, Matka Božia,
Svätý Michal,
Svätí Boží anjeli,
Svätý Ján Krstiteľ,
Svätý Jozef,
Svätý Peter a Pavol,
Svätý Andrej,
Svätý Ján,
Svätá Mária Magdaléna,
Svätý Štefan,
Svätý Ignác Antiochijský,
Svätý Vavrinec,
Svätá Perpetua a Felicita,
Svätá Agnesa,
Svätý Vojtech,
Svätý Ján Nepomucký,
Svätý Gregor,
Svätý Augustín,
Svätý Atanáz,
Svätý Bazil,
Svätý Martin,
Svätý Benedikt,
Svätý Cyril a Metod,
Svätý Andrej Svorad a Benedikt,
Svätý František a Dominik,
Svätý František Xaverský,
Svätý Ján Mária Vianney,
Svätá Katarína Sienská,
Svätá Terézia Avilská,
Všetci Boží svätí a sväté,
Buď nám milostivý,
Od všetkého zla,
Od každého hriechu,
Od večnej smrti,
Pre tvoje vtelenie,
Pre tvoju smrť a zmŕtvychvstanie,
Pre zoslanie Ducha Svätého,
My hriešnici,
Ak bude krst:
Udeľ vo svätom krste
milosť znovuzrodenia
týmto svojim vyvoleným,

Ak nebude krst:
Posväť svojou milosťou
túto vodu, z ktorej sa ti zrodia
synovia a dcéry,

Ježišu, Synu Boha živého,

Kriste, uslyš nás.
Kriste, vyslyš nás.
Pane, zmiluj sa.
Kriste, zmiluj sa.
Pane, zmiluj sa.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
orodujte za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
orodujte za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
orodujte za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
orodujte za nás.
orodujte za nás.
orodujte za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
orodujte za nás.
ochraňuj nás, Pane.
ochraňuj nás, Pane.
ochraňuj nás,Pane.
ochraňuj nás, Pane.
ochraňuj nás, Pane.
ochraňuj nás, Pane.
ochraňuj nás, Pane.
prosíme ťa, vyslyš nás.



prosíme ťa, vyslyš nás.



prosíme ťa, vyslyš nás.
prosíme ťa, vyslyš nás.

Kriste, uslyš nás.
Kriste, vyslyš nás.

Ak bude krst, kňaz s rozopätými rukami prednesie túto modlitbu:
Všemohúci a večný Bože,
prejav svoju moc vo sviatosti svojej lásky: *
udeľ ducha synovstva na pretvorenie všetkým,
ktorí sa ti zrodia v krstnom prameni,
aby sa tvojou mocou uskutočnilo to,
čo máme vykonať svojou pokornou službou.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.

Požehnanie krstnej vody

46. Potom kňaz požehná krstnú vodu. S rozopätými rukami prednáša túto modlitbu:
Bože, tvoja neviditeľná moc zázračne účinkuje
prostredníctvom sviatostných znakov.
Stvoril si vodu
a mnohorakým spôsobom si ju pripravoval,
aby nám naznačovala milosť krstu.
Bože, tvoj Duch sa už na počiatku stvorenia
vznášal nad vodami,
a tak voda už vtedy dostala schopnosť posväcovať.
Bože, ty si potopou sveta
vopred naznačil naše znovuzrodenie,
aby v tajomstve jedného a toho istého živlu
bol koniec nerestí a začiatok čností.
Bože, ty si Abrahámovým potomkom dal
suchou nohou prejsť cez Červené more,
aby ľud vyslobodený z faraónovho otroctva
bol predobrazom pokrsteného ľudu.
Bože, tvoj Syn, pokrstený Jánom vo vodách Jordánu,
bol pomazaný Duchom Svätým,
a keď visel na kríži, z jeho boku vytiekla krv a voda.
A keď vstal z mŕtvych, rozkázal učeníkom:
„Choďte a učte všetky národy
a krstite ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého.“
Zhliadni na tvár svojej Cirkvi
a milostivo jej otvor prameň krstnej vody.
Nech Duch Svätý vloží do tejto vody
milosť tvojho jednorodeného Syna,
aby z človeka, stvoreného na obraz Boží,
sviatosť krstu zmyla všetku nečistotu starého života
a umožnila mu povstať z vody a z Ducha Svätého
k novému detstvu.
Kňaz ponorí podľa okolností veľkonočnú sviecu do vody raz alebo trikrát a pokračuje:
Prosíme ťa, Pane,
nech skrze tvojho Syna
zostúpi sila Ducha Svätého do tohto prameňa,
drží veľkonočnú sviecu vo vode, pokračuje:
aby všetci, ktorí v krste umierajú
a sú pochovaní s Kristom,
povstali s ním aj k životu.
Lebo on je Boh a s tebou žije a kraľuje
v jednote Ducha Svätého po všetky veky vekov.
℟. Amen.

