3. pôstna nedeľa

Jeden z pálčivých problémov ľudstva je nedostatok pitnej vody. Toto postihuje najmä tretí svet. V dôsledku toho sa brzdí rozvoj hospodárstva, šíria sa choroby, ba zomierajú ľudia nevynímajúc deti. Takí Afričania v Tanzánii, Keni či Ugande si vedia oceniť to, čo je pre nás tak samozrejmé: čistú vodu.

Témou dnešného evanjelia je živá voda; dáva ju Ježiš Kristus.

Izraeliti, ktorých Pán vyviedol z Egypta a pod vedením Mojžiša viedol cez púšť do Prisľúbenej krajiny. Bez vody na púšti veľmi trpeli, ich hnev sa obrátil proti Mojžišovi, chceli ho zabiť. Pán, ktorý takto skúšal vernosť svojho ľudu, dá im napokon nielen vodu zo skaly ale aj mannu - chlieb z neba. No voda ako vzácny prirodzený dar Boží je obrazom čohosi ešte vznešenejšieho - nadprirodzeného daru - daru Božej milosti. Milosť očisťuje a obnovuje dušu ako voda telo. V Starom zákone bolo vyznanie o Bohu: „U teba je prameň života.“ V Novom zákone môžeme hojne čerpať: „Božia láska bola vyliata do našich sŕdc“.

[Evanjelium o Samaritánke je veľmi pútavé až dojímavé. S o to väčšou pozornosťou sme ho počúvali. Sú tu vyjavené veľké pravdy viery a preto má veľký katechetický význam. Už v prvotnej Cirkvi patril tento evanjeliový príbeh k trom statiam vybratým z Jánovho evanjelia, ktoré boli predkladané katechumenom, teda dospelým, ktorí sa pripravovali na prijatie sviatosti krstu. Aj dnes sú medzi nami tí, ktorí sa pripravujú na svoj krst, ako i tí, ktorí čoskoro dajú pokrstiť svoje dieťatko. Medzi nami ich srdečne vítam. Osobitne pozývam ich zamyslieť sa spolu s nami ostatnými nad týmto evanjeliom.]

Všimnime si, že Samaritánska žena postupne spoznáva, kým je muž menom Ježiš. Je pravoverný Žid, s ktorým ona len s obavou vstupuje do rozhovoru, čo neskôr vyjadrí konštatovaním, že On na rozdiel od nej patrí k tým, čo sa Bohu klaňajú v Jeruzalemskom chráme. Táto žena ho oslovuje titulom „pane“: čiže ten, ktorý je pre učeníkov akýsi rabbi, čo znamená učiteľ, stáva sa pánom tejto ženy. Ďalej vyjadruje hypotézu, že je azda väčší ako patriarcha Jakub. Keď ju nepriamo napomenie pre hriešny život, uzná, že je prorok. Samaritánom povie, že našla Mesiáša a napokon s nimi vyzná, že je skutočný Spasiteľ sveta. Aj my vyznávame, že Pán Ježiš je náš Spasiteľ a jedine On nás môže urobiť naplno a trvalo šťastnými.

Samaríjska žena prišla po vodu. Apoštoli zas išli po pokrm. Tak ako ona i oni túžili byť nasýtení. A predsa im stále niečo chýbalo. Pán Ježiš, ktorý si pýtal vodu od ženy a možno ako ten, kto poslal učeníkov po jedlo, ponúka ešte viac. Žene ponúka živú vodu, apoštolom hovorí o pokrme, ktorý nepoznajú. Ide o ich najvyššie ľudské túžby a najhlbšie očakávania, čo Boh vložil do srdca človeka. Pre tých, ktorí boli obmytí a oživení pri krste, má Pán pripravené ďalšie dobrodenia v ostatných sviatostiach. V Eucharistií nám dal seba samého za pokrm a nápoj. Túžme po Ňom a čerpajme z Neho. Pred svätým prijímaním aspoň jednu hodinu nejeme a nepijeme (okrem vody a liekov). To preto, aby sme viacej túžili po Nebeskom chlebe, ktorým je Ježiš Kristus.

Napoludnie Pán, ktorý si pýtal vodu, napokon jej sám ponúkol živú vodu. Na iné poludnie, na Veľký piatok, vystúpil Pán Ježiš na kríž a krátko nato ako vyslovil: “Žíznim!“, prameň vyšiel z Jeho boku na hriešnikov. Z tohto prameňa vychádzajú všetky sviatosti Cirkvi. Tento prameň je výzvou čerpať vodu, po ktorej už nebudeme smädní naveky.

Drahí bratia a sestry, máme pred sebou celý týždeň. Skúsme sa aj v tomto týždni viac otvoriť pre Božiu milosť, čiže Božie dary tak ako sa pre Božiu milosť otvorila Samaritánka. Nebojme sa prijať príjemné Božie dary vo vnuknutiach, skutočných radostiach života (napr. výborný nedeľný obed, dobré medziľudské vzťahy, krása stvorenia). Nebojme sa prijať i menej príjemné Božie dary (azda aj napomenutie, nejakú ťažkosť pri práci či v medziľudských vzťahov, zdravotný problém či nepochopenie). Vtedy sa budem vedieť tešiť z bežných vecí a nebudem strácať vnútorný pokoj ani uprostred bolesti. Už teraz sa môžeme otvárať pre Božiu milosť touto modlitbou: Bože, daj, aby som prijal každú milosť, ktorú mi udelila tvoja dobrota. Pomôž mi, aby som sa pre túto milosť otvoril, aby som ju prijal a v svojom srdci premieňal na ustavičnú oslavu teba. Amen.