1. Podľa pradávnej tradície táto noc je nocou bdenia zasvätenou Pánovi (Ex 12,42). Preto podľa výzvy evanjelia (Lk 12, 35-37) sa veriaci s horiacimi sviecami v rukách majú podobať ľudom očakávajúcim návrat svojho Pána. Keď príde a nájde ich bdieť, dá im miesto pri svojom stole.
2. Vigília tejto noci, ktorá je najväčšou a najvznešenejšou spomedzi všetkých slávností, sa má v každom kostole sláviť len raz. Slávi sa takto: po obrade svetla a veľkonočnom chválospeve (prvá časť vigílie) svätá Cirkev rozjíma o obdivuhodných skutkoch, ktoré Pán konal od začiatku pre svoj ľud, a prejavuje dôveru v Pánovo slovo a v jeho prísľub (druhá časť vigílie - liturgia slova); keď nastáva deň, Cirkev so svojimi novými členmi, čo sa znovuzrodili v krste (tretia časť vigílie), je pozvaná na sviatostnú hostinu, ktorú svojmu ľudu pripravil Pán ako pamiatku na svoju smrť a zmŕtvychvstanie, kým znova nepríde (štvrtá časť vigílie).
3. Celá slávnosť Veľkonočnej vigílie sa má konať v noci. Nemá sa začať pred zotmením a má sa skončiť pred svitaním nedeľného rána.
4. Omša vigílie, aj keď sa slávi pred polnocou, je omšou Veľkonočnej nedele.
5. Kto sa zúčastnil na omši v noci, môže znova pristúpiť k prijímaniu v omši vo dne. Kto celebroval alebo koncelebroval omšu v noci, môže znova celebrovať alebo koncelebrovať omšu vo dne. Slávenie Veľkonočnej vigílie je náhradou posvätného čítania.
6. Kňazovi zvyčajne posluhuje diakon. Ak však chýba, jeho úlohy okrem prípadov, kde je to uvedené inak, prevezme celebrujúci alebo koncelebrujúci kňaz. Kňaz a diakon si oblečú biele omšové rúcho.
7. Pre všetkých účastníkov vigílie treba pripraviť sviece. Svetlá v kostole sa zhasnú.
I. časť
Slávnostný začiatok vigílie: Obrad svetla Požehnanie ohňa a príprava veľkonočnej sviece
8. Na vhodnom mieste mimo kostola sa pripraví oheň. Keď sa tam už zhromaždili veriaci, príde kňaz s posluhujúcimi; jeden z nich nesie veľkonočnú sviecu (paškál).
Procesiový kríž a sviece sa neprinášajú.
Keď nemožno posvätiť oheň mimo kostola, obrad sa koná, ako je uvedené pod č. 13.
9. Kňaz a veriaci sa prežehnajú, pričom kňaz hovorí: V mene Otca i Syna i Ducha Svätého. Potom pozdraví zhromaždený ľud zvyčajným spôsobom a krátko ho poučí o Veľkonočnej vigílii týmito alebo podobnými slovami.
Bratia a sestry, v túto presvätú noc náš Pán Ježiš Kristus prešiel zo smrti do života. Preto Cirkev po celom svete zvoláva svojich synov a dcéry a zhromažďuje ich, aby bdeli a modlili sa.
Pripomeňme si teda Pánovo zmŕtvychvstanie počúvaním Božieho slova a slávením jeho tajomstiev, aby sme mali nádej, že budeme mať účasť na Kristovom víťazstve nad smrťou a na živote s ním v Bohu.
10. Potom kňaz požehná oheň. S rozopätými rukami prednáša modlitbu:
Modlime sa.
Bože, skrze svojho Syna
si nás ožiaril svetlom svojej slávy; *
posväť ✠ tento nový oheň a veľkonočnou slávnosťou
roznieť v nás túžbu po nebeských veciach, —
aby sme s čistým srdcom mohli vojsť
do kráľovstva večného svetla.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
11. Po požehnaní nového ohňa jeden z posluhujúcich prinesie pred kňaza veľkonočnú sviecu. Celebrant vryje do sviece kríž; nad kríž napíše grécke písmeno alfa, pod kríž písmeno omega a medzi ramená kríža vpíše štyri číslice aktuálneho roka. Pritom hovorí:
1. Kristus je ten istý včera i dnes.
(celebrant vrýva zvislú čiaru kríža)
2. On je počiatok a koniec,
(kňaz vrýva vodorovnú čiaru kríža)
3. Alfa
(nad zvislú čiaru kríža vrýva písmeno alfa)
4. i Omega,
(pod zvislú čiaru kríža vrýva písmeno omega)
5. Pán času
(do ľavého horného uhla kríža vrýva prvú číslicu letopočtu)
6. i večnosti.
(do pravého horného uhla kríža vrýva druhú číslicu letopočtu).
7. Jemu patrí sláva i moc
(do ľavého spodného uhla kríža vrýva tretiu číslicu letopočtu)
8.po všetky veky vekov. Amen.
(do spodného pravého uhla kríža vrýva štvrtú číslicu letopočtu).
Α
Ω
2 0
2 1
12. Keď už vryl do sviece kríž a ostatné znaky, môže do nej vsadiť v podobe kríža päť hrudiek tymianu. Pritom hovorí:
1. Pre svoje sväté 2. a oslávené rany 3. nech nás ochraňuje 4. a zachováva 5. Kristus, náš Pán. Amen.
1 4 2 5 3
13. Ak sa pre pripadne ťažkosti nežehná oheň vonku, obrad požehnania ohňa sa prispôsobí okolnostiam. Keď sa ľud zhromaždí v kostole, kňaz a posluhujúci s veľkonočnou sviecou prídu k bráne kostola. Ak je to možné, ľud sa obráti tvárou ku kňazovi.
Nasleduje pozdrav a poučenie (pozri č. 9). Potom žehná oheň a pripraví sa veľkonočná svieca (pozri č. 10 - 12).
14. Kňaz od požehnaného ohňa zapáli veľkonočnú sviecu a hovorí:
Svetlo Krista, ktorý slávne vstal z mŕtvych,
nech zaženie tmu z našich sŕdc a myslí.
Pokiaľ ide o vyššie opísané prvky, konferencie biskupov môžu stanoviť iný spôsob, lepšie vyhovujúci mentalite veriacich.
Sprievod
15. Po zapálení sviece jeden z posluhujúcich vloží žeravé uhlíky z ohňa do kadidelnice a kňaz, ako zvyčajne, nasype tymian. Diakon, alebo ak ho niet, iný vhodný posluhujúci vezme od posluhujúceho veľkonočnú sviecu a zoradí sa procesia. Turiferár s dymiacou kadidelnicou ide pred diakonom alebo posluhujúcim nesúcim veľkonočnú sviecu, za nimi ide kňaz s posluhujúcimi a veriaci. Všetci nesú v rukách sviece.
Pred bránou kostola diakon zastane, pozdvihne sviecu a spieva:
Svetlo Kristovo.
Všetci odpovedia:
Bohu vďaka.
Kňaz zažne svoju sviecu od veľkonočnej sviece.
16. Potom diakon pokračuje do stredu kostola, zastane, pozdvihne sviecu a znova spieva:
Svetlo Kristovo.
Všetci odpovedia:
Bohu vďaka.
Všetci si zapália sviece od veľkonočnej sviece a pokračujú.
17. Keď diakon príde pred oltár, obráti sa k ľudu, pozdvihne sviecu a tretíkrát spieva:
Svetlo Kristovo.
Všetci odpovedia:
Bohu vďaka.
Diakon umiestni veľkonočnú sviecu na veľký svietnik pripravený pri ambóne alebo uprostred presbytéria.
V kostole sa zažnú svetlá okrem sviec na oltári.
Veľkonočný chválospev
18. Po príchode k oltáru kňaz ide k sedadlu, sviecu odovzdá posluhujúcemu, vloží do kadidelnice tymian a požehná ho ako na evanjelium v omši. Diakon predstúpi pred kňaza a slovami: Požehnaj ma, otče, požiada kňaza o požehnanie. Kňaz mu ho dá polohlasne týmito slovami:
Pán nech je v tvojom srdci i na tvojich perách,
aby si dôstojne a náležité predniesol
jeho veľkonočný chválospev;
v mene Otca i Syna ✠ i Ducha Svätého.
Diakon odpovie:
Amen.
Toto požehnanie sa vynechá, ak chválospev prednesie niekto iný ako diakon.
19. Diakon incenzuje knihu i sviecu a potom na ambóne alebo pri stojane prednesie veľkonočný chválospev. Všetci zatiaľ stoja a držia v rukách zažaté sviece.
Ak chyba diakon, môže veľkonočný chválospev predniesť sám kňaz alebo iný koncelebrant. Ak v prípade potreby prednáša chválospev spevák laik, vynechá stať Prosím vás teda, bratia a sestry až do konca úvodu a pozdravenie Pán s vami. Chválospev možno spievať aj v skrátenom znení (s. 337 - 342).
DLHŠÍ VEĽKONOČNÝ CHVÁLOSPEV
Zaplesaj, nebeský chór anjelov,
zaplesajte, Boží služobníci,
nech zahlaholí poľnica na oslavu víťazného Kráľa.
Zaraduj sa, zem, zaplavená toľkým jasom,
lebo svetlo večného Kráľa
vymanilo ťa z moci temnôt.
Raduj sa aj ty, matka Cirkev,
ozdobená žiarou Pánovej slávy a
tento chrám nech zaznie naším jasavým spevom.
Ľud: Tento chrám nech zaznie spevom
na oslavu víťazného Kráľa.
(Prosím vás teda, bratia a sestry,
ako svedkov obdivuhodného jasu tohto svätého svetla,
vzývajte so mnou milosrdného a všemohúceho Boha.
On ma bez mojich zásluh, iba z milosti
pridružil k služobníkom oltára;
nech ma teda naplní jasom svojho svetla,
aby som mohol zaspievať chválospev o tejto svieci.)
℣. (Pán s vami. ℟. I s duchom tvojím.) ℣. Hore srdcia. ℟. Máme ich u Pána. ℣. Vzdávajme vďaky Pánovi, nášmu Bohu. ℟. Je to dôstojné a správne.
Je naozaj dôstojné a správne
z hĺbky srdca a z celej duše zvelebovať
neviditeľného, všemohúceho Boha Otca
a ospevovať jeho jednorodeného Syna,
nášho Pána Ježiša Krista.
On namiesto nás splatil večnému Otcovi
dlžobu za hriech Adamov
a svojou krvou zrušil výrok odsúdenia za prvotnú vinu.
Lebo slávime veľkonočné sviatky,
keď bol zabitý pravý Baránok,
ktorého krv posväcuje dveraje veriacich.
Toto je noc,
v ktorej si našim otcom, synom Izraela,
pomohol prejsť suchou nohou cez Červené more,
keď si ich vyviedol z Egypta.
Toto je noc,
v ktorej jas ohnivého stĺpa
rozohnal temnoty hriechu.