47. Kňaz vytiahne veľkonočnú sviecu z vody. Ľud pritom zvolá:
Dobrorečte Pánovi, pramene,
chváľte a vyvyšujte ho naveky!

48. Po požehnaní krstnej vody a zvolaní ľudu kňaz stojí a pýta sa dospelých ako i rodičov a krstných rodičov detí na zrieknutie sa Zlého ducha, ako je to uvedené v príslušných obradoch v Rímskom rituáli.
Ak sa pomazanie olejom katechumenov u dospelých nevykonalo vopred v prípravných obradoch, vykoná sa v tomto momente.
49. Potom sa kňaz pýta na vyznanie viery jednotlivých dospelých; v prípade detí sa tromi otázkami pýta na vyznanie viery spolu všetkých rodičov a krstných rodičov, ako je to uvedené v príslušných obradoch. Ak je v túto noc veľa krstencov, obrad sa môže usporiadať tak, že hneď po odpovedi krstencov, krstných rodičov a rodičov kňaz žiada a prijíma obnovu krstných sľubov všetkých veriacich.
50. Po otázkach kňaz pokrstí vyvolených dospelých a deti.
51. Po krste kňaz pomaže deti krizmou. Všetci, dospelí i deti, prijmú biele rúcho. Potom posluhujúci podá kňazovi alebo diakonovi veľkonočnú sviecu a zažnú sa od nej sviece novopokrstených. Pri deťoch sa vynechá obrad „Effetha“.
52. Ak sa krst a vysvetľujúce obrady nekonali v presbytériu, nasleduje návrat do presbytéria v procesii zoradenej ako predtým. Novopokrstení alebo krstní rodičia, či rodičia nesú zažaté sviece. Počas procesie sa spieva krstný spev Tiekla voda alebo iný vhodný spev (č. S6).
53. Ak boli pokrstení dospelí, biskup, alebo ak ho niet, kňaz, ktorý vysluhoval krst, im ihneď v presbytériu udelí sviatosť birmovania, ako je to uvedené v Rímskom pontifikáli alebo rituáli.

Požehnanie vody

54. Ak sa nevysluhuje krst a nepožehnáva sa ani krstný prameň, kňaz požehná vodu. Najprv sa prihovorí veriacim:
Bratia a sestry,
pokorne prosme nášho Pána a Boha,
nech požehná túto vodu,
aby sme ňou mohli byť pokropení
na pamiatku nášho krstu,
a nech nás milostivo obnoví,
aby sme ostali verní Duchu Svätému,
ktorého sme prijali.

A po krátkej chvíli ticha prednesie s rozopätými rukami túto modlitbu:
Pane a Bože náš, láskavo buď s nami
a požehnaj túto vodu,
keď nábožne slávime túto presvätú noc
a pripomíname si, ako obdivuhodne si nás stvoril
a ešte obdivuhodnejšie vykúpil.
Ty si stvoril vodu, aby zúrodňovala polia
a aby nás osviežovala a očisťovala.
Ty si ju postavil do služieb svojho milosrdenstva:
vodou si vyslobodil svoj ľud z otroctva
a uhasil si na púšti jeho smäd.
V predpovediach prorokov voda
bola obrazom novej zmluvy,
ktorú si chcel uzavrieť s ľudstvom.
Napokon skrze vodu, ktorú Kristus posvätil v Jordáne,
si v kúpeli znovuzrodenia
obnovil porušenú ľudskú prirodzenosť.
Nech nám teda táto voda pripomína náš krst,
aby sme sa radovali s našimi bratmi a sestrami,
ktorí na Veľkú noc prijali sviatosť krstu.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.

Obnovenie krstných sľubov

55. Po krstných (a birmovných) obradoch, alebo ak sa tieto sviatosti nevysluhovali, po požehnaní vody všetci vstanú a so zažatými sviecami v rukách obnovia krstné sľuby, ak už ich obnova nebola pri vysluhovaní krstu (porov. č. 49).
Kňaz sa prihovorí veriacim týmito alebo podobnými slovami:
Drahí bratia a sestry,
prostredníctvom veľkonočného tajomstva
sme boli v krste pochovaní s Kristom,
aby sme s ním povstali k novému životu.
Preto po skončení štyridsaťdennej
predveľkonočnej prípravy
obnovme sľuby svätého krstu,
ktorými sme sa zriekli Zlého ducha
a jeho skutkov a sľúbili sme,
že budeme slúžiť Bohu vo svätej katolíckej Cirkvi.
Preto sa vás pýtam:

Kňaz: Zriekate sa Zlého ducha?
Všetci: Zriekam.
Kňaz: Aj všetkých jeho skutkov?
Všetci: Zriekam.
Kňaz: Aj všetkých jeho pokušení?
Všetci: Zriekam.

Alebo:
Kňaz: Zriekate sa hriechu, aby ste mohli žiť v slobode Božích detí?
Všetci: Zriekam.
Kňaz: Zriekate sa vábivých pokušení, aby vás neovládal hriech?
Všetci: Zriekam.
Kňaz: Zriekate sa Zlého ducha, pôvodcu a kniežaťa hriechu?
Všetci: Zriekam.

Aj je to potrebné, konferencia biskupov môže túto druhú formulu upraviť podľa miestnych potrieb.

Kňaz pokračuje:
Kňaz: Veríte v Boha, Otca všemohúceho, Stvoriteľa neba i zeme?
Všetci: Verím.
Kňaz: Veríte v Ježiša Krista, jeho jediného Syna a nášho Pána, narodeného z Márie Panny, umučeného a pochovaného, ktorý vstal z mŕtvych a sedí po pravici Otca?
Všetci: Verím.
Kňaz: Veríte v Ducha Svätého, v svätú Cirkev katolícku, v spoločenstvo svätých, v odpustenie hriechov, vo vzkriesenie tela a v život večný?
Všetci: Verím.

Kňaz zakončí modlitbou:
Všemohúci Boh, Otec nášho Pána Ježiša Krista,
ktorý nás znovuzrodil z vody a z Ducha Svätého
a odpustil nám hriechy,
nech nás svojou milosťou zachová pre večný život
v Ježišovi Kristovi, našom Pánovi.
Všetci: Amen.

56. Kňaz pokropí ľud požehnanou vodou. Všetci spievajú:
Ant. Videl som vodu vytekať z pravej strany chrámu, aleluja;
a všetci, ku ktorým sa táto voda dostala, boli uzdravení
a budú volať: Aleluja, aleluja.

Môže sa spievať aj iná pieseň pripomínajúca krst, napríklad (JKS 484):
Tiekla voda z pravej strany svätyne, aleluja,
krstom v nej sme povolaní k nevine, aleluja.
Zmiluj sa nad nami, Bože, v nekonečnej milosti,
tvoje zľutovanie môže zotrieť naše nečnosti.

57. Medzitým sa novopokrstení vrátia na svoje miesta medzi veriacich.
Ak sa krstná voda nepožehnávala v krstiteľnici, diakon a posluhujúci dôstojne prenesú nádobu s vodou ku krstiteľnici.
Ak sa nepožehnával krstný prameň, požehnaná voda sa odloží na zvyčajné miesto.
58. Keď kňaz pokropil ľud, vráti sa k sedadlu. Vynechá sa vyznanie viery a hneď nasleduje modlitba veriacich, na ktorej sa po prvý raz zúčastnia aj novopokrstení.

PROSBY

Bratia a sestry, v túto svätú noc slávime vzkriesenie nášho Pána. S radosťou a veľkou dôverou prednesme svoje prosby.
(Volajme: Víťazný Baránok, vyslyš nás.)


1. Pane Ježišu, víťaz nad hriechom a smrťou,
naplň svoju nevestu Cirkev, zrodenú z tvojho boku,
veľkonočnou radosťou.

2. Pane Ježišu, Boží Baránok,
pritiahni k sebe celé ľudstvo,
za ktoré si sa obetoval na kríži
a daj mu účasť na svojom božskom živote.

3. Pane Ježišu, svetlo sveta,
osvieť svojím Duchom všetkých,
ktorí ešte nepoznajú tvoje vzkriesenie.

4. Pane Ježišu, naša cesta, pravda a život,
zachovaj v krstnej milosti a vo svojej láske všetkých,
ktorí boli pokrstení v tejto svätej noci.

5. Pane Ježišu, naša radosť,
daj, aby sme s úprimným srdcom
slávili v našich domoch a rodinách
tvoje slávne zmŕtvychvstanie.

6. Pane Ježišu, naše vzkriesenie a život,
daj, aby naši zosnulí (M.)
dosiahli účasť na večnom živote v nebi.

Božský Vykupiteľ,
ty si nás zmieril s Otcom
a dal si nám účasť na Božom živote;
daj, nech si ceníme svoje znovuzrodenie v krste
a všade ohlasujeme veľkonočnú radosť.
Lebo ty žiješ a kraľuješ na veky vekov.

IV. časť
Liturgia Eucharistie

59. Kňaz pristúpi k oltáru a zvyčajným spôsobom začne liturgiu Eucharistie.
60. Odporúča sa, aby chlieb a víno priniesli k oltáru novopokrstení, alebo ak boli krstené deti, ich rodičia alebo krstní rodičia.