Toto je noc,
ktorá dnes na celej zemi veriacich v Krista
vymaňuje z neprávosti sveta a z otroctva hriechu,
vracia im Božiu milosť a vovádza ich
do spoločenstva svätých.
Toto je noc,
v ktorej Kristus rozlámal okovy smrti
a víťazne vstal z hrobu.
Ľud: Tento chrám nech zaznie spevom
na oslavu víťazného Kráľa.
Veď čo by nám osožilo, že sme sa narodili,
keby sme neboli vykúpení?
Aká nesmierna je voči nám tvoja dobrota, Otče,
aká nevyspytateľná je tvoja láska!
Aby si vykúpil otroka,
vydal si na smrť vlastného Syna!
Naozaj potrebný bol hriech Adamov,
ktorý zotrela smrť Kristova!
Ó, šťastná vina,
pre ktorú k nám prišiel taký vznešený Vykupiteľ!
Ľud: Tento chrám nech zaznie spevom
na oslavu víťazného Kráľa.
Ó, naozaj blažená noc,
ktorá jediná si zaslúžila poznať čas a hodinu,
v ktorej Kristus vstal z mŕtvych.
Toto je noc,
o ktorej Písmo hovorí: Noc bude jasná ako deň,
noc ma obklopí ako žiarivé svetlo.
Posvätné tajomstvo tejto noci premáha zlobu,
zmýva viny, hriešnikom vracia nevinnosť
a radosť zarmúteným;
odvracia nenávisť, zjednocuje srdcia
a pokoruje pýchu mocných.
Preto v túto milostivú noc
prijmi, svätý Otče,
našu večernú obetu chvály,
ktorú ti prináša svätá Cirkev,
keď rukami svojich služobníkov
slávnostne ti predkladá túto veľkonočnú sviecu,
pripravenú z vosku pracovitých včiel.
Ľud: Tento chrám nech zaznie spevom
na oslavu víťazného Kráľa.
Veď už vieme, čo znamená táto svieca,
ktorú sme na tvoju počesť rozožali
z plápolajúceho ohňa.
Hod jej plameň rozožal sviece dookola,
predsa neubudlo na jeho jase,
lebo sa živí roztopeným voskom,
ktorý na túto vzácnu sviecu
pripravila usilovná včela.
Naozaj požehnaná noc,
ktorá spája nebo so zemou
a človeka s Bohom.
Preto ťa, Pane, prosíme,
nech táto svieca, zasvätená oslave tvojho mena,
žiari nehasnúcim svetlom
a zaháňa nočné temnoty.
Prijmi ju so záľubou
a jej žiara nech sa spojí
so svetlom nebeských hviezd.
Nech ju nájde horieť ranná zornica,
tá zornica, ktorá nikdy nezapadá:
tvoj Syn Ježiš Kristus,
ktorý slávne vstal z mŕtvych,
osvecuje ľudstvo veľkonočným svetlom
a žije a kraľuje na veky vekov.
Ľud: Amen.
KRATŠÍ VEĽKONOČNÝ CHVÁLOSPEV
Zaplesaj, nebeský chór anjelov,
zaplesajte, Boží služobníci,
nech zahlaholí poľnica na oslavu víťazného Kráľa.
Zaraduj sa, zem, zaplavená toľkým jasom,
lebo svetlo večného Kráľa
vymanilo ťa z moci temnôt.
Raduj sa aj ty, Matka Cirkev,
ozdobená žiarou Pánovej slávy,
a tento chrám nech zaznie naším jasavým spevom.
℣. (Pán s vami. ℟. I s duchom tvojím.) ℣. Hore srdcia. ℟. Máme ich u Pána. ℣. Vzdávajme vďaky Pánovi, nášmu Bohu. ℟. Je to dôstojné a správne.
Je naozaj dôstojné a správne
z hĺbky srdca a z celej duše zvelebovať
neviditeľného, všemohúceho Boha Otca
a ospevovať jeho jednorodeného Syna,
nášho Pána Ježiša Krista.
On namiesto nás splatil večnému Otcovi
dlžobu za hriech Adamov
a svojou krvou zrušil výrok odsúdenia za prvotnú vinu.
Lebo slávime veľkonočné sviatky,
keď bol zabitý pravý Baránok,
ktorého krv posväcuje dveraje veriacich.
Toto je noc,
v ktorej si našim otcom, synom Izraela,
pomohol prejsť suchou nohou cez Červené more,
keď si ich vyviedol z Egypta.
Toto je noc,
v ktorej jas ohnivého stĺpa
rozohnal temnoty hriechu.
Toto je noc,
ktorá dnes na celej zemi veriacich v Krista
vymaňuje z neprávosti sveta a z otroctva hriechu,
vracia im Božiu milosť
a vovádza ich do spoločenstva svätých.
Toto je noc,
v ktorej Kristus rozlámal okovy smrti
a víťazne vstal z hrobu.
Aká nesmierna je voči nám tvoja dobrota, Otče,
aká nevyspytateľná je tvoja láska!
Aby si vykúpil otroka,
vydal si na smrť vlastného Syna!
Naozaj potrebný bol hriech Adamov,
ktorý zotrela smrť Kristova!
Ó, šťastná vina,
pre ktorú k nám prišiel taký vznešený Vykupiteľ!
Posvätné tajomstvo tejto noci premáha zlobu, zmýva viny,
hriešnikom vracia nevinnosť a radosť zarmúteným.
Naozaj požehnaná noc,
ktorá spája nebo so zemou a človeka s Bohom.
Preto v túto milostivú noc
prijmi, svätý Otče, našu večernú obetu chvály,
ktorú ti prináša svätá Cirkev,
keď rukami svojich služobníkov
slávnostne ti predkladá túto veľkonočnú sviecu,
pripravenú z vosku pracovitých včiel.
Preto ťa, Pane, prosíme,
nech táto svieca, zasvätená oslave tvojho mena,
žiari nehasnúcim svetlom a zaháňa nočné temnoty.
Prijmi ju so záľubou
a jej žiara nech sa spojí
so svetlom nebeských hviezd.
Nech ju nájde horieť ranná zornica,
tá zornica, ktorá nikdy nezapadá:
tvoj Syn Ježiš Kristus, ktorý slávne vstal z mŕtvych,
osvecuje ľudstvo veľkonočným svetlom
a žije a kraľuje na veky vekov.
Ľud: Amen.
II. časť Liturgia slova
20. Na túto vigíliu, matku všetkých vigílii, je určených deväť čítaní, a to sedem zo Starého zákona a dve (epištola a evanjelium) z Nového zákona. Treba ich čítať všetky všade, kde je to možné, aby sa zachoval charakter vigílie, ktorá si vyžaduje dlhšie trvanie.
21. Ak si to vyžadujú veľmi vážne pastoračné dôvody, možno vynechať niektoré čítania zo Starého zákona. Treba však vždy pamätať na to, že čítanie Božieho slova je podstatnou zložkou tejto vigílie.
Majú sa čítať aspoň tri čítania zo Starého zákona, čiže zo Zákona a Prorokov, a spievať príslušné responzóriové žalmy. Nikdy sa však nemá vynechať čítanie zo 14. kapitoly Knihy Exodus so svojím spevom.
22. Všetci odložia sviece a sadnú si. Pred čítaniami kňaz povzbudí ľud týmito alebo podobnými slovami:
Drahí bratia a sestry, po slávnostnom úvode veľkonočnej vigílie teraz pozorne počúvajme Božie slovo. Uvažujme, ako Boh ochraňoval svoj ľud v minulosti a ako napokon poslal svojho Syna ako Vykupiteľa. Modlime sa, aby náš Boh dovŕšil toto veľkonočné dielo spásy a priviedol nás k plnosti vykúpenia.
23. Nasledujú čítania. Lektor príde k ambóne a prečíta čítanie. Žalmista, čiže spevák, prednáša žalm, pričom ľud opakuje responzórium. Potom všetci vstanú. Kňaz povie Modlime sa a všetci sa chvíľu potichu modlia. Napokon sa kňaz nahlas modlí príslušnú modlitbu.
Namiesto responzóriového žalmu sa môže zachovať chvíľa posvätného ticha. V tomto prípade po výzve Modlime sa kňaz hneď prednesie príslušnú modlitbu.
Čítania a modlitby po čítaniach
PRVÉ ČÍTANIE
Čítanie z Knihy Genezis
Na počiatku stvoril Boh nebo a zem. Ale zem bola pustá a prázdna, tma bola nad priepasťou a duch Boží sa vznášal nad vodami.
Boh povedal: „Buď svetlo!“ A bolo svetlo. Boh videl, že svetlo je dobré, a oddelil svetlo od tmy. Svetlo nazval Dňom a tmu Nocou.
A nastal večer a ráno, prvý deň.
Boh povedal: „Nech je obloha uprostred vôd a nech oddeľuje vody od vôd.“ Boh urobil oblohu a oddelil vody pod oblohou od vôd nad oblohou. A tak sa stalo. A Boh nazval oblohu Nebom.
A nastal večer a ráno, druhý deň.
Boh povedal: „Vody pod nebom nech sa zhromaždia na jedno miesto a nech sa ukáže súš.“ A tak sa stalo. Boh nazval súš Zemou a masy vôd nazval Morom. A Boh videl, že je to dobré.
Ďalej Boh povedal: „Zem nech vyženie zelené rastliny: rastliny prinášajúce semeno a ovocné stromy prinášajúce plody podľa svojho druhu a v nich nech je semeno na zemi.“ A tak sa stalo. Zem vyhnala zelené rastliny, rastliny prinášajúce semeno podľa svojho druhu i stromy prinášajúce plody a v nich semená podľa svojho druhu. A Boh videl, že je to dobré.
A nastal večer a ráno, tretí deň.
Boh povedal: „Nech sú svetlá na nebeskej oblohe a nech oddeľujú deň od noci, nech sú znamením období, dní a rokov, nech svietia na nebeskej oblohe a nech osvetľujú zem.“ A tak sa stalo. Boh urobil dvoje veľkých svetiel: väčšie svetlo, žeby vládlo vo dne, a menšie svetlo, žeby vládlo v noci, a hviezdy. Umiestil ich na nebeskej oblohe, aby svietili na zem a vládli vo dne v noci a oddeľovali svetlo od tmy. A Boh videl, že je to dobré.
A nastal večer a ráno, štvrtý deň.
Boh povedal: „Nech sa vody hemžia živými tvormi a vtáky nech lietajú ponad zem na nebeskej oblohe.“ A Boh stvoril veľryby a všetky živé tvory, ktoré sa hýbu a hemžia vo vodách, podľa svojho druhu, i všetky vtáky podľa svojho druhu. A Boh videl, že je to dobré. Boh ich požehnal a povedal: „Vzrastajte, rozmnožujte sa a naplňte morské vody; aj vtáky nech sa rozmnožujú na zemi.“
A nastal večer a ráno, piaty deň.
Boh povedal: „Zem nech vydá všetky druhy živých bytostí: dobytok, plazy a divú zver podľa svojho druhu.“ A tak sa stalo. Boh urobil divú zver podľa svojho druhu, dobytok podľa svojho druhu i všetky druhy zemských plazov. A Boh videl, že je to dobré.
Potom Boh povedal: „Urobme človeka na náš obraz, na našu podobu. Nech vládnu nad morskými rybami a nad nebeským vtáctvom, nad zverinou i nad celou zemou; i nad všetkými plazmi, čo sa hýbu po zemi.“
A stvoril Boh človeka na svoj obraz;
na Boží obraz ho stvoril,
muža a ženu ich stvoril.
Boh ich požehnal a povedal im:
„Vzrastajte a množte sa.
Naplňte zem a podmaňte si ju.
Panujte nad morskými rybami,
nad nebeským vtáctvom
a nad všetkou zverou,
čo sa hýbe po zemi.“
Potom Boh povedal: „Hľa, dávam vám všetky semenné rastliny na zemi a všetky stromy s ich ovocím, v ktorom je semeno, aby vám bolo za pokrm. A všetkým živočíchom zeme, všetkému nebeskému vtáctvu i všetkému, čo sa hýbe na zemi a má v sebe život, dávam za pokrm všetky zelené rastliny.“
A tak sa stalo. A Boh videl všetko, čo urobil a bolo to veľmi dobré.
A nastal večer a ráno, šiesty deň.
Takto boli dokončené nebo a zem i všetka ich nádhera. Siedmeho dňa Boh ukončil dielo, ktoré konal, a v siedmy deň si odpočinul po všetkých dielach, čo vytvoril.
Počuli sme Božie slovo.
Alebo kratšie:
Čítanie z Knihy Genezis
Na počiatku stvoril Boh nebo a zem.
Potom Boh povedal: „Urobme človeka na náš obraz, na našu podobu. Nech vládnu nad morskými rybami a nad nebeským vtáctvom, nad zverinou i nad celou zemou; nad všetkými plazmi, čo sa hýbu po zemi.“
A stvoril Boh človeka na svoj obraz;
na Boží obraz ho stvoril,
muža a ženu ich stvoril.
Boh ich požehnal a povedal im:
„Vzrastajte a množte sa.
Naplňte zem a podmaňte si ju.
Panujte nad morskými rybami,
nad nebeským vtáctvom
a nad všetkou zverou,
čo sa hýbe po zemi.“
Potom Boh povedal: „Hľa, dávam vám všetky semenné rastliny na zemi a všetky stromy s ich ovocím, v ktorom je semeno, aby vám boli za pokrm. A všetkým živočíchom zeme, všetkému nebeskému vtáctvu i všetkému, čo sa hýbe na zemi a má v sebe život, dávam za pokrm všetky zelené rastliny.“
A tak sa stalo. A Boh videl všetko, čo urobil; a bolo to veľmi dobré.
Počuli sme Božie slovo.
Pane, zošli svojho Ducha a obnov tvárnosť zeme.
Dobroreč, duša moja, Pánovi; *
Pane, Bože môj, ty si nesmierne veľký.
Odel si sa do slávy a veleby, *
do svetla si sa zahalil ako do rúcha. R.
Zem si postavil na jej základoch, *
nevychýli sa nikdy-nikdy.
Oceán ju prikryl sťa odev, *
nad vrchmi vody zastali. R.
Prameňom dávaš stekať do potokov, *
čo tečú pomedzi vrchy
Popri nich hniezdi nebeské vtáctvo, *
spomedzi konárov zaznieva ich pieseň. R.
Zo svojich komnát zvlažuješ vrchy, *
plodmi svojich diel sýtiš zem.
Tráve dávaš rásť pre ťažný dobytok *
a byli, aby slúžila človeku. R.
Aké mnohoraké sú tvoje diela, Pane! *
Všetko si múdro urobil.
Zem je plná tvojho stvorenstva. *
Dobroreč, duša moja, Pánovi. R.
Alebo:
Milosti Pánovej plná je zem.
Pánovo slovo je pravdivé *
a verné všetko jeho konanie.
Miluje spravodlivosť a právo; *
milosti Pánovej plná je zem. R.
Pánovým slovom povstali nebesia *
a dychom jeho úst všetky ich voje.
Ako do vreca hromadí morské vody, *
ako do nádrží zlieva oceány. R.
Blažený národ, ktorého Bohom je Pán, *
blažený ľud, ktorý si on vyvolil za dedičstvo.
Pán hľadí z neba *
a vidí všetkých ľudí. R.
Naša duša očakáva Pána, *
on je naša pomoc a ochrana.
Tvoje milosrdenstvo, Pane, nech je nad nami, *
ako dúfame v teba. R.
24. Po prvom čítaní (Stvorenie sveta: Gn 1, 1 – 2, 2 alebo 1,1. 26 – 31a) a žalme (104 alebo 33):
Modlime sa.
Všemohúci a večný Bože,
ty si obdivuhodný vo všetkom, čo konáš; *
daj, aby tvoj vykúpený ľud poznal,
aké vznešené bolo dielo stvorenia na počiatku
a o koľko vznešenejšie bolo dielo
vykúpenia v plnosti času, —
keď sa obetoval náš veľkonočný
Baránok Ježiš Kristus.
Lebo on žije a kraľuje na veky vekov.
℟. Amen.
Alebo (O stvorení človeka):
Bože, ty si obdivuhodne stvoril človeka
a ešte obdivuhodnejšie si ho vykúpil; *
prosíme ťa, posilňuj našu vôľu, —
aby sme odolávali zvodom hriechu
a zaslúžili si vojsť do večnej radosti.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
DRUHÉ ČÍTANIE
Čítanie z Knihy Genezis
Boh skúšal Abraháma a povedal mu: „Abrahám!“
On odpovedal: „Tu som.“
Boh hovoril: „Vezmi svojho jediného syna Izáka, ktorého miluješ, choď do krajiny Moria a obetuj ho tam ako zápalnú obetu na vrchu, ktorý ti ukážem.“
Abrahám vstal ešte za noci, osedlal osla, vzal so sebou dvoch sluhov a svojho syna Izáka, naštiepal dreva na zápalnú obetu a vybral sa na 'miesto, ktoré mu Boh označil.
Keď na tretí deň Abrahám zdvihol oči, zďaleka uzrel to miesto a povedal svojim sluhom: „Čakajte tu s oslom. Ja a chlapec pôjdeme až ta, pokloníme sa a vrátime sa k vám.“
Potom Abrahám vzal drevo na zápalnú obetu a naložil ho na svojho syna Izáka. Sám niesol v rukách oheň a nôž.
Ako išli sami dvaja, vravel Izák svojmu otcovi Abrahámovi: „Otče!“
On mu odpovedal: „Čo chceš, syn môj?“
„Pozri,“ hovorí Izák, „oheň a drevo je tu, a baránok na zápalnú obetu je kde?“
Abrahám odvetil: „Boh si zaobstará baránka na obetu, syn môj.“ A vedno šli ďalej.
Keď došli na miesto, ktoré mu ukázal Boh, Abrahám postavil oltár, poukladal naň drevo, zviazal svojho syna Izáka a položil ho na oltár, na drevo. Potom Abrahám vystrel ruku, vzal nôž a chcel obetovať svojho syna.
Ale vtom naň zavolal anjel Pána z neba: „Abrahám, Abrahám!“
On odpovedal: „Tu som.“
Anjel mu povedal: „Nevzťahuj svoju ruku na chlapca a neublíž mu! Teraz viem, že sa bojíš Boha, veď si mi neodoprel svojho jediného syna.“
Abrahám zdvihol oči a uzrel barana zachyteného rohami v kroví. Vzal ho a obetoval namiesto svojho syna ako zápalnú obetu. A toto miesto nazval: „Pán sa stará“; a tak sa až podnes hovorí: „Na vrchu Pán sa stará.“
Anjel Pána znova zavolal z neba na Abraháma: „Na seba samého prisahám – taký je výrok Pána –: Pretože si toto urobil a neodoprel si mi svojho jediného syna, požehnám ťa a rozmnožím tvoje potomstvo ako hviezdy na nebi a ako piesok na brehu mora a tvoje potomstvo sa zmocní brán svojich nepriateľov. A pretože si poslúchol môj hlas, v tvojom potomstve budú požehnané všetky národy zeme.“
Počuli sme Božie slovo.
Alebo kratšie:
Čítanie z Knihy Genezis
Boh skúšal Abraháma a povedal mu: „Abrahám!“
On odpovedal: „Tu som.“
Boh hovoril: „Vezmi svojho jediného syna Izáka, ktorého miluješ, choď do krajiny Moria a obetuj ho tam ako zápalnú obetu na vrchu, ktorý ti ukážem.“
Keď došli na miesto, ktoré mu ukázal Boh, Abrahám postavil oltár a poukladal naň drevo. Potom vystrel ruku, vzal nôž a chcel obetovať svojho syna.
Ale vtom naň zavolal anjel Pána z neba: „Abrahám, Abrahám!“
On odpovedal: „Tu som.“
Anjel mu povedal: „Nevzťahuj svoju ruku na chlapca a neublíž mu! Teraz viem, že sa bojíš Boha, veď si mi neodoprel svojho jediného syna.“
Abrahám zdvihol oči a uzrel barana zachyteného rohami v kroví. Vzal ho a obetoval namiesto svojho syna ako zápalnú obetu.
Anjel Pána znova zavolal z neba na Abraháma: „Na seba samého prisahám – taký je výrok Pána –: Pretože si toto urobil a neodoprel si mi svojho jediného syna, požehnám ťa a rozmnožím tvoje potomstvo ako hviezdy na nebi a ako piesok na brehu mora a tvoje potomstvo sa zmocní brán svojich nepriateľov. A pretože si poslúchol môj hlas, v tvojom potomstve budú požehnané všetky národy zeme.“
Počuli sme Božie slovo.
Ochráň ma, Bože, k tebe sa utiekam.
Ty, Pane, si môj podiel na dedičstve a na kalichu, *
v tvojich rukách je môj osud.
Pána mám vždy pred očami; *
a pretože je po mojej pravici, nezakolíšem sa. R.
Preto sa raduje moje srdce †
a moja duša plesá *
aj moje telo odpočíva v nádeji.
Lebo nenecháš moju dušu v podsvetí *
a nedovolíš, aby tvoj svätý videl porušenie. R.
Ukážeš mi cestu života. †
U teba je plnosť radosti, *
po tvojej pravici večná slasť. R.
25. Po druhom čítaní (O Abrahámovej obete: Gn 22,1 – 18 alebo 22,1 2. 9a. 10 – 13. 15 - 18) a žalme (15):
Modlime sa.
Bože, Otec všetkých veriacich, *
po celej zemi rozmnožuješ synov svojho prisľúbenia,
keď ľudí prijímaš za svoje deti
a sviatosťou krstu plníš prísľub,
ktorý si dal Abrahámovi,
že bude otcom všetkých národov; —
daj, aby všetci ľudia ochotne prijali
milosť tvojho povolania.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
TRETIE ČÍTANIE
Čítanie z Knihy Exodus
Pán povedal Mojžišovi:
„Čo voláš ku mne? Povedz Izraelitom, aby sa pohli. Ty zdvihni svoju palicu a vystri ruku nad more a rozdeľ ho, aby Izraeliti mohli prejsť stredom mora ako po súši.