NAD OBETNÝMI DARMI
Prosíme ťa, Pane,
prijmi modlitby a obetné dary svojho ľudu *
a daj, aby nám táto obeta, ktorá má pôvod
vo veľkonočnom tajomstve,
zaistila večnú spásu.
Skrze Krista, nášho Pána.

PREFÁCIA VEĽKONOČNÁ I.
 
(O veľkonočnom tajomstve)

℣. Pán s vami.
℟. I s duchom tvojím.
℣. Hore srdcia.
℟. Máme ich u Pána.
℣. Vzdávajme vďaky Pánovi, nášmu Bohu.
℟. Je to dôstojné a správne.
 
Je naozaj dôstojné a správne, dobré a spásonosné
teba, Pane, velebiť v každom čase,
ale slávnostnejšie v túto noc,
keď sa Kristus obetoval ako náš veľkonočný Baránok.

Veď on je opravdivý Baránok,
ktorý sňal hriechy sveta.
On svojou smrťou zničil našu smrť
a svojím zmŕtvychvstaním obnovil nám život.

Preto ľudstvo po celom svete
plesá nesmiernou veľkonočnou radosťou,
ale aj anjelské zástupy
neprestajne spievajú chválospev na tvoju slávu:
 
Svätý, svätý, svätý Pán, Boh všetkých svetov.
Plné sú nebesia i zem tvojej slávy.
Hosanna na výsostiach!
Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom!
Hosanna na výsostiach!

63. V eucharistickej modlitbe sa spomenú pokrstení a ich krstní rodičia podľa formúl, ktoré sú uvedené v Rímskom misáli a rituáli pre jednotlivé eucharistické modlitby.
64. Pred Hľa, Baránok Boží kňaz môže krátko poučiť novopokrstených o prijatí prvého svätého prijímania a o hodnote tohto tajomstva, ktoré je vrcholom iniciácie a stredobodom celého kresťanského života.
65. Žiada sa, aby novopokrstení prijali sväté prijímanie pod obidvoma spôsobmi spolu s krstnými rodičmi, rodičmi a katolíckymi príbuznými, ako aj s laickými katechétmi. Je tiež vhodné, aby so súhlasom diecézneho biskupa podľa okolností všetci veriaci prijali sväté prijímanie pod obidvoma spôsobmi.

SPEV NA PRIJÍMANIE
Bol obetovaný náš veľkonočný Baránok, Kristus;
preto slávme sviatky s nekvaseným chlebom čistoty a pravdy, aleluja.
Je vhodné spievať Žalm 118.

PO PRIJÍMANÍ
Pane, pri veľkonočnej hostine
si nás posilnil sviatostným pokrmom; *
naplň nás všetkých svojím Duchom
a v láske nám zjednoť srdcia i mysle.
Skrze Krista, nášho Pána.

SLÁVNOSTNÉ POŽEHNANIE

Pri dnešnej veľkonočnej slávnosti nech vás žehná všemohúci Boh a vo svojom milosrdenstve nech vás chráni od nebezpečenstva hriechu.
℟. Amen.
Boh, ktorý vám zmŕtvychvstaním svojho jednorodeného Syna znova získal večný život, nech vám dá odmenu nesmrteľnosti.
℟. Amen.
Boh, ktorý vám doprial po dňoch Pánovho umučenia radostne sláviť veľkonočné sviatky, nech vám pomáha dôjsť do večnej radosti.
℟. Amen.
A požehnanie všemohúceho Boha, Otca i Syna i Ducha Svätého, nech zostúpi na vás a zostane vždy s vami.
℟. Amen.

69. Na prepustenie ľudu diakon, alebo ak ho niet, sám kňaz spieva alebo hovorí:
Choďte v mene Božom, aleluja, aleluja.

Alebo:
Choďte v pokoji, aleluja, aleluja.

Všetci odpovedia:
Bohu vďaka, aleluja, aleluja.

To sa zachováva počas celej Veľkonočnej oktávy.
70. Veľkonočná svieca sa zapaľuje pri všetkých slávnostnejších liturgických sláveniach v tomto období.

OSOBITNÉ OBRADY

EUCHARISTICKÁ PROCESIA NA OSLAVU ZMŔTVYCHVSTALÉHO PÁNA
PO VEĽKONOČNEJ VIGÍLII VO SVÄTEJ NOCI


Ak sa koná teoforická procesia po niektorej omši cez deň vo Veľkonočnú nedeľu, berie sa všetko, ako sa uvádza vyššie, iba úvod sa prispôsobí a procesia môže ísť dlhšou cestou.