Ja zatvrdím srdce Egypťanov a budú sa hnať za nimi; a na faraónovi, na celom jeho vojsku, na jeho vozoch a jazde ukážem svoju slávu.
Egypťania spoznajú, že ja som Pán, keď ukážem svoju slávu na faraónovi i na jeho vozoch a jazde.“
Tu sa Boží anjel, čo šiel pred izraelským táborom, zdvihol a išiel za ním. A s ním aj oblačný stĺp zmenil svoje doterajšie miesto – prešiel spredu zaň. Postavil sa medzi egyptský tábor a izraelský tábor. Oblak bol pre jedných temný, druhým osvetľoval noc, a tak sa celú noc nemohli jedni k druhým priblížiť.
Mojžiš vystrel ruku nad more a Pán ho celú noc prudkým horúcim vetrom rozháňal a vysúšal. Voda sa rozdelila a Izraeliti šli stredom mora po suchu, kým voda bola ako múr po ich pravici a ľavici.
Egypťania ich prenasledovali. Všetky faraónove kone, vozy a jazdci sa pustili za nimi doprostred mora.
Ale v čase rannej stráže sa Pán pozrel z ohnivého a oblačného stĺpa na Egypťanov a ich vojsko uviedol do zmätku. Hamoval kolesá na ich vozoch, takže mohli len ťažko napredovať. Preto Egypťania hovorili: „Utekajme pred Izraelitmi, lebo Pán za nich bojuje proti nám.“
A Pán povedal Mojžišovi: „Vystri ruku nad more, aby sa vody vrátili na Egypťanov, na ich vozy a na ich jazdcov.“ Mojžiš vystrel ruku nad more a ono sa nad ránom vrátilo na svoje pôvodné miesto. Vody sa valili oproti utekajúcim Egypťanom a Pán ich prikryl vlnami uprostred mora. Vody sa vrátili a pokryli vozy i jazdcov celého faraónovho vojska, ktoré sa pustilo za Izraelitmi do mora. Ani jeden z nich neostal.
No Izraeliti prešli stredom mora po suchu a voda bola ako múr po ich pravici a ľavici.
Takto Pán v tento deň vyslobodil Izrael z rúk Egypťanov. Videli mŕtvych Egypťanov na morskom brehu i mocnú ruku, ktorú Pán zdvihol proti nim. Ľud sa bál a uverili Pánovi i jeho služobníkovi Mojžišovi.
Vtedy Mojžiš a synovia Izraela zaspievali Pánovi túto pieseň:
Spievajme Pánovi, lebo sa preslávil.
Spievajme Pánovi, lebo sa preslávil: *
koňa i jazdca zmietol do mora.
Pán je moja sila a moja udatnosť, *
on ma zachránil.
On je môj Boh, chcem ho velebiť; *
Boh môjho otca, budem ho chváliť. R.
Pán je ako bojovník; *
Jahve je jeho meno.
Faraónove vozy a jeho vojsko zmietol do mora; *
jeho najlepší bojovníci utonuli v Červenom mori. R.
Vlny ich pokryli; *
sťa kameň klesli do hlbín.
Tvoja pravica, Pane, vyniká mocou, *
tvoja pravica, Pane, zasiahla nepriateľa. R.
Vovedieš ich a zasadíš na vrchu svojho dedičstva, *
v svojom bezpečnom príbytku, ktorý si ty, Pane, urobil;
vo svätyni, ktorej základy kládli tvoje ruky, Pane. *
Pán bude kraľovať naveky a navždy. R.
26. Po treťom čítaní (O prechode cez Červené more: Ex 14, 15 – 15,1) a jeho speve
(Ex 15):
Modlime sa.
Bože, tvoje dávne veľké činy
sa obnovujú aj za našich čias; *
veď čo si v minulosti mocou svojej pravice
preukázal jednému národu,
keď si ho zachránil pred faraónom,
to za našich čias vodou znovuzrodenia
uskutočňuješ na spásu všetkých národov; —
daj, prosíme, aby sa všetci ľudia
stali duchovnými deťmi praotca Abraháma
a dosiahli výsady vyvoleného ľudu.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
Alebo:
Bože, ty si objasnil význam starozákonných
zázrakov svetlom Nového zákona:
Červené more je predobrazom krstnej vody
a izraelský ľud, vyslobodený z otroctva,
je predobrazom kresťanského ľudu; *
daj, aby všetci ľudia vierou nadobudli
výsady vyvoleného ľudu —
a znovuzrodili sa z Ducha Svätého.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
ŠTVRTÉ ČÍTANIE
Čítanie z Knihy proroka Izaiáša
Tvoj Stvoriteľ je tvojím ženíchom,
„Pán zástupov“ je jeho meno.
Svätý Izraela je tvoj vykupiteľ,
„Bohom celej zeme“ sa nazýva.
Pán ťa povolal
ako ženu opustenú a duchom sklesnutú,
ako odvrhnutú ženu svojej mladosti,
hovorí tvoj Boh.
Na chvíľu krátku som ťa opustil,
no s veľkou láskou si ťa pritiahnem.
V návale hnevu skryl som nakrátko svoju tvár pred tebou,
no večným milosrdenstvom som sa nad tebou zmiloval,
hovorí tvoj vykupiteľ, Pán.
Je mi ako za dní Noema:
keď som prisahal,
že Noemove vody viac nezaplavia zem.
Aj teraz prisahám,
že sa už nebudem hnevať na teba,
ani ťa viac karhať nebudem.
Vrchy sa pohnú a kopce sa budú triasť,
no moje milosrdenstvo neodstúpi od teba,
moja zmluva pokoja sa neotrasie,
hovorí Pán, ktorý sa zmilúva nad tebou.
Úbohá, vetrom zmietaná, bez akejkoľvek potechy,
hľa, ja položím tvoje kamene na malachit
a tvoje základy na zafíry,
cimburie urobím z rubínu,
tvoje brány budú z krištáľu
a múry zo vzácnych kameňov.
Všetci tvoji synovia budú učeníkmi Pána,
a veľký pokoj budú požívať tvoji synovia.
Základy budeš mať na spravodlivosti.
Budeš ďaleko od utláčania,
preto sa nemusíš báť,
ďaleko od strachu,
lebo sa k tebe nepriblíži.
Počuli sme Božie slovo.
Budem ťa, Pane, oslavovať, že si ma vyslobodil.
Budem ťa, Pane, oslavovať, že si ma vyslobodil *
a že si nedovolil, aby sa moji nepriatelia radovali nado mnou.
Pane, vyviedol si ma z ríše zosnulých, *
navrátil si mi život, aby som nezostúpil do hrobu. R.
Na harfe hrajte Pánovi, jeho svätí, *
vzdávajte vďaky jeho menu svätému.
Lebo len chvíľku trvá jeho hnev, *
ale celý život jeho láskavosť.
Podvečer je nám hosťom plač *
a radosť nad ránom. R.
Čuj, Pane, a zmiluj sa nado mnou; *
Pane, buď mi na pomoci.
Môj nárek si obrátil na tanec, *
Pane, Bože môj, naveky ťa chcem velebiť. R.
27. Po štvrtom čítam (O novom Jeruzaleme: Iz 54. 5 – 14) a žalme (30):
Modlime sa.
Všemohúci a večný Bože,
na slávu svojho mena zveľaďuj potomstvo,
ktoré si sľúbil praotcom za ich vieru, *
a sviatosťou krstu rozmnožuj
počet synov zasľúbenia, —
aby Cirkev spoznala, že sa už plní to,
čo svätí praotcovia s dôverou očakávali.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
Tu možno použiť aj inú z modlitieb predpísaných po čítaniach, ktoré sa prípadne vynechajú.
PIATE ČÍTANIE
Čítanie z Knihy proroka Izaiáša
Toto hovorí Pán:
„Poďte k vodám, všetci, čo ste smädní,
nech príde aj ten, čo nemá peniaze.
Kupujte chlieb a jedzte.
Poďte, kupujte bez striebra,
víno a mlieko bez platenia.
Prečo platíte striebrom za to, čo nie je chlieb,
a driete za to, čo nesýti?
Počúvajte mňa a budete jesť dobroty
a budete sa kochať v jedlách vyberaných.
Napnite svoj sluch a poďte ku mne,
počúvajte a budete žiť.
Uzavriem s vami večnú zmluvu,
verný láske, ktorou som miloval Dávida.
Hľa, ustanovil som ho za svedka pre ľudí,
za knieža a vládcu národov.
Budeš volať národ, ktorý nepoznáš;
národy, ktoré ťa nepoznali, pribehnú k tebe
kvôli Pánovi, tvojmu Bohu,
a kvôli Svätému Izraela, lebo ťa oslávil.
Hľadajte Pána, kým ho možno nájsť,
volajte ho, kým je nablízku.
Nech zanechá bezbožný svoju cestu
a zločinec svoje zámery,
nech sa vráti k Pánovi a on sa nad ním zmiluje,
k nášmu Bohu, lebo on veľkodušne odpúšťa.
Lebo moje myšlienky nie sú vaše myšlienky
a vaše cesty nie sú mojimi cestami, hovorí Pán.
Lebo ako vysoko je nebo nad zemou,
tak vysoko sú moje cesty nad vašimi cestami
a moje myšlienky nad vašimi myšlienkami.
A ako z neba padá dážď a sneh
a nevracia sa späť, lež napojí zem a zúrodní ju,
aby z nej klíčilo,
aby obdarovala rozsievača semenom
a dala chlieb hladnému,
tak bude so slovom, ktoré vychádza z mojich úst:
nevráti sa ku mne naprázdno,
ale vykoná všetko, čo chcem,
a vydarí sa jeho poslanie.“
Počuli sme Božie slovo.
Čerpajme vodu s radosťou z prameňov spásy.
„Hľa, Boh je moja spása; *
dúfam a nebojím sa,
lebo moja sila a chvála je Pán, *
on sa mi stal záchrancom.“
Budete čerpať vodu s radosťou *
z prameňov spásy. R.
„Oslavujte Pána a vzývajte jeho meno, †
ohlasujte medzi národmi jeho zázraky, *
pamätajte, že jeho meno je vznešené. R.
Spievajte Pánovi, lebo urobil veľké veci; *
nech je to známe po celej zemi.
Plesaj a jasaj, obyvateľka Siona, *
lebo veľký uprostred teba je Svätý Izraela.“ R.
28. Po piatom čítaní (O spáse zadarmo darovanej všetkým: Iz 55, 1 – 11) a speve
(Iz 12):
Modlime sa.
Všemohúci a vecný Bože, jediná nádej sveta,
ty si už ústami prorokov zvestoval tajomstvá spásy,
ktoré sa odohrávajú za našich čias; *
milostivo v nás roznecuj sväté túžby, —
lebo len s tvojou pomocou
môžu veriaci rásť v každej čnosti.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
ŠIESTE ČÍTANIE
Čítanie z Knihy proroka Barucha
Počúvaj, Izrael, príkazy života,
napnite sluch, aby ste sa naučili byť rozumnými.
Čo je, Izrael?
Čo je, že si v nepriateľskej krajine?
Zostarel si v cudzej krajine,
poškvrnil si sa mŕtvolami,
pripočítaný si k tým, čo sú v podsvetí.
Opustil si prameň múdrosti.
Keby si bol kráčal po Božej ceste,
bol by si býval v pokoji naveky.
Nauč sa, kde je rozumnosť,
kde je sila, kde je rozum,
aby si vedel, aj kde je dlhý vek a život,
kde je svetlo očí a pokoj.
Kto našiel jej miesto?
A kto vošiel do jej pokladníc?
Ale ten, ktorý vie všetko, pozná ju,
vynašiel ju svojou rozumnosťou.
Ten, ktorý založil zem na večný čas
a naplnil ju štvornohými zvieratami.
Ten, ktorý vysiela svetlo a ono ide,
zavolal ho a ono ho s chvením poslúchlo.
I hviezdy zažiarili na svojich strážach
a potešili sa.
Zavolal ich a povedali: „Tu sme!“
a veselo svietia tomu, ktorý ich vytvoril.
Toto je náš Boh
a iného nemožno k nemu prirovnať.
On našiel každú cestu múdrosti
a dal ju svojmu služobníkovi Jakubovi
a svojmu miláčikovi Izraelovi.
Potom sa ukázala na zemi
a žila s ľuďmi.
Ona je knihou Božích prikázaní
a zákonom, ktorý zostáva naveky.
Všetci, ktorí sa jej držia, budú žiť,
tí však, čo ju opúšťajú, zomrú.
Obráť sa, Jakub, a chop sa jej,
choď za žiarou v jej svetle.
Nedávaj svoju slávu inému
a svoje hodnosti cudziemu národu.
Blahoslavení sme, Izrael,
lebo my vieme, čo sa páči Bohu.
Počuli sme Božie slovo.
Pane, ty máš slová večného života.
Zákon Pánov je dokonalý, osviežuje dušu. *
Svedectvo Pánovo je hodnoverné, dáva múdrosť maličkým. R.
Rozhodnutia Pánove sú správne, potešujú srdce. *
Prikázania Pánove sú jasné, osvecujú oči. R.
Bázeň pred Pánom je úprimná, trvá naveky. *
Výroky Pánove sú pravdivé a všetky spravodlivé. R.
Vzácnejšie sú než zlato, než veľký drahokam, *
sladšie sú než med, než medové kvapky z plástu. R.
29. Po šiestom čítaní (O prameni múdrosti: Bar 3, 9 – 15. 31 – 4, 4) a žalme (19):
Modlime sa.
Bože, ty neprestajne zveľaďuješ svoju Cirkev
a povolávaš do nej ľudí zo všetkých národov; *
prosíme ťa, ustavične ochraňuj všetkých, —
ktorých si očistil krstnou vodou.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
SIEDME ČÍTANIE
Čítanie z Knihy proroka Ezechiela
Pán prehovoril ku mne takto:
„Syn človeka, Izraelov dom býval na svojej pôde a poškvrnil ju svojím správaním a svojimi skutkami. Preto som na nich vylial svoj hnev: pre krv, ktorú vylievali po zemi, a poškvrnili ju svojimi modlami. Roztrúsil som ich medzi národy a rozptýlení sú po krajinách. Podľa ich správania a podľa ich skutkov som ich odsúdil.
Išli medzi národy a všade, kam sa dostali, zhanobili moje sväté meno, lebo sa o nich vravelo: ,Toto je Pánov ľud a musel vyjsť zo svojej krajiny.‘
A mne záleží na mojom svätom mene, ktoré zhanobil dom Izraela medzi národmi, ku ktorým prišli.
Preto povedz Izraelovmu domu: Toto hovorí Pán, Boh: Nie kvôli vám budem konať, dom Izraela, ale z úcty k svojmu svätému menu, ktoré ste hanobili medzi národmi, ku ktorým ste prišli.
Posvätím svoje veľké meno, zneuctené medzi národmi, ktoré ste uprostred nich hanobili. A národy spoznajú, že ja som Pán, keď na vás pred ich očami ukážem, že som svätý, – hovorí Pán, Boh.
Vezmem vás spomedzi národov, zhromaždím vás zo všetkých krajín a zavediem vás do vlastnej krajiny. Potom na vás vylejem čistú vodu a budete očistení od všetkej špiny. Od všetkých vašich modiel vás očistím.
Dám vám nové srdce a vložím do vás nového ducha. Odstránim z vášho tela srdce kamenné a dám vám srdce z mäsa. Vložím do vás svojho ducha a spôsobím, že budete kráčať podľa mojich príkazov, že budete zachovávať a plniť moje výroky.
Budete bývať v krajine, ktorú som dal vašim otcom, budete mojím ľudom a ja budem vaším Bohom.“
Počuli sme Božie slovo.
Ako jeleň dychtí za vodou z prameňa, tak moja duša, Bože, túži za tebou.
Po Bohu žízni moja duša, po Bohu živom; *
kedyže už prídem k nemu a uzriem Božiu tvár? R.
Veď som putoval ku vznešenému stánku *
a vstupoval do domu Božieho
s radostným plesaním a s piesňou ďakovnou *
uprostred zástupov sláviacich sviatky. R.
Zošli svoje svetlo a svoju pravdu; †
ony nech ma sprevádzajú *
a privedú na tvoj svätý vrch a do tvojich stánkov. R.
I pristúpim k Božiemu oltáru, †
k Bohu, ktorý ma napĺňa radosťou i plesaním, *
a citarou ťa, Bože, môj Bože, zvelebím. R.
Keď sa slávi krst: Iz 12, ako to je po piatom čítaní.
Alebo:
Bože, stvor vo mne srdce čisté.
Bože, stvor vo mne srdce čisté *
a v mojom vnútri obnov ducha pevného.
Neodvrhuj ma spred svojej tváre *
a neodnímaj mi svojho ducha svätého. R.
Navráť mi radosť z tvojej spásy *
a posilni ma duchom veľkej ochoty.
Poučím blúdiacich o tvojich cestách *
a hriešnici sa k tebe obrátia. R.
Veď ty nemáš záľubu v obete, *
ani žertvu neprijmeš odo mňa.
Obetou Bohu milou je duch skrúšený; *
Bože, ty nepohŕdaš srdcom skrúšeným a poníženým. R.
30. Po siedmom čítaní (O novom srdci a novom duchu: Ez 36, 16 – 28) a žalme (42 – 43):
Modlime sa.
Bože, nekonečná sila a nehynúce svetlo,
láskavo zhliadni na svoju Cirkev,
ktorá je sviatosťou spásy,
a podľa svojho odvekého rozhodnutia
uskutočňuj dielo ľudského vykúpenia
v trvalom pokoji; *
nech celý svet skúsi a uzná,
že dvíhaš, čo bolo pokorené, obnovuješ, čo zostarlo, —
a všetko privádzaš do stavu pôvodnej dokonalosti
skrze pôvodcu všetkého, Ježiša Krista.
Lebo on žije a kraľuje na veky vekov.
℟. Amen.
Alebo:
Bože, Písmom Starého a Nového zákona
nás vedieš k sláveniu veľkonočného tajomstva; *
daj nám pochopiť svoje milosrdenstvo, —
aby dary, ktoré nám dnes dávaš,
posilňovali v nás nádej na dary budúce.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
31. Po poslednom čítaní zo Starého zákona s príslušným responzóriovým žalmom a modlitbou sa zažnú na oltári sviece a kňaz začne hymnus Sláva Bohu na výsostiach. Všetci pokračujú. Ak je zvykom, zvonia pritom zvony.
Sláva Bohu na výsostiach.
Sláva Bohu na výsostiach
a na zemi pokoj ľuďom dobrej vôle.
Chválime ťa, velebíme ťa,
klaniame sa ti, oslavujeme ťa,
vzdávame ti vďaky,
lebo veľká je sláva tvoja,
Pane Bože, Kráľ nebeský,
Boh Otec všemohúci.
Pane, Ježišu Kriste, ty jednorodený Syn,
Pán a Boh, Baránok Boží, Syn Otca:
Ty snímaš hriechy sveta,
zmiluj sa nad nami.
Ty snímaš hriechy sveta,
prijmi našu úpenlivú prosbu.
Ty sedíš po pravici Otca,
zmiluj sa nad nami.
Veď len ty si Svätý,
len ty si Pán,
len ty si Najvyšší, Ježišu Kriste,
s Duchom Svätým v sláve Boha Otca.
Amen.
32. Keď sa skončí hymnus, kňaz prednesie zvyčajným spôsobom kolektu:
Modlime sa.
Bože, ty ožiaruješ túto presvätú noc
slávou Pánovho zmŕtvychvstania; *
oživuj vo svojej Cirkvi ducha Božieho synovstva
a pomáhaj nám obnoviť sa na tele i na duši, —
aby sme ti vždy verne slúžili.
Skrze nášho Pána Ježiša Krista, tvojho Syna, ktorý je Boh
a s tebou žije a kraľuje v jednote Ducha Svätého
po všetky veky vekov.
33. Potom lektor číta z listu apoštola Pavla.
EPIŠTOLA
Čítanie z Listu svätého apoštola Pavla Rimanom
Bratia, všetci, čo sme pokrstení v Kristovi Ježišovi, v jeho smrť sme pokrstení. Krstom sme teda s ním pochovaní v smrť, aby sme tak, ako bol Kristus vzkriesený z mŕtvych Otcovou slávou, aj my žili novým životom.
Lebo ak sme s ním zrástli a stali sa mu podobnými v smrti, tak mu budeme podobní aj v zmŕtvychvstaní. Veď vieme, že náš starý človek bol s ním ukrižovaný, aby bolo hriešne telo zničené, aby sme už neotročili hriechu. Lebo kto zomrel, je ospravedlnený od hriechu.
Ale ak sme zomreli s Kristom, veríme, že s ním budeme aj žiť. Veď vieme, že Kristus vzkriesený z mŕtvych už neumiera, smrť nad ním už nepanuje. Lebo keď zomrel, zomrel raz navždy hriechu, ale keď žije, žije Bohu. Tak zmýšľajte o sebe aj vy: že ste mŕtvi hriechu a žijete Bohu v Kristovi Ježišovi.
Počuli sme Božie slovo.
34. Po čítaní všetci vstanú. Kňaz trikrát slávnostne zaintonuje (postupne vždy vo vyššej tónine) Aleluja a všetci po ňom opakujú. Ak je to potrebné, Aleluja zaintonuje spevák.
Potom žalmista alebo spevák prednesie Žalm 118 a ľud odpovedá Aleluja.
Aleluja, aleluja, aleluja.
Oslavujte Pána, lebo je dobrý, *
lebo jeho milosrdenstvo trvá naveky.
Teraz nech hovorí Izrael, že Pán je dobrý, *
že jeho milosrdenstvo trvá naveky. R.
„Pánova pravica mocne zasiahla, *
Pánova pravica ma zdvihla;
Ja nezomriem, budem žiť *
a vyrozprávam skutky Pánove. R.
Kameň, čo stavitelia zavrhli, *
stal sa kameňom uholným.
To sa stalo na pokyn Pána; *
vec v našich očiach obdivuhodná. R.
35. Kňaz zvyčajným spôsobom vloží do kadidelnice tymian a požehná diakona. Na evanjelium sa neprinášajú sviece, ale iba kadidlo.
36. Po evanjeliu nech sa nevynechá homília, hoci aj krátka.
EVANJELIUM
✠ Čítanie zo svätého Evanjelia podľa Matúša
Keď sa pominula sobota, na úsvite prvého dňa v týždni prišla Mária Magdaléna a iná Mária pozrieť hrob. Vtom nastalo veľké zemetrasenie, lebo z neba zostúpil Pánov anjel, pristúpil, odvalil kameň a sadol si naň. Jeho zjav bol ako blesk a jeho odev biely ako sneh. Strážnici strnuli od strachu z neho a ostali ako mŕtvi.
Anjel sa prihovoril ženám: „Vy sa nebojte! Viem, že hľadáte Ježiša, ktorý bol ukrižovaný. Niet ho tu, lebo vstal, ako povedal. Poďte, pozrite si miesto, kde ležal. A rýchlo choďte povedať jeho učeníkom: ‚Vstal z mŕtvych a ide pred vami do Galiley. Tam ho uvidíte.‘ Hľa, povedal som vám to.“
Rýchlo vyšli z hrobu a so strachom i s veľkou radosťou bežali to oznámiť jeho učeníkom.
Ježiš im išiel v ústrety a oslovil ich: „Pozdravujem vás!“ Ony pristúpili, objali mu nohy a klaňali sa mu. Tu im Ježiš povedal: „Nebojte sa! Choďte, oznámte mojim bratom, aby šli do Galiley; tam ma uvidia.“
Počuli sme slovo Pánovo.
Myšlienky k Evanjeliu:
Hovor, Pane 351,
Počuli sme 354 – 355,
Odrobiny 351,
Moje slovo 351.
III. časť Liturgia krstu
37. Po homílii nasleduje liturgia krstu. Kňaz s posluhujúcimi ide ku krstiteľnici. ak je veriacim na dohľad. Ak nie, nádobu s vodou treba umiestniť v presbytériu.
38. Zavolajú sa katechumeni, ak sú prítomní. Pred zhromaždenie veriacich ich privedú krstní rodičia. Ak ide o malé deti, prinesú ich rodičia a krstní rodičia
39. Potom, ak sa má konať, hneď sa začne procesia do baptistéria alebo ku krstnému prameňu. Prvý ide posluhujúci s veľkonočnou sviecou, nasledujú krstenci s krstnými rodičmi, posluhujúci, diakon a kňaz. Počas procesie sa spievajú litánie (č. 43). Po ich skončení kňaz pokračuje povzbudením (č. 40).
40. Ak sa však liturgia krstu koná v presbytériu, kňaz hneď prednesie povzbudenie týmito alebo podobnými slovami:
Ak bude krst:
Drahí bratia a sestry, všetci sprevádzajme svojou modlitbou našich bratov (sestry)(bratov a sestry), ktorí(é) pristupujú v blaženej nádeji k prameňu znovuzrodenia. Všemohúci Boh Otec nech ich ochraňuje vo svojom milosrdenstve.
Ak sa požehnáva krstný prameň, ale nebude krst:
Drahí bratia a sestry, pokorne vzývajme všemohúceho Boha Otca, aby zoslal svoju milosť na túto vodu a tých, čo sa z nej znovuzrodia, prijal v Kristovi za svoje deti.
41. Potom dvaja speváci spievajú litánie. Všetci stoja (pretože je už Veľkonočné obdobie) a odpovedajú.
Ak treba ísť ku krstiteľnici v dlhšom sprievode, litánie sa spievajú počas procesie. V tomto prípade sa krstenci zavolajú dopredu ešte pred procesiou.
Na čele sprievodu sa nesie veľkonočná svieca, za ňou idú katechumeni s krstnými rodičmi, posluhujúci, diakon a kňaz. Prihovor je až pred požehnaním vody.
42. Ak sa nevysluhuje krst a nepožehnáva sa krstný prameň, litánie sa vynechajú a hneď nasleduje obrad požehnania vody (pozri č. 54).
43. Do litánií možno vsunúť aj mená iných svätých, najmä z titulu kostola alebo patróna miesta a patrónov krstencov.
Pane, zmiluj sa. Kriste, zmiluj sa. Pane, zmiluj sa. Svätá Mária, Matka Božia, Svätý Michal, Svätí Boží anjeli, Svätý Ján Krstiteľ, Svätý Jozef, Svätý Peter a Pavol, Svätý Andrej, Svätý Ján, Svätá Mária Magdaléna, Svätý Štefan, Svätý Ignác Antiochijský, Svätý Vavrinec, Svätá Perpetua a Felicita, Svätá Agnesa, Svätý Vojtech, Svätý Ján Nepomucký, Svätý Gregor, Svätý Augustín, Svätý Atanáz, Svätý Bazil, Svätý Martin, Svätý Benedikt, Svätý Cyril a Metod, Svätý Andrej Svorad a Benedikt, Svätý František a Dominik, Svätý František Xaverský, Svätý Ján Mária Vianney, Svätá Katarína Sienská, Svätá Terézia Avilská, Všetci Boží svätí a sväté, Buď nám milostivý, Od všetkého zla, Od každého hriechu, Od večnej smrti, Pre tvoje vtelenie, Pre tvoju smrť a zmŕtvychvstanie, Pre zoslanie Ducha Svätého, My hriešnici,
Ak bude krst:
Udeľ vo svätom krste
milosť znovuzrodenia
týmto svojim vyvoleným,
Ak nebude krst:
Posväť svojou milosťou
túto vodu, z ktorej sa ti zrodia
synovia a dcéry, Ježišu, Synu Boha živého,
Kriste, uslyš nás. Kriste, vyslyš nás.
Pane, zmiluj sa.
Kriste, zmiluj sa.
Pane, zmiluj sa.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
orodujte za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
orodujte za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
orodujte za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
orodujte za nás.
orodujte za nás.
orodujte za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
oroduj za nás.
orodujte za nás.
ochraňuj nás, Pane.
ochraňuj nás, Pane.
ochraňuj nás,Pane.
ochraňuj nás, Pane.
ochraňuj nás, Pane.
ochraňuj nás, Pane.
ochraňuj nás, Pane.
prosíme ťa, vyslyš nás.
prosíme ťa, vyslyš nás.
prosíme ťa, vyslyš nás.
prosíme ťa, vyslyš nás.
Kriste, uslyš nás.
Kriste, vyslyš nás.
Ak bude krst, kňaz s rozopätými rukami prednesie túto modlitbu:
Všemohúci a večný Bože,
prejav svoju moc vo sviatosti svojej lásky: *
udeľ ducha synovstva na pretvorenie všetkým,
ktorí sa ti zrodia v krstnom prameni, —
aby sa tvojou mocou uskutočnilo to,
čo máme vykonať svojou pokornou službou.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
Požehnanie krstnej vody
46. Potom kňaz požehná krstnú vodu. S rozopätými rukami prednáša túto modlitbu:
Bože, tvoja neviditeľná moc zázračne účinkuje
prostredníctvom sviatostných znakov.
Stvoril si vodu
a mnohorakým spôsobom si ju pripravoval,
aby nám naznačovala milosť krstu.
Bože, tvoj Duch sa už na počiatku stvorenia
vznášal nad vodami,
a tak voda už vtedy dostala schopnosť posväcovať.
Bože, ty si potopou sveta
vopred naznačil naše znovuzrodenie,
aby v tajomstve jedného a toho istého živlu
bol koniec nerestí a začiatok čností.
Bože, ty si Abrahámovým potomkom dal
suchou nohou prejsť cez Červené more,
aby ľud vyslobodený z faraónovho otroctva
bol predobrazom pokrsteného ľudu.
Bože, tvoj Syn, pokrstený Jánom vo vodách Jordánu,
bol pomazaný Duchom Svätým,
a keď visel na kríži, z jeho boku vytiekla krv a voda.
A keď vstal z mŕtvych, rozkázal učeníkom:
„Choďte a učte všetky národy
a krstite ich v mene Otca i Syna i Ducha Svätého.“
Zhliadni na tvár svojej Cirkvi
a milostivo jej otvor prameň krstnej vody.
Nech Duch Svätý vloží do tejto vody
milosť tvojho jednorodeného Syna,
aby z človeka, stvoreného na obraz Boží,
sviatosť krstu zmyla všetku nečistotu starého života
a umožnila mu povstať z vody a z Ducha Svätého
k novému detstvu.
Kňaz ponorí podľa okolností veľkonočnú sviecu do vody raz alebo trikrát a pokračuje:
Prosíme ťa, Pane,
nech skrze tvojho Syna
zostúpi sila Ducha Svätého do tohto prameňa,
drží veľkonočnú sviecu vo vode, pokračuje:
aby všetci, ktorí v krste umierajú
a sú pochovaní s Kristom,
povstali s ním aj k životu.
Lebo on je Boh a s tebou žije a kraľuje
v jednote Ducha Svätého po všetky veky vekov.
℟. Amen.
47. Kňaz vytiahne veľkonočnú sviecu z vody. Ľud pritom zvolá:
Dobrorečte Pánovi, pramene,
chváľte a vyvyšujte ho naveky!
48. Po požehnaní krstnej vody a zvolaní ľudu kňaz stojí a pýta sa dospelých ako i rodičov a krstných rodičov detí na zrieknutie sa Zlého ducha, ako je to uvedené v príslušných obradoch v Rímskom rituáli.
Ak sa pomazanie olejom katechumenov u dospelých nevykonalo vopred v prípravných obradoch, vykoná sa v tomto momente.
49. Potom sa kňaz pýta na vyznanie viery jednotlivých dospelých; v prípade detí sa tromi otázkami pýta na vyznanie viery spolu všetkých rodičov a krstných rodičov, ako je to uvedené v príslušných obradoch.
Ak je v túto noc veľa krstencov, obrad sa môže usporiadať tak, že hneď po odpovedi krstencov, krstných rodičov a rodičov kňaz žiada a prijíma obnovu krstných sľubov všetkých veriacich.
50. Po otázkach kňaz pokrstí vyvolených dospelých a deti.
51. Po krste kňaz pomaže deti krizmou. Všetci, dospelí i deti, prijmú biele rúcho. Potom posluhujúci podá kňazovi alebo diakonovi veľkonočnú sviecu a zažnú sa od nej sviece novopokrstených. Pri deťoch sa vynechá obrad „Effetha“.
52. Ak sa krst a vysvetľujúce obrady nekonali v presbytériu, nasleduje návrat do presbytéria v procesii zoradenej ako predtým. Novopokrstení alebo krstní rodičia, či rodičia nesú zažaté sviece. Počas procesie sa spieva krstný spev Tiekla voda alebo iný vhodný spev (č. S6).
53. Ak boli pokrstení dospelí, biskup, alebo ak ho niet, kňaz, ktorý vysluhoval krst, im ihneď v presbytériu udelí sviatosť birmovania, ako je to uvedené v Rímskom pontifikáli alebo rituáli.
Požehnanie vody
54. Ak sa nevysluhuje krst a nepožehnáva sa ani krstný prameň, kňaz požehná vodu. Najprv sa prihovorí veriacim:
Bratia a sestry,
pokorne prosme nášho Pána a Boha,
nech požehná túto vodu,
aby sme ňou mohli byť pokropení
na pamiatku nášho krstu,
a nech nás milostivo obnoví,
aby sme ostali verní Duchu Svätému,
ktorého sme prijali.
A po krátkej chvíli ticha prednesie s rozopätými rukami túto modlitbu:
Pane a Bože náš, láskavo buď s nami
a požehnaj túto vodu,
keď nábožne slávime túto presvätú noc
a pripomíname si, ako obdivuhodne si nás stvoril
a ešte obdivuhodnejšie vykúpil.
Ty si stvoril vodu, aby zúrodňovala polia
a aby nás osviežovala a očisťovala.
Ty si ju postavil do služieb svojho milosrdenstva:
vodou si vyslobodil svoj ľud z otroctva
a uhasil si na púšti jeho smäd.
V predpovediach prorokov voda
bola obrazom novej zmluvy,
ktorú si chcel uzavrieť s ľudstvom.
Napokon skrze vodu, ktorú Kristus posvätil v Jordáne,
si v kúpeli znovuzrodenia
obnovil porušenú ľudskú prirodzenosť.
Nech nám teda táto voda pripomína náš krst,
aby sme sa radovali s našimi bratmi a sestrami,
ktorí na Veľkú noc prijali sviatosť krstu.
Skrze Krista, nášho Pána.
℟. Amen.
Obnovenie krstných sľubov
55. Po krstných (a birmovných) obradoch, alebo ak sa tieto sviatosti nevysluhovali, po požehnaní vody všetci vstanú a so zažatými sviecami v rukách obnovia krstné sľuby, ak už ich obnova nebola pri vysluhovaní krstu (porov. č. 49).
Kňaz sa prihovorí veriacim týmito alebo podobnými slovami:
Drahí bratia a sestry,
prostredníctvom veľkonočného tajomstva
sme boli v krste pochovaní s Kristom,
aby sme s ním povstali k novému životu.
Preto po skončení štyridsaťdennej
predveľkonočnej prípravy
obnovme sľuby svätého krstu,
ktorými sme sa zriekli Zlého ducha
a jeho skutkov a sľúbili sme,
že budeme slúžiť Bohu vo svätej katolíckej Cirkvi.
Preto sa vás pýtam:
Kňaz: Zriekate sa Zlého ducha? Všetci: Zriekam. Kňaz: Aj všetkých jeho skutkov? Všetci: Zriekam. Kňaz: Aj všetkých jeho pokušení? Všetci: Zriekam.
Alebo:
Kňaz: Zriekate sa hriechu, aby ste mohli žiť v slobode Božích detí? Všetci: Zriekam. Kňaz: Zriekate sa vábivých pokušení, aby vás neovládal hriech? Všetci: Zriekam. Kňaz: Zriekate sa Zlého ducha, pôvodcu a kniežaťa hriechu? Všetci: Zriekam.
Aj je to potrebné, konferencia biskupov môže túto druhú formulu upraviť podľa miestnych potrieb.
Kňaz pokračuje:
Kňaz: Veríte v Boha, Otca všemohúceho, Stvoriteľa neba i zeme? Všetci: Verím. Kňaz: Veríte v Ježiša Krista, jeho jediného Syna a nášho Pána, narodeného z Márie Panny, umučeného a pochovaného, ktorý vstal z mŕtvych a sedí po pravici Otca? Všetci: Verím. Kňaz: Veríte v Ducha Svätého, v svätú Cirkev katolícku, v spoločenstvo svätých, v odpustenie hriechov, vo vzkriesenie tela a v život večný? Všetci: Verím.
Kňaz zakončí modlitbou:
Všemohúci Boh, Otec nášho Pána Ježiša Krista,
ktorý nás znovuzrodil z vody a z Ducha Svätého
a odpustil nám hriechy,
nech nás svojou milosťou zachová pre večný život
v Ježišovi Kristovi, našom Pánovi.
Všetci: Amen.
56. Kňaz pokropí ľud požehnanou vodou. Všetci spievajú:
Ant. Videl som vodu vytekať z pravej strany chrámu, aleluja;
a všetci, ku ktorým sa táto voda dostala, boli uzdravení
a budú volať: Aleluja, aleluja.
Môže sa spievať aj iná pieseň pripomínajúca krst, napríklad (JKS 484):
Tiekla voda z pravej strany svätyne, aleluja,
krstom v nej sme povolaní k nevine, aleluja.
Zmiluj sa nad nami, Bože, v nekonečnej milosti,
tvoje zľutovanie môže zotrieť naše nečnosti.
57. Medzitým sa novopokrstení vrátia na svoje miesta medzi veriacich.
Ak sa krstná voda nepožehnávala v krstiteľnici, diakon a posluhujúci dôstojne prenesú nádobu s vodou ku krstiteľnici.
Ak sa nepožehnával krstný prameň, požehnaná voda sa odloží na zvyčajné miesto.
58. Keď kňaz pokropil ľud, vráti sa k sedadlu. Vynechá sa vyznanie viery a hneď nasleduje modlitba veriacich, na ktorej sa po prvý raz zúčastnia aj novopokrstení.
PROSBY
Bratia a sestry, v túto svätú noc slávime vzkriesenie nášho Pána. S radosťou a veľkou dôverou prednesme svoje prosby.
(Volajme: Víťazný Baránok, vyslyš nás.)
1. Pane Ježišu, víťaz nad hriechom a smrťou,
naplň svoju nevestu Cirkev, zrodenú z tvojho boku,
veľkonočnou radosťou.
2. Pane Ježišu, Boží Baránok,
pritiahni k sebe celé ľudstvo,
za ktoré si sa obetoval na kríži
a daj mu účasť na svojom božskom živote.
3. Pane Ježišu, svetlo sveta,
osvieť svojím Duchom všetkých,
ktorí ešte nepoznajú tvoje vzkriesenie.
4. Pane Ježišu, naša cesta, pravda a život,
zachovaj v krstnej milosti a vo svojej láske všetkých,
ktorí boli pokrstení v tejto svätej noci.
5. Pane Ježišu, naša radosť,
daj, aby sme s úprimným srdcom
slávili v našich domoch a rodinách
tvoje slávne zmŕtvychvstanie.
6. Pane Ježišu, naše vzkriesenie a život,
daj, aby naši zosnulí (M.)
dosiahli účasť na večnom živote v nebi.
Božský Vykupiteľ,
ty si nás zmieril s Otcom
a dal si nám účasť na Božom živote;
daj, nech si ceníme svoje znovuzrodenie v krste
a všade ohlasujeme veľkonočnú radosť.
Lebo ty žiješ a kraľuješ na veky vekov.
IV. časť Liturgia Eucharistie
59. Kňaz pristúpi k oltáru a zvyčajným spôsobom začne liturgiu Eucharistie.
60. Odporúča sa, aby chlieb a víno priniesli k oltáru novopokrstení, alebo ak boli krstené deti, ich rodičia alebo krstní rodičia.
NAD OBETNÝMI DARMI
Prosíme ťa, Pane,
prijmi modlitby a obetné dary svojho ľudu *
a daj, aby nám táto obeta, ktorá má pôvod
vo veľkonočnom tajomstve, —
zaistila večnú spásu.
Skrze Krista, nášho Pána.
PREFÁCIA VEĽKONOČNÁ I.
(O veľkonočnom tajomstve)
℣. Pán s vami. ℟. I s duchom tvojím. ℣. Hore srdcia. ℟. Máme ich u Pána. ℣. Vzdávajme vďaky Pánovi, nášmu Bohu. ℟. Je to dôstojné a správne.
Je naozaj dôstojné a správne, dobré a spásonosné
teba, Pane, velebiť v každom čase,
ale slávnostnejšie v túto noc,
keď sa Kristus obetoval ako náš veľkonočný Baránok.
Veď on je opravdivý Baránok,
ktorý sňal hriechy sveta.
On svojou smrťou zničil našu smrť
a svojím zmŕtvychvstaním obnovil nám život.
Preto ľudstvo po celom svete
plesá nesmiernou veľkonočnou radosťou,
ale aj anjelské zástupy
neprestajne spievajú chválospev na tvoju slávu:
Svätý, svätý, svätý Pán, Boh všetkých svetov.
Plné sú nebesia i zem tvojej slávy.
Hosanna na výsostiach!
Požehnaný, ktorý prichádza v mene Pánovom!
Hosanna na výsostiach!
63. V eucharistickej modlitbe sa spomenú pokrstení a ich krstní rodičia podľa formúl, ktoré sú uvedené v Rímskom misáli a rituáli pre jednotlivé eucharistické modlitby.
64. Pred Hľa, Baránok Boží kňaz môže krátko poučiť novopokrstených o prijatí prvého svätého prijímania a o hodnote tohto tajomstva, ktoré je vrcholom iniciácie a stredobodom celého kresťanského života.
65. Žiada sa, aby novopokrstení prijali sväté prijímanie pod obidvoma spôsobmi spolu s krstnými rodičmi, rodičmi a katolíckymi príbuznými, ako aj s laickými katechétmi. Je tiež vhodné, aby so súhlasom diecézneho biskupa podľa okolností všetci veriaci prijali sväté prijímanie pod obidvoma spôsobmi.
SPEV NA PRIJÍMANIE
Bol obetovaný náš veľkonočný Baránok, Kristus;
preto slávme sviatky s nekvaseným chlebom čistoty a pravdy, aleluja.
Je vhodné spievať Žalm 118.
PO PRIJÍMANÍ
Pane, pri veľkonočnej hostine
si nás posilnil sviatostným pokrmom; *
naplň nás všetkých svojím Duchom —
a v láske nám zjednoť srdcia i mysle.
Skrze Krista, nášho Pána.
SLÁVNOSTNÉ POŽEHNANIE
Pri dnešnej veľkonočnej slávnosti nech vás žehná všemohúci Boh a vo svojom milosrdenstve nech vás chráni od nebezpečenstva hriechu. ℟. Amen. Boh, ktorý vám zmŕtvychvstaním svojho jednorodeného Syna znova získal večný život, nech vám dá odmenu nesmrteľnosti. ℟. Amen. Boh, ktorý vám doprial po dňoch Pánovho umučenia radostne sláviť veľkonočné sviatky, nech vám pomáha dôjsť do večnej radosti. ℟. Amen. A požehnanie všemohúceho Boha, Otca i Syna ✠ i Ducha Svätého, nech zostúpi na vás a zostane vždy s vami. ℟. Amen.
69. Na prepustenie ľudu diakon, alebo ak ho niet, sám kňaz spieva alebo hovorí:
Choďte v mene Božom, aleluja, aleluja.
Alebo:
Choďte v pokoji, aleluja, aleluja.
Všetci odpovedia:
Bohu vďaka, aleluja, aleluja.
To sa zachováva počas celej Veľkonočnej oktávy.
70. Veľkonočná svieca sa zapaľuje pri všetkých slávnostnejších liturgických sláveniach v tomto období.
OSOBITNÉ OBRADY
EUCHARISTICKÁ PROCESIA NA OSLAVU ZMŔTVYCHVSTALÉHO PÁNA PO VEĽKONOČNEJ VIGÍLII VO SVÄTEJ NOCI
V omši sa konsekruje aj veľká hostia do monštrancie. Po prijímaní kňaz alebo diakon vloží hostiu do monštrancie.
Po modlitbe po prijímaní si kňaz vezme biely pluviál (alebo môže ostať aj v ornáte), príde pred oltár, kľakne si obrátený k oltáru a trikrát incenzuje Najsvätejšiu sviatosť.
Potom vstane a obrátený k ľudu povie takto alebo podobne:
Drahí bratia a sestry,
v tejto Veľkonočnej vigílii
sme oslávili Kristovo veľkonočné tajomstvo.
Kristus vstal z mŕtvych,
premohol smrť a hriech
a priniesol nám nový život.
Vykúpil nás svojím krížom a zmŕtvychvstaním.
Raduje sa celá Cirkev,
ozdobená žiarou Pánovej slávy,
a aj tento kostol zaznel jasavým spevom.
Nech aj okolo tohto kostola (i v celej našej farnosti)
zaznie chválospev na oslavu víťazného Pána.
Kňaz sám, prípadne diakon alebo spevák, obrátený k oltáru po slovenský alebo po latinsky spieva:
Vstal som z mŕtvych.
Spevák alebo spevácky zbor:
A som, Otče, stále s tebou, aleluja.
Kladieš na mňa svoju ruku, aleluja.
Obdivuhodná je tvoja múdrosť, aleluja, aleluja, aleluja.
Resurrexi.
Et adhuc tecum sum, allelúia.
Posuísti super me manum tuam, allelúia.
Mirábilis facta est sciéntia tua,
allelúia, allelúia, allelúia.
Kňaz sám, prípadne diakon alebo spevák, si vezme náplecné vélum bielej farby, zoberie ostenzórium a obrátený k ľudu po slovensky alebo po latinsky spieva:
Pokoj vám, ja som to, aleluja.
Spevák alebo spevácky zbor:
Nebojte sa. Aleluja.
Tieto slová sa opakujú ešte dvakrát (postupne vždy vo vyššej tónine).
Potom kňaz sám, prípadne diakon alebo spevák, začne spievať pieseň (JKS 192,1-4):
Pán Ježiš Kristus vstal z mŕtvych.
Všetci:
1. Pán Ježiš Kristus vstal z mŕtvych.
Aleluja, chváľme Boha, Boha svojho!
Aleluja, chváľme Boha, Boha svojho!
2. Na potechu všetkých hriešnych.
Aleluja, chváľme Boha, Boha svojho!
Aleluja, chváľme Boha, Boha svojho!
3. Ktorý ťažkú smrť podstúpil.
Aleluja, chváľme Boha, Boha svojho!
Aleluja, chváľme Boha, Boha svojho!
4. Aby hriešnych nás vykúpil.
Aleluja, chváľme Boha, Boha svojho!
Aleluja, chváľme Boha, Boha svojho!
Počas tohto spevu sa koná eucharistická procesia podľa miestnych okolností (smeruje von z kostola a prípadne pokračuje okolo neho alebo aj ulicami). Na čele procesie sa nesie kríž a socha zmŕtvychvstalého Pána. Pred ostenzóriom idú turiferári, ktorí striedavo incenzujú Najsvätejšiu sviatosť. Ostatní veriaci sa usporiadajú podľa miestnych zvyklostí. Zvonia zvony.
[Ak sa eucharistická procesia nemôže konať, kňaz počas spevu piesne Pán Ježiš Kristus vstal z mŕtvych položí ostenzórium na oltár a obrátený k oltáru sa pripojí k spevu. Potom nasleduje hymnus Teba, Bože, chválime, počas ktorého všetci stoja.]
Počas návratu eucharistickej procesie späť do kostola sa spieva hymnus Teba, Bože, chválime, počas ktorého všetci stoja. Keď kňaz príde k oltáru, položí ostenzórium na oltár a obrátený k oltáru sa pripojí k spevu hymnu.
Teba, Bože, chválime, *
teba, Pane, velebíme,
Teba, večný Otče, *
uctieva celá zem.
Tebe všetci anjeli, *
tebe nebesia i všetky mocnosti,
tebe cherubíni a serafíni *
bez prestania prespevujú:
Svätý, * svätý, * svätý *
Pán, Boh zástupov.
Plné sú nebo i zem *
tvojej veleby a slávy.
Teba oslavuje *
slávny zbor apoštolov;
teba velebí *
veľký počet prorokov;
teba chváli *
vznešený zástup mučeníkov;
teba oslavuje *
svätá Cirkev po celej zemi,
teba, Otče, *
nesmierne velebného,
i tvojho milovaného, *
pravého a jediného Syna,
aj Ducha Svätého, *
Tešiteľa nášho.
Kriste, *
ty si kráľ slávy.
Ty si Otcov Syn *
od večnosti.
Ty si neváhal vstúpiť do života Panny, *
stal si sa človekom, aby si vykúpil človeka.
Ty si zvíťazil nad smrťou *
a otvoril si veriacim nebeské kráľovstvo.
Ty sedíš po pravici Boha *
v sláve svojho Otca.
Veríme, *
že ako sudca ešte raz prídeš.
Preto ťa prosíme, pomáhaj svojim služobníkom, *
ktorých si vykúpil predrahou krvou.
Pripočítaj nás k svojim svätým *
vo večnej sláve.
Táto posledná časť sa môže vynechať.
Zachráň, Pane, svoj ľud *
a žehnaj svojich dedičov.
A spravuj ich *
a vyvýš ich až naveky.
Po všetky dni *
dobrorečíme tebe.
A chválime tvoje meno naveky, *
až na veky večné.
Vo svojej láskavosti, Pane, *
chráň nás v tento deň pred hriechom.
Zmiluj sa, Pane, nad nami, *
zmiluj sa nad nami.
Tvoje milosrdenstvo, Pane, nech je nad nami, *
ako dúfame v teba.
V teba, Pane, som dúfal, *
nebudem zahanbený naveky.
Po skončení hymnu kňaz nasype do kadidelnice tymian a kľačiačky trikrát incenzuje Najsvätejšiu sviatosť. Pritom sa spieva hymnus Ctime tuto sviatosť slávnu (Tantum ergo sacraméntum) alebo iný eucharistický spev.
Ctime túto Sviatosť slávnu,
zbožne skloňme kolená,
bohoslužbu starodávnu
nahraď nová, vznešená;
pomôž zmyslom, ktoré slabnú,
viera s láskou spojená.
Otcu, Synu jedinému
chvála buď a plesanie,
sláva, moc a česť ich menu,
tak aj dobrorečenie;
od obidvoch Poslanému
rovnaké buď uctenie. Amen.
Kňaz sa postaví a po slovensky alebo po latinsky spieva:
Nebo a zem sa tešia, aleluja. ℟.
Z tvojho zmŕtvychvstania, Kriste, aleluja. Modlime sa. Pane Ježišu,
vo vznešenej Oltárnej sviatosti
zanechal si nám pamiatku
svojho umučenia a zmŕtvychvstania; *
prosíme ťa,
pomáhaj nám uctievať tajomstvo tvojho Tela a Krvi
s takou vierou a láskou, —
aby sme vždy pociťovali
účinky tvojho vykupiteľského diela.
Lebo ty žiješ a kraľuješ na veky vekov.℟. Amen.
1. Tantum ergo sacraméntum
venerémur cérnui,
et antíquum documéntum
novo cedat rítui;
praestet fides suppleméntum
sénsuum deféctui.
2. Genitóri Genitóque
laus et iubilátio,
salus, honor, virtus quoque
sit et benedíctio;
procedénti ab utróque
compar sit laudátio. Amen.
Caelum et terra laeténtur, allelúia.
In resurrectióne tua, Christe, allelúia.
Orémus.
Deus, qui nobis sub Sacraménto mirábili
passiónis tuae memoriam reliquísti, *
tríbue, quaésumus,
ita nos Córporis et Sánguinis tui sacra mystéria venerári, —
ut redemptiónis tuše fructum in nobis iúgiter sentiámus.
Qui vivis et regnas in saécula saeculórum. Amen.
Kňaz si vezme náplecné vélum, zoberie ostenzórium a požehná ľud, pričom nič nehovorí.
Potom diakon alebo sám kňaz uloží Najsvätejšiu sviatosť do svätostánku, pokľakne a zatvorí svätostánok.
Potom spevák alebo spevácky zbor môže predniesť vhodné zvolanie, napríklad:
Na zakončenie sa spieva veľkonočná mariánska antifóna Raduj sa, nebies Kráľovná (Regína caeli, laetáre):
Raduj sa, nebies Kráľovná, aleluja, aleluja.
Lebo koho si nosila, aleluja, aleluja.
Z mŕtvych vstal, jak predpovedal, aleluja, aleluja.
Pros, aby nás k sebe prijal, aleluja, aleluja.
Kňaz sa postaví a po slovensky alebo po latinsky spieva.
Raduj sa a veseľ sa, Panna Mária, aleluja. ℟.
Lebo Pán naozaj vstal z mŕtvych, aleluja. Modlime sa. Bože, ty si zmŕtvychvstaním tvojho Syna,
nášho Pána Ježiša Krista, potešil celý svet; *
prosíme ťa, —
daj, aby sme na príhovor jeho Rodičky Panny Márie
dosiahli radosti večného života.
Skrze Krista, nášho Pána. ℟. Amen.
Regína caeli, laetáre, allelúia,
quia quem meruísti portáre, allelúia,
resurréxit sicut dixit, allelúia;
ora pro nobis Deum, allelúia.
Gaude et laetáre, Virgo María, allelúia.
Quia surréxit Dóminus vere, allelúia.
Orémus.
Deus, qui, per resurrectiónem Fílii tui,
Dómini nostri lesu Christi,
mundum laetificáre dignátus es: *
praesta, quaésumus, —
ut, per eius Genetrícem Vírginem Maríam,
perpétuae capiámus gáudia vitae.
Per eundem Christum Dóminum nostrum. Amen.
Potom si kňaz bozkom uctí oltár, spolu s posluhujúcimi urobí hlboký úklon a odíde.
Ak sa koná teoforická procesia po niektorej omši cez deň vo Veľkonočnú nedeľu, berie sa všetko, ako sa uvádza vyššie, iba úvod sa prispôsobí a procesia môže ísť dlhšou cestou.